Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Весела Иванова, СРСНПБ: И в трудни времена българският учител показа, че е ключова фигура

Снимка: СРСНПБ

Учителското съсловие отново показа, че може и контролира нишките на живота. Това смята Весела Иванова, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България за Област Бургас. Тя припомня, че в миналото кметът, попът и даскалът са били ключовите фигури в обществото.

Споделяме мнението на Весела Иванова. 

"Както в цялата страна, така и в цяла област Бургас от 16.03.2020 г., учебните заведения преминаха към обучение от разстояние - в електронна среда. Никой от гилдията не беше подготвен за тази ситуация, никой не знаеше какво го очаква, но пораснахме и показахме, че можем. 

Много трудно и много тежко - за 2 дни всички ние трябваше да променим мисленето и съзнанието си, да се обучим и подготвим за новото и непознатото, да минем на последна предавка и да подготвим електронното обучение. За 2 дни трябваше всичко да се пренастрои по нови начини, да се въведат нови правила, да се ангажира много ресурс. През уикенда се обмениха хиляди постове с ресурси, указания, съвети, упътвания. Но успяхме... Безсънните нощи и целодневното обучение си струваше.

Изминалата седмица го доказа.

Защото учителите и директорите станаха модерните лидери в образованието, посланици на новото и креативното, зашото с професионализма си съхраниха българската духовност и доказаха, че училището винаги е било най-здравият стълб в историята на една нация.

И само за седмица - бавно и полека учителството порасна за няколко години и доказа, че е било, е и ще бъде ключова фигура във всеки един процес.

Какво се случи - революция в образованието!

За 2 дни, за броени часове.

В петък, 13.03.2020г. дойдоха първите инструкции, в понеделник, 16.03.2020 г, хиляди учители започнаха новото - онлайн занимания.

МОН даде cвoбoдaтa на вcякo училищe дa избeрe нaчинa, пo кoйтo тoвa дa cлучи, cпрямo възмoжнocтитe, c кoитo рaзпoлaгa. Тoвa мoжeше дa cтaнe чрeз рaзлични eлeктрoнни плaтфoрми зa cинхрoннo и acинхрoннo oбучeниe, кoитo чacт oт училищaтa вeчe изпoлзвaт - Шкoлo, учa. ce, Оffiсе 365, g suitе) или oнлaйн oбучeниe в рeaлнo врeмe c пoмoщтa нa рaзлични видeo урoци и eлeктрoннa кoмуникaция.

И училищата го направиха - бързо, качествено и отговорно.

Почти всички участници в образователния процес бяха снабдени с електронни устройства за работа и имаха достъп до интернет. Там, където беше проблем, медиаторите работеха на терен и разнасяха материали до всяко дете. Повечето учебни заведения организираха образователния процес от първия ден синхронно или асинхронно, със седмично разписание, по всички учебни предмети, с онлайн уроци и виртуални класни стаи по всеки предмет - Classroom, Google Meet.

Учителите продължиха образователния процес на учениците в избрани от тях електронни платформи (предимно Messenger, Google Classroom, Discord, E-mail, от 18.03.2020 г. - Shkolo.bg). Образователни платформи, издателства, национални и местни телевизии - всички бяха съпричастни с каузата образование. Ангажираността на учениците беше при спазване на дневния режим, утвърден със заповед на директорите, в който един учебен час за малките ученици беше 20 минути, а за останалите - продължителност 30 мин. с 20-минутни междучасия.

Учителската общност показа висок дух, себеотрицание, личен пример и инициативност, като споделяше уроци, разработки, материали. Учителите използваха всички виртуални "комуникатори", за да обхванат учениците, общуваха по телефона с родители и ученици, говориха един с друг, обменяха помощ и се подкрепяха един друг. Такава гигантска крачка в дигиталната среда би била невъзможна в ежедневната рутина. Извънредната ситуация отприщи невероятен стимул за справяне и овладяване на обстоятелствата и адаптирането им към действителността. Такова единение на усилията на учителите и ответна, адекватна, реакция от страна на родители и ученици е безпрецедентна реакция на единение в близката ни история поне от Възраждането насам. Този просветителски устрем - повлиян от личностната мобилизация на всеки един човек, поставен в условията на екстремален момент.

Направо потънахме в дистанционното море и това ни отклони от вятъра на медийния короновирус" - споделят самите учители.

Проведените образователни единици се отразяваха в електронния дневник на училищата чрез вписване на темите. Всеки ден учителите отчитаха своята работа чрез попълване на електронен доклад. На учениците се провеждаха часове с не повече от разпоредената от МОН ангажираност. Темите, преподавани от учителите, бяха с цел преговор и упражнение, насочени предимно към самостоятелна работа на учениците, за да се избегне постоянното стоене пред монитора. На учениците не бяха поставяни отсъствия и оценки. Отговорната им работата беше стимулирана с положителни «отзиви - похвали» в Школо.БГ.

За обратна връзка с родители и ученици повечето учебни заведения бяха подготвили онлайн анкети в които в 90 % от отговорите и на двете страни, се наблюдава положителна оценка по отношение на избраните от учителите платформи, методи на работа и възможност за обратна връзка. Към момента учителите и учениците на от цялата област работят върху активацията на профилите си в Office 365 и Teams.

А учениците? Как са?

Малките - много притеснени, защото до този момент са свикнали винаги пред тях да има учител. Големите - доволни, че се обучават в нова среда, че получават знания от разстояние.

Но всички бързо пораснаха и вече влязоха всеки в "своя електронен час".

И всички разбраха, че училището е един голям свят, не само сграда. Свят, в който и от разстояние могат да получават духовно богатство, знание, приятели.

А родителите?

С тази революционна крачка успяхме да убедим и скептиците, че да си учител е призвание, а не професия за всеки. Те ни повярваха, довериха ни се и осъзнаха, че училището не може да изпълни своята мисия без тяхното съдействие. За седмица станаха наши партньори във всички действия и дейности по пътя напред към знанието. Подкрепяха ни повече, вярваха ни, съдействаха ни, бяха търпеливи!

Защото ни разбираха, защото никой не беше работил в такава извънредна ситуация.

И тук - за психологическия баланс на всички в системата - много помогнаха училищните психолози, педагогически съветници и медиатори.

След екстремната адаптация с новата ситуация последва силна нужда от психологическо адаптиране, за да могат учениците и техните родители да успеят да се справят с новото и преодолеят кризата. По тази причина много учебни заведения обособиха рубрика "Виртуален психолог". Всеки психолог потърси най-правилният път да стигне до учениците си - къде със създаване на виртуални групи за обща и допълнителна подкрепа, къде чрез използване на различни игрови варианти, къде чрез лични консултации. Създадени са анкети за обратна връзка с родителите и с учениците. Всекидневни са публикациите в групата, на лични съобщения в месинджър, вайбър и телефон. Провеждани са разговори с всеки ученик с допълнителна подкрепа, както и тестове, и подкрепа през месинджър всеки ден от седмицата. Активно се поддържа връзка с УС за споделяне на това как протича всеки един "електронен ден" в изолация. Търсят заедно алтернативни варианти за добро прекарване на времето с близките хора у дома, правят проективни тестове за самопознание, играят игри и др.

Много трудности преживяхме всички заедно, много въпроси решихме, но направихме голяма крачка в процеса на дигитализация на училището. Чака ни много работа, но всички членове на училищната общност показаха гъвкавост, адаптивност, сила, трудолюбие и смелост.

А образователната система показа, че може да направи революция в кратки срокове."


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Откриха първата международна олимпиада по изкуствен интелект

В Бургас бе открита първата международна олимпиада по изкуствен интелект. До сградата на театър"Адриана Будевска" над 200 участници и гости преминаха по червен килим и под съпровода на Бургаския духов оркестър. Всички заедно отброиха секундите до началото на Олимпиадата, която започна с визуален пърформанс. България за трети път е създател..

публикувано на 10.08.24 в 16:47

Ученици от всички континенти идват за Първата олимпиада по изкуствен интелект в Бургас

Бургас се готви за откриването на първата Международна олимпиада по изкуствен интелект у нас, която започва днес в морския град. За нея пристигат рекордните над 200 участници от 40 държави от всички континенти. Откриването ще е пред театър „Адриана Будевска“ с червен килим и специален визуален пърформанс, разработен от ученици и с участието..

обновено на 10.08.24 в 07:35

Обявен е конкурс за директори на седем училища в Ямбол

Конкурс за директор на седем училища в Ямбол провежда Регионалното управление на образованието. Крайният срок за подаване на документи е 19 август. Конкурсите са за началните училища „Св. Св. Кирил и Методий“ и „Проф. Нойков“, за Средно училище ,,Св. Климент Охридски“, Езикова гимназия „Васил Карагьозов“, Природо-математическа гимназия „Атанас Радев",..

публикувано на 08.08.24 в 16:23
Елена Маринова

Бургаски ученици ще се състезават с конкуренти от шест континента на олимпиадата по изкуствен интелект

Близо 200 ученици от целия свят ще дойдат в Бургас за първата по рода си Международна олимпиада по изкуствен интелект, която ще се проведе от 10-и до 15 август. Българските отбори са два, а в тях има и бургаски ученици - каза в интервю за БНР Бургас Елена Маринова - един от петимата български създатели на олимпиадата. "Отборите, които идват, са..

публикувано на 07.08.24 в 12:30

Първата олимпиада по изкуствен интелект в света ще е в Бургас

Българските ученици са спечелили 58 медала от различни олимпиади по природни науки само за тази година. Това заяви министърът на образованието и науката Галин Цоков в навечерието на Първата олимпиада по изкуствен интелект в света. Министерството на образованието и науката, заедно с община Бургас, са двата институционални партньора на олимпиадата по ИИ,..

публикувано на 02.08.24 в 16:10

Английската гимназия в Бургас с участие в националната програма „Иновации в действие“

За пета поредна година бургаската английска езикова гимназия „Гео Милев“ взе участие в националната програма „Иновации в действие“ като неиновативно училище. През тази учебна година договор за сътрудничество и обмяна на добри практики бе сключен с Природо-математическа гимназия „Васил Друмев“ гр. Велико Търново. През април представители на АЕГ..

публикувано на 30.07.24 в 16:41
Снимката е илюстративна.

Бивши футболисти стават учители по физическо възпитание в Бургас

Бивши футболисти кандидатстват за учители по физическо възпитание. Увеличението на заплатите привлича спортистите. Малко са мъжете, които искат да станат преподаватели по други предмети, въпреки завишените възнаграждения, обясни Константин Янков, председател на бургаската структура на Синдиката на българските учители. "Кандидатите са предимно..

публикувано на 29.07.24 в 09:10