Учителското съсловие отново показа, че може и контролира нишките на живота. Това смята Весела Иванова, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България за Област Бургас. Тя припомня, че в миналото кметът, попът и даскалът са били ключовите фигури в обществото.
Споделяме мнението на Весела Иванова.
"Както в цялата страна, така и в цяла област Бургас от 16.03.2020 г., учебните заведения преминаха към обучение от разстояние - в електронна среда. Никой от гилдията не беше подготвен за тази ситуация, никой не знаеше какво го очаква, но пораснахме и показахме, че можем.
Много трудно и много тежко - за 2 дни всички ние трябваше да променим мисленето и съзнанието си, да се обучим и подготвим за новото и непознатото, да минем на последна предавка и да подготвим електронното обучение. За 2 дни трябваше всичко да се пренастрои по нови начини, да се въведат нови правила, да се ангажира много ресурс. През уикенда се обмениха хиляди постове с ресурси, указания, съвети, упътвания. Но успяхме... Безсънните нощи и целодневното обучение си струваше.
Изминалата седмица го доказа.
Защото учителите и директорите станаха модерните лидери в образованието, посланици на новото и креативното, зашото с професионализма си съхраниха българската духовност и доказаха, че училището винаги е било най-здравият стълб в историята на една нация.
И само за седмица - бавно и полека учителството порасна за няколко години и доказа, че е било, е и ще бъде ключова фигура във всеки един процес.
Какво се случи - революция в образованието!
За 2 дни, за броени часове.
В петък, 13.03.2020г. дойдоха първите инструкции, в понеделник, 16.03.2020 г, хиляди учители започнаха новото - онлайн занимания.
МОН даде cвoбoдaтa на вcякo училищe дa избeрe нaчинa, пo кoйтo тoвa дa cлучи, cпрямo възмoжнocтитe, c кoитo рaзпoлaгa. Тoвa мoжeше дa cтaнe чрeз рaзлични eлeктрoнни плaтфoрми зa cинхрoннo и acинхрoннo oбучeниe, кoитo чacт oт училищaтa вeчe изпoлзвaт - Шкoлo, учa. ce, Оffiсе 365, g suitе) или oнлaйн oбучeниe в рeaлнo врeмe c пoмoщтa нa рaзлични видeo урoци и eлeктрoннa кoмуникaция.
И училищата го направиха - бързо, качествено и отговорно.
Почти всички участници в образователния процес бяха снабдени с електронни устройства за работа и имаха достъп до интернет. Там, където беше проблем, медиаторите работеха на терен и разнасяха материали до всяко дете. Повечето учебни заведения организираха образователния процес от първия ден синхронно или асинхронно, със седмично разписание, по всички учебни предмети, с онлайн уроци и виртуални класни стаи по всеки предмет - Classroom, Google Meet.
Учителите продължиха образователния процес на учениците в избрани от тях електронни платформи (предимно Messenger, Google Classroom, Discord, E-mail, от 18.03.2020 г. - Shkolo.bg). Образователни платформи, издателства, национални и местни телевизии - всички бяха съпричастни с каузата образование. Ангажираността на учениците беше при спазване на дневния режим, утвърден със заповед на директорите, в който един учебен час за малките ученици беше 20 минути, а за останалите - продължителност 30 мин. с 20-минутни междучасия.
Учителската общност показа висок дух, себеотрицание, личен пример и инициативност, като споделяше уроци, разработки, материали. Учителите използваха всички виртуални "комуникатори", за да обхванат учениците, общуваха по телефона с родители и ученици, говориха един с друг, обменяха помощ и се подкрепяха един друг. Такава гигантска крачка в дигиталната среда би била невъзможна в ежедневната рутина. Извънредната ситуация отприщи невероятен стимул за справяне и овладяване на обстоятелствата и адаптирането им към действителността. Такова единение на усилията на учителите и ответна, адекватна, реакция от страна на родители и ученици е безпрецедентна реакция на единение в близката ни история поне от Възраждането насам. Този просветителски устрем - повлиян от личностната мобилизация на всеки един човек, поставен в условията на екстремален момент.
Направо потънахме в дистанционното море и това ни отклони от вятъра на медийния короновирус" - споделят самите учители.
Проведените образователни единици се отразяваха в електронния дневник на училищата чрез вписване на темите. Всеки ден учителите отчитаха своята работа чрез попълване на електронен доклад. На учениците се провеждаха часове с не повече от разпоредената от МОН ангажираност. Темите, преподавани от учителите, бяха с цел преговор и упражнение, насочени предимно към самостоятелна работа на учениците, за да се избегне постоянното стоене пред монитора. На учениците не бяха поставяни отсъствия и оценки. Отговорната им работата беше стимулирана с положителни «отзиви - похвали» в Школо.БГ.
За обратна връзка с родители и ученици повечето учебни заведения бяха подготвили онлайн анкети в които в 90 % от отговорите и на двете страни, се наблюдава положителна оценка по отношение на избраните от учителите платформи, методи на работа и възможност за обратна връзка. Към момента учителите и учениците на от цялата област работят върху активацията на профилите си в Office 365 и Teams.
А учениците? Как са?
Малките - много притеснени, защото до този момент са свикнали винаги пред тях да има учител. Големите - доволни, че се обучават в нова среда, че получават знания от разстояние.
Но всички бързо пораснаха и вече влязоха всеки в "своя електронен час".
И всички разбраха, че училището е един голям свят, не само сграда. Свят, в който и от разстояние могат да получават духовно богатство, знание, приятели.
А родителите?
С тази революционна крачка успяхме да убедим и скептиците, че да си учител е призвание, а не професия за всеки. Те ни повярваха, довериха ни се и осъзнаха, че училището не може да изпълни своята мисия без тяхното съдействие. За седмица станаха наши партньори във всички действия и дейности по пътя напред към знанието. Подкрепяха ни повече, вярваха ни, съдействаха ни, бяха търпеливи!
Защото ни разбираха, защото никой не беше работил в такава извънредна ситуация.
И тук - за психологическия баланс на всички в системата - много помогнаха училищните психолози, педагогически съветници и медиатори.
След екстремната адаптация с новата ситуация последва силна нужда от психологическо адаптиране, за да могат учениците и техните родители да успеят да се справят с новото и преодолеят кризата. По тази причина много учебни заведения обособиха рубрика "Виртуален психолог". Всеки психолог потърси най-правилният път да стигне до учениците си - къде със създаване на виртуални групи за обща и допълнителна подкрепа, къде чрез използване на различни игрови варианти, къде чрез лични консултации. Създадени са анкети за обратна връзка с родителите и с учениците. Всекидневни са публикациите в групата, на лични съобщения в месинджър, вайбър и телефон. Провеждани са разговори с всеки ученик с допълнителна подкрепа, както и тестове, и подкрепа през месинджър всеки ден от седмицата. Активно се поддържа връзка с УС за споделяне на това как протича всеки един "електронен ден" в изолация. Търсят заедно алтернативни варианти за добро прекарване на времето с близките хора у дома, правят проективни тестове за самопознание, играят игри и др.
Много трудности преживяхме всички заедно, много въпроси решихме, но направихме голяма крачка в процеса на дигитализация на училището. Чака ни много работа, но всички членове на училищната общност показаха гъвкавост, адаптивност, сила, трудолюбие и смелост.
А образователната система показа, че може да направи революция в кратки срокове."
ПГЧЕ "Васил Левски" Бургас бе удостоено с III-то място на годишните награди на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България. Отличието е в категорията "Екологичен проект на годината“ за проекта “Прилагане на мерки за подобряване на екологичното образование на подрастващите в Бургас“. Той включва множество дейности свързани с опазване на околната..
Приключи IV-то издание на националния литературен конкурс „Писмо до моя Герой“ организиран от Народно читалище „Св. св. Кирил и Методий 1985”. Целта на конкурса е да си спомним за човека, на когото се възхищаваме, по думите и действията и искаме да станем като него, да изразим емоциите си в писмо, на ръка изписано. В конкурса..
В Бургас ще бъде разкрит учебен център за музикални медийни технологии и тонрежисура. В него ще се обучават студенти от филиала на СУ „Св. Климент Охридски“ в морския град. Той ще може да бъде ползван и от продуценти и изпълнители под наем. За оборудването му са необходими 320 000 лева. Предвижда се центърът за музикални и медийни технологии да..
Раздадени бяха наградите "Ученик на годината" и отличията на бургаски ученици от средните училища и професионалните и профилирани гимназии в общината, които постигнаха през изминалата година високи постижения в образованието, науката, спорта и изкуствата. Шестата тържествена церемония по връчване на наградите на Община Бургас се проведе в Аулата на..
Община Бургас и Център за творческо обучение представиха България с иновативния проект AI LAB на форума Future Skills Forum 2024 във Варшава. Той събира водещи международни лидери и експерти в сферата на изкуствения интелект и образованието. Проектът AI LAB стартира пилотно в Бургас и цели да подготви българските учители и ученици за бъдещето, като..
Ученици от Професионалната гимназия по транспорт в Бургас провеждат допълнителни практики в реална работна среда по проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“. Той се реализира от Министерството на образованието и науката. Основната му цел е да подпомогне адаптацията на професионалното образование към нуждите на..
Младежките омбудсмани на Бургас съвместно с общинските дирекция "Образование и младежки политики" и Международния младежки център /ММЦ/ организират специална среща за председатели и активни членове на ученически съвети. Събитието ще се състои днес (4 декември) от 13.30 до 16.30 часа в ММЦ в бургаския комплекс „Меден рудник“. Инициативата има за цел да..
ПГЧЕ "Васил Левски" Бургас бе удостоено с III-то място на годишните награди на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България. Отличието е в категорията..