Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Разширяват Зоната за обществен достъп, архитекти – с редица възражения

Снимка: ДППИ

Яхтена марина, зони за отдих, амфитеатър…Всичко това трябва да се реализира в Зоната за обществен достъп на бургаското пристанище, която вече се разширява и в района около входа на порта. Вече има и стартирала обществена поръчка за изготвяне на работен проект, а от бургаската камара на архитектите изразиха редица възражения и поискаха процедурата да бъде прекратена.

От местната колегия изпратиха отворено писмо с техните възражения до редица институции. Проектът предвижда зоната в района около седмо до девето корабно място да се изчисти от товаро-разтоварна дейност и да стане за обществен достъп и яхтено пристанище. Според арх. Костадин Христов, някои от процедурите са нарушени. В момента има открита такава за изработване на генерален план на Зоната за обществен достъп, при одобрено задание, посочва той. Те се бавят и се минава към частично реализиране на елементи от този план, без да е ясна цялостната визия за развитие на участъка. Преди време се организира конкурс за идейна концепция именно за тази зона, на който да стъпи бъдещият работен проект. Самият Христов е участвал в него, но посочва, че не е обжалвал решението на журито. А относно процедурите той и колежката му Венета Иванова поясняват, че генералният план е градоустройствената основа, върху която трябва да стъпи всичко, което ще се реализира в тази територия. А в този случай не се върви от общото към частното, а обратно. Така обществената поръчка за работен проект е пусната на база на спечелилия конкурса за идейна концепция, а Венета Иванова допълва:

Без да е обсъдено нито с обществеността, нито с регионалната колегия, което е наясно с тази проблематика. И, мен лично, много ме смущава фактът, е зоната, в която ще случват най-големите обществени нови сгради, зона, която е изключително значима и е връзката между града и морето, стават без обществено презентиране“, коментира Иванова.

В идейния проект има интересни идеи, но имаме притеснения относно транспортната обвързаност с останалата част от зоната, посочва Костадин Христов. Затова беше важно да видим и останалите предложения, но те не бяха обсъдени с нас и не получихме достъп до тях, поясняват архитектите.

По първоначалния генерален план е предвиден, в оста на входа на пристанището, да бъде реализиран един пешеходен мост, който да подобри достъпността до южната част на зоната. В проекта, който е премиран на първо място, този пешеходен мост е отпаднал, защото тази зона, тихата, седмо – девето корабно място, се предвижда за зона за т. нар. „елитни яхти“, казва Христов.

Автогарата стеснява достъпа до зоната, а по първоначално предвиждане, трябваше да има голям площад, който към момента е с намалени размери, добавя Костадин Христов. Архитектите настояват за широко обществено обсъждане на проектите, за да се намери най-доброто решение за бъдещата зона за обществен достъп.

Тенденциите в съвременните градове са да могат хората не просто да се разхождат покрай кея и да се любуват на яхти, а да могат да се докоснат и до морето. Най-грубият пример е масовата посещаемост на понтонните мостове на Кристо Явашев на езерото Комо. Реално, ние имаме възможност тук, в сърцето на пристанището, да реализираме подобна идея. Тук е водна повърхност, която целогодишно е тиха. Тук може да има водни колелета; лодки за разходка; понтони; аквапарк; водни ски… Атракции, които да обслужват целия град и да привличат туристически поток. Яхтите привличат, ама не са всичко“, смята архитектът.

Няма да се прекрати на обществената поръчка за работен проект на разширението на Зоната за обществен достъп в Бургас. Затова са категорични от Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ). Към момента има подадени две оферти за изработването на работен проект на зоната, която трябва да отвори Бургас към морето и от страната на ж.п. гарата. На базата на спечелилите конкурса проекти за идейна концепция на зоната, е изготвена техническа спецификация, а предложенията в настоящата процедура трябва максимално да съответстват на нея. Именно в тези проекти е отпаднал моста, който трябва да минава над морето. От ДППИ казват, че той не е задължителен елемент, но не посочват причини, освен че той просто не бил предвиден в проектите и отрекоха, че това е, за да не се пречи на акостирането на яхтите. Но посочват, че може и да се направи мост в бъдеще.

А защо яхтена марина? На първо място, казват от предприятието, защото сме пристанище и е нормално да има пристанищна дейност, в случая - за пасажерски плавателни съдове. Казват, че имало и желание за марина, защото все повече хора имали лодки и яхти. Според тях - ще привлича и туристи. Също така - ще носи и приходи на порта.

И още - пешеходният достъп трябва да бъде осигурен през ул. „Александровка“, покрай автогара Юг и да излиза в зоната. Той трябва да е съобразен със съществуващата инфраструктура.  Автомобилният ще бъде през входа на пристанището. Предвижда се между 1 и 4 корабно място да има паркинг, четириетажен, с 400 места.

От ДППИ отговорят уклончиво за провеждане на обществено обсъждане. Такова, на този етап, няма как да се проведе, поясняват и добавят, че в последствие ще бъдат спазени всички законови процедури. А относно конкурса за идейна концепция, поясняват, че представител на архитектите е участвал в него и е имало време да се отправят възражения. Темата ще бъде разглеждана и от местните общински съветници, така че тя ще търпи развитие. В момента, от държавното предприятие са категорични, че няма да прекратят обществената поръчка, каквото е желанието на камарата на архитектите в Бургас.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Председателят на общинския съвет в Ямбол Антон Шиков.

Ямболските общински съветници даряват заплатите си на опожарените Воден и Крайново

Общинските съветници в Ямбол гласуваха месечното им възнаграждение да бъде дарено на най-тежко пострадалите при пожара в селата Воден и Крайново. Сумата от 45 хил. лева ще бъде насочена към хората, останали без дом, уточни председателят на Общинския съвет в Ямбол Антон Шиков: „Така или иначе средствата не са кой знае какво, когато..

публикувано на 25.07.24 в 15:53
Село Воден след пожара.

25 заявления за помощи са подадени след пожарите, парите са преведени за 11 от тях

Потърпевшите от пожарите в страната са подали досега 25 заявления с искане за отпускане на еднократна помощ в размер до 1 578 лева за покриване на жизненоважни потребности. На 11 семейства тя е отпусната ден след подаването на заявлението, а за останалите предстои в най-скоро време - съобщи служебният министър на труда и социалната политика Ивайло..

публикувано на 25.07.24 в 13:50

Разширението на кв. Крайморие на север: По-ниски сгради до 300 квадрата

Намаляват се параметрите за височина на сградите в северната част на предвиденото разширение на бургаския квартал Крайморие. Въвежда се и ограничение за максимално допустимата застроена площ на жилищните сгради там. Промените предлага местната администрация. Преди да стигнат до общинския съвет те предизвикаха дебати днес в комисията по..

публикувано на 25.07.24 в 13:32

НС прие промени за размера на обезщетенията за безработица

Депутатите приеха на първо четене промени в Кодекса за социално осигуряване. Те предвиждат при определяне размера на обезщетенията за безработица на осигурявалите се в България и в страни от ЕС, да не се вземат предвид само доходите от последната работа, каквато е практиката досега, а изчисленията да се правят на база последните 24..

публикувано на 25.07.24 в 13:00

НСОРБ със становище по законопроекта за консолидиране на ВиК дружествата

Националното сдружение на общините в България излезе със становище относно законопроекта за водоснабдяването и канализацията. Той предвижда консолидиране на останалите общински ВиК дружества в страната към държавните, както и промени, свързани с регулиране цената на услугата. Според Сдружението, това ще намали конкуренцията, ще елиминира..

публикувано на 25.07.24 в 12:08

Държавата даде имот на община Созопол, свързан с ВиК проект

С решение на правителството Община Созопол получава собствеността върху имот - частна държавна собственост, намиращ се в. м. „Синетудис“, гр. Созопол.  Той е с площ 9565 кв. м и ще бъде използван за изграждане на нова водна камера към съществуващ напорен водопровод „Каваци“. Обектът е част от проект „Интегриран воден проект на област Бургас“,..

публикувано на 24.07.24 в 16:39

Новата детска градина в сливенското село Сотиря ще е готова през септември

Сградата на новата детска градина в сливенското село Сотиря трябва да е готова през месец септември. Това стана ясно по време на посещението на кмета Стефан Радев на обекта. Той се запозна с напредъка на строителството и разговаря с управителя на фирмата-изпълнител Тодор Дечев. Изграждането на новата сграда започна през месец септември 2023..

публикувано на 24.07.24 в 16:08