Бурното море често създава проблем с частичното унищожаване на плажните ивици. И когато наематели и концесионери на тези обекти вкарат тежка техника, за да ги възстановят, проблемите се увеличават. Защо хем държавата задължава плажовете да са поддържани, хем ограничава тези дейности?
Взимаме два частни случая от плажа в бургаския квартал „Крайморие“. Първият е от началото на годината, когато канализационна тръба аварира и отнесе част от пясъка в морето. Вторият – отпреди месец, когато буря иззе отново пясък в морето. Възстановяването на плажа ни е вменено с договора, посочва концесионерът Николай Димитров.
„Сега, в есенния период, няма да предприема нищо. Първо – защото това е безмислено. А на пролет ще сигнализирам отново всички институции да дойдат, да видят и те да предложат начина и метода, по който аз да го възстановя. Защото аз друг начин и метод, на този етап, освен използването на тежка техника, за възстановяването на такава щета, на такова бедствие бих казал – не зная. В момента липсват над 2 000 кубика пясък. Няма как на ръка да се възстанови. Ако някой твърди, че може да го направи – да заповяда“, коментира Димитров.
От Асоциацията на концесионерите на морските плажове изпратиха и становище до Министерството на туризма, прикрепено с анализ, изготвен по европейски проект как да се опазват ивиците. Това, което прави Димитров, е да депонира част от пясъка, за да го запази и след това да възстанови ивицата. Други изграждат предпазни диги от пясък, които всяка година провокират дискусии. Това е наречено във въпросния анализ „мека“ (временна) защита или Soft engineering – „съвременен подход, при който се запазват плажните ресурси и избягват негативните ефекти на трайните (твърдите) конструкции. Вместо това за предпазване на бреговете се създава „мека“ (т.е. непостоянна) структура, като се създава по-голям резерв от пясък, изтласквайки бреговата линия към морето“ Подобни практики се използват в Европа и Америка.
А каква е практиката у нас?
В края на септември, Министерството на туризма изпраща писмо до асоциацията с условия, при които плажовете да бъдат подготвени за зимния сезон. И посочват, че са поискали становища от други институции и са извършили сериозен анализ на сиатуацията от последните две зими. А именно:
1. Трябва да се подаде инвестиционно предложение до съответната екоинспекция, която да прецени дали трябва да се извършва (например) оценка за въздействие върху околната среда.
2. Басейновата дирекция трябва да издаде предписания как да се случат тези дейности.
3. Съответната общинска администрация трябва да излезе с положително становище, с цел опазване на околната среда.
А знаят ли институциите за тези им вменени задължения?
Отправихме въпроси и към трите посочени. От екоинспекцията посочиха, че оформянето на диги по плажовете не отговаря на определението за инвестиционно предложение и няма как да провеждат подобни процедури. Институцията им трябва да е уведомена от концесионера, че ще се правят диги и да съгласуват действията, ако ивицата попада в защитена територия. От Басейновата дирекция „Черноморски район“ посочват, че концесионерът има задължение да прецени дали плажа попада в определен район със значителен потенциален риск от наводнение и в такъв случай те ще му дадат указания. От Община Бургас пък коментират, че законът не им вменява да изразяват становища по подобни действия на плажа.
Изпратихме запитване и отново до Министерството на туризма – как тогава концесионерите да се снабдят с този наръч документи, след като другите институции посочват, че това не е в техните ангажименти? До този момент нямаме получен отговор.
И така редица въпроси остават висящи. Как да се предпазват плажовете от бури? Как да се възстановяват плажовете след бури? След като институциите само си прехвърлят топката, а когато дойде лято, всички ние искаме да сме на хубави плажове с чист пясък. Но, очевидно, единственият възможен отговор е добилият популярност напоследък израз „всеки сам си преценя“.
Мнението на Николай Димитров можете да чуете в прикачения файл.Национално училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров“ ще представи учениците стипендианти на Министерство на културата за учебната 2024/2025 година. Едногодишните стипендии се присъждат на даровити деца за спечелени призови места на национални и международни конкурси. Жителите и гостите на Бургас ще имат възможност да се..
Движението за всички превозни средства се ограничава до сутринта по пътя Слънчев бряг - Обзор, съобщават от Областната администрация. Настилката се обработва и почиства. Там има силен снеговалеж и силен вятър, уточняват от АПИ. Издърпват се закъсалите товарни автомобили. Обходният път е през Айтоски проход.
Три народни носии получи певческата група към пенсионерски клуб „Любен Каравелов“ в Бургас. Жестът бе направен от общинските съветници от групата на ГЕРБ – Ясен Проданов, адв. Елена Кокаларова и д-р Диян Господинов. Идеята за дарението се е зародила по време на посещение на двама от тях в пенсионерския клуб. „На тържеството по случай Бабинден се..
Планинските пътища в Сливенско са проходими при зимни условия, съобщават от Областно пътно управление. Няма затворени участъци от републиканската пътна мрежа. Затворен за зимата е общинския път Сливен – Селището – връх Българка. Общо 15 снегопочистващи машини работят на терен в областта. Навсякъде пътищата се опесъчават и обработват. Преминаването..
Безпроблемно, към момента, се извършва движението на територията на Ямболска област, няма населени места без ток и вода. Очаква се ситуацията да се усложни в късните вечерни часове и през нощта. Всички пътища от републиканската мрежа в Ямболска област са проходими при зимни условия. Никъде няма натрупана значителна снежна покривка, но заради..
Със свой указ президентът Румен Радев даде на Летище София името на Апостола на свободата Васил Левски, съобщиха от прессекретариата на държавния глава. Така официалното наименование на аеропорта става Летище "Васил Левски" - София. В края на миналата година от транспортното министерство съобщиха, че редица проучвания показват, че преименуването на..
Областният управител проф. Мария Нейкова изпрати искане до Министерство на регионалното развитие поземлен имот държавна собственост да бъде предоставен безвъзмездно на Община Созопол. Той е необходим за изграждане на техническа инфраструктура към проекта за нова автогара. Касае се за 1090 кв.м. с предназначение „за местен път“. Имотът е необходим..
Поради авария на Районната отоплителна централа в жк. "Меден рудник", захранваща ОУ "Елин Пелин", СУ "Константин Петканов" и детска градина "Чайка",..
Областният управител проф. Мария Нейкова изпрати искане до Министерство на регионалното развитие поземлен имот държавна собственост да бъде предоставен..
Планинските пътища в Сливенско са проходими при зимни условия, съобщават от Областно пътно управление. Няма затворени участъци от републиканската пътна..