Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С промени в наредбата за опазване на обществения ред предлагат общината да налага:

Глоба до 50 лева за каране на тротинетка по "Александровска" и "Богориди"

| обновено на 16.11.22 в 14:20
5
Снимката е илюстративна

С промени в наредбата за опазване на обществения ред се регламентират правилата за движение на електрическите превозни средства на територията на Бургас. Сред забраните е електрически тротинетки и скутери да се карат по главните улици „Александровска“ и „Богориди“, както и другите пешеходни зони. За тези и други нарушения водачите вече ще могат да се санкционират и от общински служители. Предлаганите глоби са до 50 лв.

Промените в наредбата са внесени от групата на ВМРО. Единият от вносителите им  Георги Дракалиев пояснява:

„Всички сме свидетели какво е движението по главните пешеходни улици на Бургас. Не рядко се е стигало до инциденти, лично аз съм бил свидетел на такива. Това гражданско недоволство наложи предложената от нас промяна. Всъщност, ние с нея, не забраняваме движението на такива превозни средства, защото то така или иначе е забранено със закон. Ние даваме възможност на общинските служители, определени със заповед на кмета, да извършват контрол на това движение и да могат да налагат административни наказания“


По главните улици „Александровска“ и „Богориди“ и другите пешеходни зони ел. тротинетки нямат право да се движат. А изграждането на велоалеи там, според Дракалиев, е невъзможно и ненужно.

„Те са изцяло пешеходни. В самия закон пише, че когато зоната е изцяло пешеходна е забрането за достъп на подобни средства.  Няма как при този вид настилка с декоративни плочки и от двете страни разположени търговски обекти и заведения да се поставят велоалеи. И не е и необходимо, все пак законът дава право ползващите ел. скутери да се движат по пътната мрежа, ака че вместо да се движат по „Александровска“ могат да се предвижват по „Христо Ботев“ и „Стефан Стамболов“

Вносителите докладната записка посочват, че причината за промените са масовото навлизане на електрически превозни средства и риска от произшествия с тях поради липсата на актуална нормативна регламентация за движението им.

Хора с ел. тротинетки в Бургас недоумяват от къде и как да се предвижат безопасно от комплексите към центъра. Много от тях ползват алтернативното превозно средство, за да стигнат до работа. По думите им, ако се движат по пътното платно, както регламентира закона, е рисковано и опасно.

„От една страна шофьорите се дразнят, когато сме на улицата, от друга страна е опасно и рисковано, особено по по-оживените булеварди, където се движат и автобуси. От друга страна самите тротоари също са забранени за тротинетки“, казва журналистът Елена Димитрова.

Тя е категорична, че водачите на електрически превозни средства не са равностойни участници в движението.


„Тротинетките никъде не ги искат – нито на пешеходните зони, нито по булевардите", посочва Димитрова.

Нейното предложение е да се изградят велоалеи по големите натоварени булеварди в Бургас, без по тях да минават автомобили, а където не е възможно, да се обособят по тротоарите.

„Електрическите тротинетки са екологични, но без необходимата инфраструктура те стават неизползваеми в градска среда и се обезсмисля основната им цел - да заменят личния автомобил и автобуса“, допълва още Димитрова. 

Не общинска наредба, а по-засилен контрол ще реши проблема с карането на тротинетки по пешеходните зони. Това мнение изрази пред БНР-Бургас депутатът Андрей Рунчев. Законът ясно е забранил управлението им сред пешеходците и е нужно и полицията да контролира процесът, посочи той: „По-скоро проблемът е по двете главни пешеходни улици – „Александровска“ и „Богориди“. Аз смятам, че в Приморския парк, особено в този есенно-зимен период, няма чак толкова водачи. Всеки един, ако е съвестен водач на превозно средство, предпоставките за произшествие ще бъдат занижени“, поясни депутатът. Особено по ул. „Александровска“ се наблюдава как се спускат с висока скорост хора на колело или тротинетка, посочи Андрей Рунчев.


Експерти по пътна безопасност смятат, че е крайно време велоалеите от тротоарите да се прехвърлят на пътното платно. Така ще се увеличи сигурността на водачите на ел. тротинетки и велосипеди и ще се намалят конфликтните ситуации, които сега съществуват между различните участници в движението. 

„Вече има оплаквания от доста хора, които са имали инциденти, както с тротинетки, така и с велосипеди, точно поради тази причина, че на тротоарите е създадена такава възможност за предвижване на тези пътни превозни средства. Мисля, че е крайно време да се използва нуждата от този вид предвижване и тези велоаели, които в момента са на тротоарите да се прехвърлят на пътното платно“, посочва Михаил Попов от Института по пътна безопасност.

Според Попов при добро желание на общината и общинските съветници това може да се случи. Що се отнася до предложената възможност санкции да могат да налагат и от страна на общината, той коментира:

„Не трябва да се прекалява. Първо трябва да се започне от създаването на необходимите условия и оттам нататък да се мине към много по-сериозен контрол. Но дори и да вървят успоредно нещата – и от полицията, и от общината, ще е даже още по-добре“

Предстои наредбата да се гласува от общинския съвет.

Повече чуйте в звуковите файлове: 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Катастрофа край Крайморие, осем са ранените

Осем са пострадалите откарани в “Шокова зала” към УМБАЛ - Бургас в резултат на катастрофата, възникнала по пътя Созопол - Бургас, непосредствено след пътен възел “Крайморие”, съобщиха от полицията. Пътният инцидент е възникнал около 19.45 ч. При неустановени до момента причини се е стигнало до сблъсък между микробус “Мерцедес” , управляван от 41..

публикувано на 12.07.24 в 21:05
Снимката  илюстративна

Горят сухи треви и храсти между елховските села Гранитово и Мелница (ОБНОВЕНА)

Разпространението на пожара между елховските села Гранитово и Мелница е ограничено към населените места, но борбата с огъня продължава. На мястото са пет противопожарни автомобила и 20 огнеборци. Включени са и гранични и горски служители В утрешния ден в потушаването ще се включат военни и тежка верижна техника. Над 1000 декара сухи треви и храсти..

публикувано на 12.07.24 в 20:47

В Болярово продължава жътвата на пшеницата

Жътвената кампания в Община Болярово при ечемика е приключила при среден добив 520 кг от декар, съобщиха от администрацията. Жътвата на пшеницата продължава. Пожънати са 65 000 декара, при среден добив 520 кг/декар. Неприбраната реколта от пшеница е 10 %. От засятата рапица в регион Болярово -18 083 декара са пожънати 12 000, при среден добив 220..

публикувано на 12.07.24 в 16:47

Три терена във „Възраждане“ събират най-голямо одобрение за изграждането на етажен паркинг

Три терена във „Възраждане“ събират най-голямо одобрение в анкетата на Община Бургас за изграждането на етажни паркинги там. В допитването са участвали 1686 души, близо 11 % от регистрираните по настоящ адрес лица в жилищния комплекс към 2024 г. Проучването е направено чрез лични интервюта и онлайн разпространена анкетна форма.  От..

публикувано на 12.07.24 в 16:28

Напредва ремонтът на Дюлинския проход

Напредва основният ремонт на 34 км от път III-906 през Дюлинския проход. Реконструкцията на участъка от Старо Оряхово до Гюльовца стартира в средата на месец май т. г. Пътната отсечка е важна за Черноморието, защото свързва области Варна и Бургас и е алтернативен маршрут на Обзорския и Айтоския проход. В момента на обекта се извършват земни работи,..

публикувано на 12.07.24 в 16:22

„Напоителни системи“ разработи е-Регистър на поливните площи

„Напоителни системи“ разработи първия електронен Регистър на поливните площи в България. Той създава възможност за бърз и лесен достъп до справка за услуга, извършвана от Дружеството. С него ще се поддържа дигитализирана база данни за размера на площите за поливане и водоизточника, чрез който се осигуряват водните маси. Регистърът е съобразен с..

публикувано на 12.07.24 в 15:50

Изложба припомня европейските етнически карти за Македония

Изложба, която ще гостува на 15 юли, понеделник в Бургас, показва Македония в европейската етническа картография (средата на XIX в. – Балканските войни 1912 – 1913 г.). Тя е дело на проф. Иван Илчев, ръководител на Центъра за върхови постижения „Наследство БГ“. Експозицията включва табла с десетки етнографски карти, най-вече на..

публикувано на 12.07.24 в 15:30