Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Изложба "90 години БНР" и специално издание на списание ЛИК

Изложбата "90 години БНР - Радиото на поколения българи" беше открита в Мраморното фоайе в сградата на медията.  Експозицията е с фото и архивни документи от фондовете на Държавна агенция "Архиви" и Българската телеграфна агенция.  На събитието беше представен официално и новият брой на изданието на БТА - списание ЛИК, озаглавен "БНР 90 години..

публикувано на 25.02.25 в 22:07

Малките кукери от дневния център за деца с увреждания „Св. Николай Чудотворец“ наричаха за здраве

Малките потребители от дневния център за деца с увреждания „Св. Николай Чудотворец“ посетиха центъра за социална рехабилитация и интеграция към Сдружение „Социален център Бургас“ и Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания- 3, съобщават от общината.  Със съдействието на ръководителя на кукерската група „Каваклии“ в кв. Долно..

публикувано на 25.02.25 в 18:00

Законови регулации и проверка на факти в борбата срещу дезинформацията

Еврозоната, помощите за украинските бежанци и войната там, ковид-19 са най-често срещаните теми по, които наблюдаваме дезинформация. Около това се обединиха участниците в кръгла маса на тема: „Свобода на медиите и плурализъм. Негативните ефекти от дезинформацията за ЕС в региона”.  Меморандум за сътрудничество срещу фалшивите новини обедини всички..

публикувано на 25.02.25 в 15:57

Започва пълното реформиране на дома за стари хора в Средец

Предстои реформиране на дома за стари хора в Средец. Ще бъде запазен капацитетът на услугата, като след дни потребителите ще бъдат извозени и настанени в общинското общежитие в града докато се извършва цялостното реновиране.  Маргарита Стойчева от дирекция "Икономическо развитие" в общината посочи: "Приключили са обществените поръчки, избран е..

публикувано на 25.02.25 в 15:37

Тодор Стамболиев спечели трети мандат като обществен посредник на Бургас

Тодор Стамболиев отново е избран за обществен посредник на Бургас. Той започва третия си мандат с подкрепата на 37 общински съветници, които гласуваха за него на днешното заседание на местния парламент. Четирима се борят за поста обществен посредник на Бургас  В надпревара за поста бяха допуснати още трима кандидати – юристите Калина..

публикувано на 25.02.25 в 14:47

Бургас няма да има картинг писта засега

Засега Бургас няма да има картинг писта. След близо час дебати Общинският съвет отхвърли предложението за отдаване под наем на терен в местността Росенец за изграждането на писта с електрически картинги. Ще има ли Бургас писта с електрически паркинги Предложението бе във връзка със заявено от фирма инвестиционно намерение за изграждането на..

публикувано на 25.02.25 в 13:30

2 лева за синя и зелена зона в Бургас

В Бургас вече ще се плаща 2 лева на час за паркиране в синя и зелена зона. Това решиха общинските съветници след продължили час и половина дебати на заседание днес. От администрацията като вносител на предложението мотивират поскъпването от 1.30 на 2 лева с натоварения трафик в централна градска част и като една от мерките за освобождаване на..

обновено на 25.02.25 в 11:37