Строежът на века - така турски анализатори определят започналото изграждане на мегаканала Истанбул, който ще свързва Черно с Мраморно море. Каналът ще е широк от 250 до 1000 метра и дълбок около 25 метра. Проектът е на стойност поне 15 милиарда евро.
Изграждането на този канал обаче породи редица притеснения, както сред турските еколози, така и сред колегите им от страните в региона на Черноморския басейн.
Най-застрашени са местните видове, които може да бъдат изместени от чужди видове, които ще нахлуят през канала от Мраморно море. Това коментира за Радио Варна доц. Виолин Райков от Института по океанология към БАН.
"Двете морета са с различна соленост и евентуално смесване на техните води ще доведе до промяна в химичния състав на Черно море, което ще се отрази на всички организми в него", каза още Виолин Райков и допълни, че при самото прокопаване ще се вдигнат дънните утайки, което също ще има негативни последици.
Каналът между Черно и Мраморно море ще засегне и популацията от делфини, които обикновено зимуват в района на Босфора, това пък е свързано и с миграцията на рибите, подчерта доц. Райков.
Изграждането на Канал Истанбул може евентуално да доведе до спадане на нивото на Черно море, каза капитан Трифон Трифонов, който дълги години е работил в Хидрографската служба на Военноморските сили.
"На изток от нос Шабла се усеща едно голямо течение, носещо много вода. Това течение достига до Босфора, който обаче не може да поеме голямото количество водна маса и тя се връща в западна посока. Възможно е тази вода да потече по новия канал, което ще има непредвидими последствия", каза Трифонов.
Според него спадането на нивото ще предизвика пресушаване на крайбрежни езера и лагуни. В същото време има вероятност да навлиза и по-солена вода от Мраморно море, което неминуемо ще се отрази на флората и фауната в Черно море.
Твърдението, че прокопаването на новия Канал Истанбул ще доведе до проблеми с екологията в Черно море е ВЯРНО. Според експертна оценка изграждането на проекта ще предизвика редица проблеми, не само в Черно море, но и в крайбрежните зони. Очакват се негативни последици върху биоразнообразието, както и навлизане на инвазивни видове, които може да изместят традиционните за Черно море. Прогнозираните промени с морските течения могат да имат непредвидими последствия за морските обитатели.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
180 души се включиха в благотворителния плувен маратон „Цонка Тодорова“. Той се проведе миналата неделя – 7 юли. В плуването с кауза, което се проведе за осма поредна година, участваха и 25 деца на възраст от 8 г до 16 г. Най – малкият участник бе на 8 г., а най - възрастният на 68 г. Продължава записването за благотворителния плувен..
Над 20 работници от животновъдни ферми в Ямболска област ще бъдат изследвани за бруцелоза. До момента е регистриран случай на заболяването в крайграничното село Горска поляна. 53 годишен мъж е лекуван в инфекциозното отделение на ямболската болница, след като е пил сурово мляко от заразено животно. Той вече е изписан, но в региона продължава да се..
За нарушение в Закона за автомобилните превози сигнализират от партия „Единение“. Те са входирали писмо до Общинския съвет в Бургас относно капацитетът на автобусите по направлението за Айтос. Според сигнала им има пътници, които стоят прави в превозните средства. След проверка на БНР Бургас по случая, стана ясно, че наистина в част от..
Фургон изгоря напълно в складова база на бул. "Янко Комитов" в к-с "Славейков". Пожарът е възникнал, след като в близост са рязали стари стелажи. От искрите е засегнат и пострадалият фургон, ползван от 51-годишен бургазлия. Огънят е потушен от два противопожарни екипа и четирима огнеборци. По случая е образувано досъдебно производство.
Шофьорите да се движат с повишено внимание в област Сливен по АМ „Тракия”, от км 229+286 до км 273+354 и в двете посоки - за Бургас и София. Причината е подмяна на ограничителни системи за пътищата. Ограничава се аварийната лента. Участъкът е сигнализиран с пътни знаци. Срокът за приключване на тези дейности е до 19 юли, съобщи Агенция „Пътна..
Реконструкция и модернизация ще се извършват на участъци от водопроводната и битова канализация в бургаския квартал „Рудник“. Те ще започнат от днес - 10 юли. Във връзка с това се налага спиране на движението по ул. „Йорданка Николова“ – от входа на квартала до ул. „Искър“. Строителните дейности ще продължат до 10.09.2024 г. От "Бургасбус"..
От 9 часа до 14 часа ще бъде спряно водоподаването на бургаската ул. "Крайезерна" в Логистичния парк, съобщи водоснабдителното дружество в града. Също днес от 08:30 часа до 17:00 часа ще бъде спряна водата в района между улиците "Шейново", "Македония", "Гладстон" и "Сан Стефано". Ще се извършват строително-монтажни дейности. А утре - 11..
От 9 часа до 14 часа ще бъде спряно водоподаването на бургаската ул. "Крайезерна" в Логистичния парк, съобщи водоснабдителното дружество в града...
Реконструкция и модернизация ще се извършват на участъци от водопроводната и битова канализация в бургаския квартал „Рудник“. Те ще започнат от днес - 10..
Близо 3000 модерни светодиодни фотоволтаични лампи, с понижени загуби на електрическа енергия ще бъдат монтирани в 13 от селата на Поморие. Проектът се..