Строежът на века - така турски анализатори определят започналото изграждане на мегаканала Истанбул, който ще свързва Черно с Мраморно море. Каналът ще е широк от 250 до 1000 метра и дълбок около 25 метра. Проектът е на стойност поне 15 милиарда евро.
Изграждането на този канал обаче породи редица притеснения, както сред турските еколози, така и сред колегите им от страните в региона на Черноморския басейн.
Най-застрашени са местните видове, които може да бъдат изместени от чужди видове, които ще нахлуят през канала от Мраморно море. Това коментира за Радио Варна доц. Виолин Райков от Института по океанология към БАН.
"Двете морета са с различна соленост и евентуално смесване на техните води ще доведе до промяна в химичния състав на Черно море, което ще се отрази на всички организми в него", каза още Виолин Райков и допълни, че при самото прокопаване ще се вдигнат дънните утайки, което също ще има негативни последици.
Каналът между Черно и Мраморно море ще засегне и популацията от делфини, които обикновено зимуват в района на Босфора, това пък е свързано и с миграцията на рибите, подчерта доц. Райков.
Изграждането на Канал Истанбул може евентуално да доведе до спадане на нивото на Черно море, каза капитан Трифон Трифонов, който дълги години е работил в Хидрографската служба на Военноморските сили.
"На изток от нос Шабла се усеща едно голямо течение, носещо много вода. Това течение достига до Босфора, който обаче не може да поеме голямото количество водна маса и тя се връща в западна посока. Възможно е тази вода да потече по новия канал, което ще има непредвидими последствия", каза Трифонов.
Според него спадането на нивото ще предизвика пресушаване на крайбрежни езера и лагуни. В същото време има вероятност да навлиза и по-солена вода от Мраморно море, което неминуемо ще се отрази на флората и фауната в Черно море.
Твърдението, че прокопаването на новия Канал Истанбул ще доведе до проблеми с екологията в Черно море е ВЯРНО. Според експертна оценка изграждането на проекта ще предизвика редица проблеми, не само в Черно море, но и в крайбрежните зони. Очакват се негативни последици върху биоразнообразието, както и навлизане на инвазивни видове, които може да изместят традиционните за Черно море. Прогнозираните промени с морските течения могат да имат непредвидими последствия за морските обитатели.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
В наши дни, малкият бизнес се изправя пред уникално предизвикателство - как да се конкурира с големите играчи в необятното онлайн пространство. С правилната стратегия и инструменти, вашият бизнес ще оцелее и ще процъфти. В дигиталния свят има място за всички! Нека разгледаме как можете да спечелите предимство и да се конкурирате успешно с гигантите..
Автомобилният трафик е най-големият и основен източник на акустично натоварване върху населението в Бургас . Това показва актуализираният план за действие към Стратегическата карта за шума, който местният парламент предстои да гласува. 3 776 автомобила на час средно минават по бул. "Стефан Стамболов" в района на областната болница...
Празникът на Бургас -6 декември отново ще е неучебен за бургаските ученици. Те нямат да учат и на 3 януари. Това съобщи кметът Димитър Николов. Така зимната ваканция ще се удължи още малко и вече ще обхваща дните от 21 декември 2024 г. до 6 януари 2025 г. И тази година ще спазим традицията 6 декември да бъде неучебен ден за бургаските..
Поставят се осветителни стълбове по комбинираната алея за пешеходци и велосипедисти, която започва от Слънчев бряг до околовръстния път на с. Тънково. От Община Несебър уточняват, че по двупосочно трасе с дължинаприблизително 2 километра се поставят 88 нови стълба, 25 от които с двойни осветителни тела на височина 8 м и съответно 4 м, и 63 стълба с..
Бургас се подготвя за Никулден. Празникът отново ще предложи на бургазлии и гостите на града много културни, музикални и кулинарни изненади. Празничната програма ще е в духа на традицията, а забавленията ще са през целия ден по главните улици на морския град. Кулминацията ще е вечерта с Никулденския концерт и запалването на светлините..
Гербът на Болярово бе създаден с над 3 хиляди теменужки. Цветният символ на общината е разположен в началото на общинския център на пътя Средец-Бургас. Идеята е част от празничните прояви посветени на юбилейната 2024 година за крайграничното градче. В герба в стилизиран вид са изобразени дъбови листа, символ на оптимизма, зъбни колела-символ на..
Без захранване за извършване на профилактика в ТП Аполон ще бъде част от стария град на Созопол - ул. "Мусала", ул. "Вихрен" и ул. "Витоша" от 11:30 до 12:30 ч., както и: - ул. "Аполония", ул. "Милет", ул. "Кирил и Методий" от 10:30 до 11:30 ч. - ул. "Анаксимандър", ул. "Амфора", ул. "Пеликан", ул. "Тюлен", ул. "Рибарска", ул...
Постепенно се нормализира ситуацията на Граничен пункт "Лесово". Колоната от автомобили е около 4 км, като от близо час обработката на документите вече..
Бургас се подготвя за Никулден. Празникът отново ще предложи на бургазлии и гостите на града много културни, музикални и кулинарни изненади...
Празникът на Бургас -6 декември отново ще е неучебен за бургаските ученици. Те нямат да учат и на 3 януари. Това съобщи кметът Димитър Николов. Така..