Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как се отразява проблемът с полетите върху туристическия бранш?

Снимката е илюстративна.




През миналата седмица от Министерството на транспорта съобщиха, че една от нискотарифните авиокомпании - Wizz Air трябва да представи план за превантивни мерки срещу закъсненията и отмяната на полети. Причината е, че са постъпили много жалби на пътници, свързани с този проблем. По-късно от авиокомпанията изпратиха официална позиция, в която се посочва, че причините за отменените полети са извън контрола им като пожарът на летище Катания, стачки, ограничения контрол на въздушно движение, метеорологични условия и др.

От ситуацията обаче най-потърпевши са пътниците. Подобен е случаят с Катя Тодорова, чиято почивка в Португалия завършва не в София .. а в Скопие. „Тръгна нормално със закъснение от 2-3 часа. Нашата изненада беше, когато мислейки, че вече наближаваме България, се оказа, че няма да можем да кацнем на летището в София, а в Скопие. Може би около 2 часа в Скопие нямахме никаква информация за това какво ще се случва, ще се нощува ли, ще се лети ли“, разказа тя. Впоследствие близо 300-та пътници са извозени да пренощуват с автобуси в хотел около северномакедонската столица. „Предприех да си търся по съдебен път някаква претенция от наша страна. В крайна сметка имах запазен хотел в София, защото пристигахме около 2 ч. през нощта. Използвах фирма, която се занимава, но до момента, наближава отново ноември, нямаме никакво обезщетение или информация какво се случва. Уведомена бях, че се водят дела, но изискват много време“, допълни тя.

Закъснението и отмяната на полети се отразява негативно и на туристическия бранш  – както на хотелиерите, така и на туроператорите. Според тях, проблемът зачестява през последните години

„Нямаше го този проблем с национални превозвачи, но сега виждаме, че започва да се случва и с тях. За нискотарифните е разбираемо. При всички случаи трябва да се вземат някакви мерки. Специално при хотелиерите, ако полетът не кацне, този турист си губи нощувката. Да, но хотелиерът за това нещо. Има застраховки, не че няма. В много случаи обаче те падат. Или ангажиментът, който се свежда до авиокомпанията да предостави храна и хотел, добре, обаче туристът губи една нощувка от почивката си. Хотелът няма да му я възстанови, не е по вина на хотела“, коментира Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара. Тя посочи като пример случай с нейна клиентка, която заради забавяне на полет към Лондон на британски превозвач, е изпуснала прекачване до Чикаго.

Засиленото търсене на пътувания след Ковид пандемията, най-вероятно доведе до проблема с полетите, коментира и Деница Колева, управител на туристическа агенция и заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара.

Според нея повечето нискотарифни авиокомпании нямат хора по места и затова пътниците трябва да реагират бързо при закъснение или отмяна на полет. Тя допълни, че ситуацията за бранша е сложна, а една от причините за това е, че законодателят прехвърля отговорността в тези ситуации към туроператора. „При отмяна или закъснение на полети, туроператорът е безсилен, но пътниците търсят решение от него. Има европейска директива, която е редно авиокомпаниите да спазват. 14 дни преди самото пътуване, превозвачът има право даже да анулира полет, но когато това се случи по-краткосрочно, тогава проблемът е сериозен и защото туроператорът се е обвързал с нощувки на мястото на дестинацията, на която трябва да отиде. Започва се една комуникация по електронни пощи. Туроператорът се явява посредник, макар и той да е организатор на самото пътуване, в един момент се оказва, че трябва сам да си реши въпросът с логистиката“, посочи Колева.  

Преди дни, министърът на транспорта Георги Гвоздейков обясни пред "Нова телевизия", че оттук нататък ще се налагат глоби на превозвачите при случаи на отменени полети. Той призова и потърпевшите да търсят помощ директно от министерството.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
плаж Силистар

Частна фирма отново събира пари за достъп до плаж Силистар

Частна фирма отново събира пари от шофьорите, отправили се към плаж Силистар в едноименната защитена местност. Става дума за " такса преминаване " през частен имот. Туристи и екоорганизации алармират за подновяването на абсурдното изискване за достъп. Някои от туристите оспорват действията на фирмата, други ядосано плащат и..

публикувано на 22.07.24 в 09:47
Община Сливен

Министерството на иновациите дава 14 млн. лв. за строежа на "Индустриален парк - Сливен"

Близо 14 милиона лева финансиране ще получи "Индустриален парк Сливен" ЕООД от Министерство на иновациите и растежа. Договорът между двете страни вече е подписан, съобщиха от Община Сливен.  Финансирането е осигурено чрез Плана за възстановяване и устойчивост.  Средствата по договора с Министерство на иновациите са близо 70% от необходимия..

публикувано на 21.07.24 в 15:06
Пламен Димитров

КНСБ: Служебното правителство да въведе мерки за подкрепа на фирмите

КНСБ настоява служебното правителство да въведе мерки за подкрепа на фирмите, които имат спадове на производството и продажбите заради рецесията в Западна Европа. Синдикалистите се аргументират с устойчива тенденция за спад на промишленото производство, който в някои сфери е двуцифрен. Предложението на КНСБ е да бъде въведена постоянно действаща мярка..

публикувано на 21.07.24 в 09:29

Засилен интерес към автобусните линии за Южното Черноморие

Повече са пътуващите с автобуси в този летен период към курорти по Южното Черноморие, съобщиха от Централната автогара в София. Превозвачите са осигурили сезонни линии. През лятото преди пандемията от Covid-19 те са били около 20, сега са десетина, каза директорът на  автогарата.  Иван Мирославов допълни: "Най-натоварени са на Южното Черноморие,..

публикувано на 21.07.24 в 09:13

Външно министерство оптимизира процеса на издаване на работни визи

Проблемът с издаването на визи за работниците от трети страни, бе обсъдена на р аботна среща с представители на Министерството на външните работи и на туризма и представителните организации в туристическия сектор. Министър  Евтим Милошев подчерта, че забавянето се дължи на обективни обстоятелства – не защото държавата се бави и институциите..

публикувано на 19.07.24 в 09:03
Двата созополски плажа са със Син флаг и покриват всички критерии за чистота

След 10-ти август: Внимавайте на плаж "Хармани", предупреди управителят му

След 10-ти август морето се обръща и плаж "Хармани" става много опасен и трябва изключително много да се внимава, предупреди в ефира на БНР- Бургас управителят на двата созополски плажа - Централен и "Хармани" - Михаил Ковачев, гост в откритото студио. Спад на туристите по Черноморието спрямо миналия юли "Плаж "Хармани" е един от топ 10 на..

публикувано на 17.07.24 в 13:47
Станко Щерев, регионален представител на Българската асоциация за туризъм

Спад на туристите по Черноморието спрямо миналия юли

Наблюдава се спад на туристите не само в Созопол, но и по Черноморието спрямо същия период на миналата година, каза  Станко Щерев, регионален представител на Българската асоциация за туризъм гост в откритото студио на БНР-Бургас. Според него една от причините за този спад е геополитическата обстановка, визирайки избора на израелските туристи,..

публикувано на 17.07.24 в 12:55