Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предимства и недостатъци в промените в Закона за движение по пътищата

Снимка: БГНЕС




Редица ограничения за новите шофьори се предвиждат в промените в Закона за движение по пътищата. Тя бяха внесени в края септември и вече преминаха на първо четене. Част от промените предвиждат в рамките на 12 месеца ограничаване на новите шофьори да карат по-мощни автомобили и през нощта между 22.00 ч. и 6.00 ч. Предложенията срещат много критики, както от депутатите, така и от Висшия адвокатски съвет.

В становище до транспортната комисия на Висшия адвокатски съвет се посочва, че предложените ограничения са „без връзка по между си“, „не почиват на технически и медицински данни“, „лишени са и от житейска, и от правна логика“. Относно мощността на автомобилите, те смятат, че тази промяна е неоправдана от икономическа гледна точка. Като пример е посочено, че новите шофьори ще бъдат принудени в рамките на 12 месеца да не управляват наличния семеен автомобил, ако той е с мощност повече от 90 kW.

Според бургаски таксиметрови шофьори обаче това ограничение е добра мярка:

„Тази машина като знае той, че е по-малко мощна и че не може да направи такава скорост за толкова кратко време, ще се съобрази с нея и иска не иска ще кара по-бавно“

„Според мен наистина би трябвало да карат по-маломощни автомобили, защото те нямат опита дори да се създаде някаква ситуация да избегнат ПТП, като няма и друг човек до тях, който да ги контролира. Според мен наистина би трябвало да има някакво ограничение към новите шофьори да не карат много мощни автомобили“

„Направо забранено. Не може да караш 3 тона автомобил. Преди 3 тона автомобил се караше с C категория за професионален водач. Сега джиповете, леки автомобили, са 2-3 тона. Качва се, няма никакви рефлекси. Поне 2 години той не трябва да се качва на такава кола“.

Новите водачи между 20 и 25 години са в рисковата група и затова трябва да има определени мерки за тях, коментира председателят на Регионалния автоинструкторски съюз Дойчо Пеев. „Ние винаги препоръчваме в началото да се шофира с опитен водач, докато се премине кризисния период. Малко според е въпросът до каква мощност и какъв вид автомобили да се управляват. Европейският съюз готви промени за шофьорите, които ще бъдат приети през 2024 г. За категория B се предлага автомобили до 1,8 тона за новите водачи. Също ще има ограничение на скоростта на магистралите – например 110 км./ч, така че и нашето законодателство ще трябва да бъде съобразено с това, което ще бъде съобразено догодина“, поясни той.  

Дойчо Пеев допълни, че в курсовете на новите шофьори към момента има предвидени часове за нощно каране. "Ако им бъде забранено обаче да шофират през този диапазон от денонощието след като вземат книжка, то кога ще натрупат опит?", попита той.

„Все пак трябва да има определен толеранс в този период, но ако има лице, което ще е с него, вече нещата по друг начин ще се случат. В другите страни действително има въведени такива ограничителни мерки. Даже има забрана за возене на други лица в определен период – 2,3 или 4 месеца. Трябва да се пипа много внимателно и да се търси баланс“, обясни Пеев.

Таксиметровите шофьори също посочват, че подобна мярка не е необходима:

„Според мен няма смисъл от такова ограничение да не карат нощно време. Кога ще се научи, при това тогава, когато няма движение?“

От Висшия адвокатски съвет също са против мярката. В становището им се посочва, че този часови диапазон „не е съобразен с трафика в рамките на денонощието, а също и с часовете, в които настъпва тъмната част на денонощието у нас“. Посочено е като пример, че през зимата се стъмнява по-рано около 18.00 ч. „Поставя се и въпросът кога новият водач ще придобива опит за управление на МПС в тъмната част на денонощието, след като законодателят го лишава принципно от такава възможност за срок от една година“, пише още в становището на юристите.

Според Михаил Попов от Института за пътна безопасност, много от предложените промени са в добра посока. „Основният проблем обаче е, че те се правят на парче и не може от тях да се очаква постоянен ефект“, коментира той.

„Специално за младите шофьори, най-добре е да се включи шофирането с придружител в началото за определен период от време. Ние ако забраним шофирането през нощта или шофирането на мощен автомобил, или други забрани, които се обсъждаха, в един момент, когато мине този период, този шофьор изведнъж ще се качи на мощен автомобил, изведнъж ще се качи на магистрала, изведнъж ще кара нощно време и той няма да е подготвен, защото няма да е шофирал“, допълни Попов.

Разнопосочни са и мненията дали трябва да се увеличат часовете на шофьорските курсове. Част от хората посочват, че те са достатъчни и винаги има възможност за по-несигурните шофьори да си доплатят за още занятия след като вземат книжка. Според Михаил Попов в изпитите трябва да се включат и такива задачи, при които изпитвания да разпознава при коя ситуация е възможно да се създаде опасност на пътя.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Затварят част от бургаската улица "Пробуда" заради ремонт

Във връзка с ремонтно-възстановителни дейности на битово-фекална канализация, от 09:30 часа на 14.01.2025 г. /вторник/ до 14.02.2025г. се затваря за движение на МПС част от по ул. „Пробуда“.  Автомобилите няма да могат да преминават в участъка от ул. „Цар Калоян“ до ул. „Дебелт“. Там ще бъде въведена временна организация на движението и ще се..

публикувано на 13.01.25 в 17:05

Летище Бургас предоставя зелени тераси за заминаващите пътници

Нови търговски площи и кътове за отдих и релакс ще предостави концесионера на летище Бургас „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“.  „Gate Garden“ ще включва построяването открити терасирани зелени пространства, характеризиращи се с изключително нисък въглероден отпечатък, естествена вентилация и слънчева светлина.  Пътниците ще бъдат отвеждани до..

публикувано на 13.01.25 в 16:38

Едната лента по пътя Карнобат - Айтос при с Пирне е блокирана заради катастрофа

Временно движението по пътя София – Бургас в участъка Карнобат - Айтос, при разклона за Пирне се осъществява двупосочно в една лента поради ПТП. Това съобщават от АПИ. Трафикът се регулира от пътна полиция.

публикувано на 13.01.25 в 16:21

Нова улица е изградена в бургаския комплекс „Меден рудник“

Община Бургас изгради нова улица в к/с „Меден рудник“, която в най-скоро време ще бъде въведена в експлоатация. Оттам уточняват, че са подадени необходимите документи и се очаква становището на приемащата комисия. Новото трасе е с дължина от 310 метра и ще има пряк достъп до бъдещото Районно управление в комплекса. Преди изграждането на отсечката е..

публикувано на 13.01.25 в 14:05

Под контрол е зимната обстановка в бургаско

Спокойна е обстановката в общините Руен, Малко Търново и Карнобат. Не повече от 10 см сняг има натрупан в крайграничната община и няма затворени пътища, уточни кметът Илиян Янчев: "Красиво ни е тук, снежно. Проходимо е навсякъде, няма закъсали автомобили. Общо взето красива зимна картина." А в Карнобат заради метеорологичните условия е имало..

публикувано на 13.01.25 в 11:47
снимката е илюстративна

В Ямболска област пътищата са проходими при зимни условия

Всички пътища на територията на Ямболска област са проходими при зимни условия. На асфалт е автомагистрала "Тракия", като и международният път към граничен пункт „Лесово“.  20 машини продължават да обработват републиканските пътища.  В района няма населени места без електричество и вода

публикувано на 13.01.25 в 11:25

Спокойна е ситуацията в Ямболско

След продължилия повече от денонощие снеговалеж в Ямболска област в момента ситуацията е спокойна. Без електричество са две улици в село Кукорево, в момента се работи по отстраняването на аварията, обясни областният управител Николай Костадинов.  Всички пътища в областта са проходими при зимни условия. Температурите са около нулата...

публикувано на 13.01.25 в 08:43