Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Браншови организации притеснени от нова наредба за транспортирането на стоки

Снимка: Ани Петрова

В битката със сивата икономика Министерството на финансите въведе нова наредба за транспортирането на определени стоки. Тя се отнася за контрол на стоки с висок фискален риск, каквито са месото и месните продукти. Наредбата е в сила от 1 октомври за стоки, които влизат или излизат от България. От Нова година обаче тя ще действа и за транспорт на стоки с висок фискален риск вътре в страната.

Представители на браншови организации са сериозно притеснени от ефектите, които тази наредба ще има както върху бизнеса им, така и върху потребителите.

Изпълнителният директор на Асоциацията на производителите на рибни продукти БГ Фиш Йордан Господинов посочи пред БНР, че рибата, добивана в българската акватория на Черно море, е между 12 и 15 хил. тона. Освен риба, се ловят също миди и рапани, добави той. По думите му обаче тези данни са без сивата икономика. По тяхна преценка делът на сивата икономика е около 25-30%.

В интервю за предаването "Преди всички" Господинов предупреди, че след Нова година тази наредба ще е "страшен тормоз" за всички:

"Ние трябва да назначим по двама работника в предприятие, особено тези, които са експортно и импортно ориентирани. Тази наредба ни е тежест. Ние предложихме няколко варианта, описали сме ги в писмо до министъра и до Спецов – да използват възможностите, които дава тяхната институция - да осъществяват контрол или да направят одит на определени фирми, т.е. избирателно да проверяват фирми, да направят оценка на риска, да преценят фирмите, които са рискови, и да си ги дебнат, а не всяка фирма. Ставаме луди с това нещо".

Изпълнителният директор на Асоциацията на месопреработвателите д-р Диляна Попова посочи пред БНР, че и техните проблеми са идентични. Тя допълни, че всички данни се попълват ръчно. Ако се допусне някаква грешка, тя няма как да бъде коригирана или да бъде анулирана декларацията, предупреди д-р Попова.

"При всяко товарене трябва ръчно да се въвежда клиент по клиент, продукт по продукт. Едно предприятие произвежда 100-200-300 асортимента и всеки един асортимент като се въведе ръчно, това изисква доста време. Това е проблем. Системата още сега често блокира, като се има предвид, че тя за момента действа само за внос и износ. От 1 януари очакваме да има доста по-сериозни проблеми, което ще забави доставките, съответно подлежим на санкции, когато не можем да си изпълняваме сроковете за доставки в търговската верига".

Д-р Попова отбеляза и разминаванията, които неизбежно се получават при доставката на продукти.

Според нея всичко това създава сериозна административна и финансова тежест. Тя смята, че мярката няма да спомогне за намаляване на сивия сектор, който по думите й е около 30-40%. 

От организацията настояват да се отложи действието на наредбата с минимум 6 месеца, както и да се преосмисли целият механизъм на контрол.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Плаж „Атанасовска коса“ има нов концесионер

Определен е концесионер на морски плаж „Атанасовска коса“ - част 1, община Бургас. След проведена открита процедура, Министерският съвет упълномощава Министъра на туризма да сключи договор за концесия с „Еспи Агро“ ООД. Концесионерът се задължава за целия срок на договора за концесия от 15 г. да предоставя цена за чадър в размер до 1 лв . с..

публикувано на 20.11.24 в 16:58

Догодина село Лъка и кв. Каменар ще имат нова водопроводна мрежа

Близо пет милиона лева е стойността на проекта за реконструкция на водопроводната мрежа в село Лъка и на поморийския квартал Каменар.Средствата са по ПУДОС.  Изграждането на водопроводите ще продължи година, имаме готовност да започнем до края на този месец, обясни кметът на Поморие Иван Алексиев: "Проблемът със загубите на вода е много голям.Това..

обновено на 20.11.24 в 16:34

Внесоха в МС документите за плащания на хотелиери за настанени украинци

Министерството на туризма внесе в Министерския съвет новия пакет документи за одобряване на средствата на хотелиери, осигурили нощувки по Програмата за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила у нас.  Кандидатите  са по списък №24, в който са включени средствата към хотелиери, държавни, общински и..

публикувано на 20.11.24 в 08:58

Обсъдиха приоритетите за Лято 2025 в управлението на морските плажове

Три министерства- Министерството на туризма, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на околната среда и водите, заедно с концесионери и наематели на плажове, дискутираха възможности за справяне с предизвикателствата и опазването на черноморското крайбрежие в ранен етап на подготовка за следващия туристически..

публикувано на 20.11.24 в 08:32

130 таксита ще има през Лято 2025 в Созопол

Броят на автомобилите, които ще извършват таксиметрова дейност на територията на Община Созопол следващото лято, отново ще е 130. Решението за лицензите е на Общинския съвет след бурен дебат, на който присъстваха и представители на бранша. Един превозвач да извършва дейност с един автомобил, а браншът да има думата в разпределянето на..

обновено на 19.11.24 в 16:13

Пламен Димитров в Бургас: Данъчните ставки трябва да се върнат на 20%

Данъчните ставки за ресторантьорството и за хляба трябва да се върнат на 20%. Причината е, че тези мерки сработиха в помощ на бизнеса, но не и за потребителите, които така и не усетиха намаление на цената на хляба, напротив стойността му се повиши. На бизнеса трябва да се помага през разходната политика на държавния бюджет. Изключение трябва да се..

публикувано на 19.11.24 в 15:24

Такситата в Бургас излизат на протест в сряда

Бургас се включва в националния таксиметров протест на 20 ноември. Това съобщи Снежана Никова, председател на браншовата организация на таксиметровите превозвачи и шофьори за морския град. Причината за недоволството е резкият скок на застраховката „Гражданска отговорност“ за бранша. Повишението е между 300 и 1 000 %, поясни Никова:..

обновено на 19.11.24 в 13:17