Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богомил Николов, "Активни потребители":

Не съм оптимист за кампанията "Достъпно за вас"

Инициативата за по-ниски цени на 50 базисни стоки тръгва от днес

Кампанията на Министерството на икономиката и индустрията „Достъпно за вас“ тръгва от днес. Целта е цените на минимум петдесет хранителни стоки в големите търговски вериги, които са се включили, да бъдат по-ниски. Те ще бъдат брандирани с логото на кампанията. 

Достъпните цени на 50 стоки от малката потребителска е целта на Министерството на икономиката, а в по-далечен план замисълът на ведомството е да се създава конкурентна среда, която да постигне трайно ниски цени на продуктите от първа необходимост. Всеки един търговски обект, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата "Достъпно за вас". То ще бъде позиционирано до стоката, която е предложена в конкретната седмица и в брошурите на търговеца. Цената трябва да е най-ниската, на която могат да предложат съответния артикул. 

С особено мнение за кампанията са от асоциация "Активни потребители". Богомил Николов коментира:

"Смятам, че държавата не трябва да се меси в цените. Ако иска да подпомогне хората с ниски доходи, би трябвало да го прави през социалната политика. Подобни примери има в много държави. Някъде се раздават помощи в натура, другаде целеви, които са предназначени само за определени стоки. Всяко едно такова вмешателство в свободното ценообразуване ще дефектира в някоя друга посока-дали веригите ще си приспаднат това намаление в цените на другите стоки, или по някакъв друг начин-то някъде ще бъде компенсирано. Затова смятаме, че подобни усилия са ненужни и загуба на време. Веригите си правят промоции. Всичко изглежда, че това е една кампания с държавен печат. Не съм голям оптимист, че хората ще усетят нещо. "

Проверяваме на практика как стартира кампанията. Логото в светлозелен цвят се забелязва трудно в изобилието от стоки. Не е стикер,  а картонче, което е поставено до съответния продукт, избран от търговеца.


В една от търговските вериги в Бургас откриваме с логото на кампанията охладено пилешко бутче, което от 5.99 за килограм се продава за 5.39, кисело мляко 2% от 1.15 на 1.03 стотинки, както и лук, намален от 99 стотинки за килограм на 69. Коментарът на потребителите:

"Слушам, че от днес намаление щяло да има, ама не мога да разбера. Кисело мляко гледам и си взех. Добре е, разбира се, защото ние пенсионерите гледаме най-евтиничкото."

"Минах покрай тях. Мисля, че няма да има много полза. Цените вероятно са били малко надути, съответно падат надолу, което е миже да те лъже."

"Чух за кампанията, но не потърсих стикера, защото идвам за нещо конкретно. Много хора биха се възползвали."

На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените, поясняват оттам. В следващ етап на сайта на ведомството потребителите ще могат да намерят намалението на продукта и ще видят откъде могат да го закупят.

Инициативата „Достъпно за вас“ трябваше да започне в началото на месеца, но се изчакваше становище на Комисията за защита на конкуренцията, които първоначално се обявиха против кампанията с мотива, че ще наруши ценовата конкуренция между търговците. 

Повече чуйте в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Габриела Руменова: Намаляването на количеството в опаковките заблуждава потребителите

Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това обаче обикновено им прави впечатление едва когато отворят кутията и видят необичайно голямото празно пространство в нея, защото в магазина дори не са си помислили да погледнат посочения от производителя..

публикувано на 16.02.25 в 08:16
Теменужка Петкова

Петкова: 28.8% е бил спадът в оборотите на големите вериги в деня на бойкота

С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви финансовият министър Теменужка Петкова след края на извънредното съвещание в Министерския съвет за цените на храните. "На 12 февруари 2025 година оборотите на големите вериги са били на стойност 27 300 000..

публикувано на 15.02.25 в 12:56
Министър-председателят Росен Желязков

Извънредно съвещание на правителството заради цените на хранителните стоки (ОБНОВЕНА)

Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като правителство няма да се увлечем от популизъм, но ще направим необходимото за нормалното функциониране на пазара. Това заяви премиерът Росен Желязков. Той посочи, че ще бъдат разгледани всички елементи по..

обновено на 15.02.25 в 12:36

Бургазлии: Между съмнения за картел и скептицизъм относно бойкота на големите вериги

Картелно споразумение стои зад високите цени на основните хранителни продукти. Така коментираха някои бургазлии причината да се стигне до бойкот на големите търговски вериги. Днес обаче повечето хора подкрепиха протеста само символично, защото магазините в Бургас отново бяха пълни.  Нищо необичайно не се случи днес в Бургас, въпреки призивите за..

публикувано на 13.02.25 в 17:20

Общинските съветници от ГЕРБ в Бургас настояват за ремонт на част от пътя Бургас-Варна

Пътят Бургас – Варна е част от републиканската пътна мрежа, като с разширението му километри преди Поморие до Слънчев бряг и с изграждането на Северния обход бяха улеснени пътуващите на север. Малък участък, който остана, от т. н Тромпет до  Военния дом на Сарафово, не е ремонтиран от години и е в крайно лошо състояние. През него преминава целият..

публикувано на 13.02.25 в 14:00

Туристическият бранш очаква реални мерки срещу сивия сектор

Реални мерки срещу сивия сектор в туризма очакват от бранша преди новия сезон. Това коментира пред БНР-Бургас Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара: "Виждате какво става-нелегални екскурзоводи, постоянно слушаме истории на пострадали от нелегални туроператори. Отделно апартаментното отдаване на..

публикувано на 13.02.25 в 13:30

Денят без пазаруване не опразни магазините в Ямбол

Обявеният за Ден без пазаруване в големите търговски вериги не опразни магазините в Ямбол. Клиентите са значително по- малко, а охранителните служители видимо изнервени.  В предобедните часове във веригите пазаруват предимно пенсионери. Повечето от тях знаят за обявеният бойкот на  хипермаркетите, но не виждат смисъл от него. "С каква цел е този..

публикувано на 13.02.25 в 12:30