Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024" на ИПИ сочи

Почти половината ученици няма да работят това, за което са учили

Автор:
Снимка: Стоян Радев

Институтът за пазарна икономика публикува анализа си за 2024 г. „Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024“. Чрез индекса се измерва връзката между професионалното образование и профила на икономиката. Изчисленията позволяват да се проследи и връзката между образованието и пазара на труда на регионално ниво.

Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.). Това означава, че почти половината ученици няма да работят това, за което са учили.

„Индексът показва, че за половината от учениците няма насрещно търсене в икономиката, сравнявайки разпределението на учащите по сектори и на заетите с професионална квалификация по сектори, включително на местно ниво“, каза пред Радио София Зорница Славова от ИПИ.

Тя добави, че през тази година, индексът бележи лек спад. По думите й, силно е увеличен приемът на деца, които изучават специалности, свързани с IT сектора, за сметка на хотелиерството и ресторантьорството, както и селското стопанство.

„Избрали сме шестте най-големи сектора, които обхващат повече от половината ученици в професионалното образование. Над 22 000 ученици обхващаме“, обясни Славова.

Тя уточни, че изследването обхваща шест сектора - селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили.

„Тези, които са с професионално образование, заетостта им е много по-висока - с над 7% от заетостта на тези, които остават със средно образование. Въпросът е, че за половината от тях няма насрещно търсене в момента. Но рейтинговата система на висшите училища в България, която се разработва от МОН показва, че и всеки трети висшист работи на позиция, която изобщо не изисква висше образование“, изтъкна Зорница Славова от Института за пазарна икономика.

От анализа става ясно още, че е нужно гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране.

Съответствието между специалностите в професионалните гимназии и реалната заетост е най-високо в Добрич, Сливен и София.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Литературни четения за учениците на Вечерното училище в Бургас

Три литературни четения са организирали във Вечерното средно училище „Захари Стоянов“. Те са били под надслов:  „Довиждане, златна есен“, „Здравей, вълшебнице Любов“, „Светът е оцелял, защото се е смял“. Учителите по български език и литература организират, а учениците се изявяват, доказвайки, че всяко участие в тези инициативи е стъпка към лично..

обновено на 03.02.25 в 17:44
Министър Красимир Вълчев в Шумен

Красимир Вълчев: МОН няма основание да обявява грипна ваканция

Министерството на образованието и науката няма основание да обявява извънредни почивни дни заради грипа, заяви в Шумен ресорният министър Красимир Вълчев.  По думите му учебната година е кратка и не може да се губят много учебни дни. Той припомни, че по този повод през 2020 г. е въведено обучението в електронна среда, което не е равностойно на..

публикувано на 03.02.25 в 14:20

Часовете на ресурсните учители са крайно недостатъчни

Преди дни проф. Милен Замфиров, декан на Факултетът по науки за образованието и изкуствата към Софийския университет, представи в Бургас абсолютния бестселър на университетското издателство – „Приобщаващо образование“. Изданието обединява творческите виждания на повече от 20 специалисти.  Приобщаващото образование цели да приобщи няколко..

публикувано на 03.02.25 в 11:30

В Сливен изготвиха план-приема в гимназиите

Постоянната комисия по заетостта към Областния съвет за развитие на Област Сливен прие държавният план-прием в неспециализираните професионални и профилирани гимназии и средни училища в област Сливен за учебната 2025/2026 година. Той е изготвен на база на направен анализ за последните три учебни години.  Предвижда се през следващата учебна година в..

обновено на 02.02.25 в 14:32
AI-generated

С фестивал на пролетта в Бургас отбелязват Китайската лунна нова година

АЕГ „Гео Милев“ с подкрепата на институт "Конфуций" – София отбелязват Китайската лунна нова година с празничен концерт и културна работилница.  На 1 февруари (събота) Културен център НХК ще се превърне в сцена на източните традиции, където бургазлии и гости на града ще могат да се потопят в магията на Китай.  Празничната програма ще предложи на..

обновено на 01.02.25 в 11:21

5-годишен е най-малкият участник в Burgas Game Jam 2025

16 отбора участваха в тазгодишното издание на Burgas Game Jam и успяха да създадат 19 игри на тема “Балони” , от които 6 настолни, съобщиха от  сдружението BurgasLab,  организатор на събитието.  Общо над 70 създатели на игри твориха в хакатона. Целта на всеки Game Jam е да събере на едно място хора от всякакви области, които в рамките на..

публикувано на 31.01.25 в 08:39

100 години от създаването си празнува ПГМЕЕ в Бургас

Професионална гимназия по механоелектротехника и електроника е първото техническо учебно заведение в Бургас и тази година празнува век от създаването си. Георги Дипчев, син на Райна Княгиня е и първият му директор.  Тържествените прояви ще преминат под мотото " Век на растеж и традиции“. Началото ще бъде дадено на 4 март, когато през 1927 година..

публикувано на 27.01.25 в 11:05