Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Очаква се през април целият к-с "Възраждане" в Бургас да стане синя зона

Две нови подзони на платеното паркиране ще се въведат в к-с"Възраждане" в Бургас. Така целият ще стане синя зона, каза управителят на общинското предприятие "Транспорт"  Пламен Димитров. Постъпили са много сигнали и молби до местната администрация, в които се настоява платените места да се увеличат, уточни той. В момента предложенията за разширението..

обновено на 12.02.25 в 15:30

Министърът на туризма се срещна с представители на Националния борд по туризъм

Министърът на туризма Мирослав Боршош проведе среща с представители на Националния борд по туризъм, на която обсъдиха предстоящите законодателни промени в Закона за туризма, маркетинговите и рекламните стратегии, развитието на отделните видове туризъм, както и необходимостта от дигитална трансформация в сектора. Туристическият бранш обсъжда..

публикувано на 11.02.25 в 17:00

Българска компания за ремонт на самолети инвестира 120 мл. лв. в Бургас

Най-голямата българска компания за ремонт на самолети от гражданската авиация ще инвестира в Бургас 120 млн. лв и ще разкрие 1 500 работни места. Днес бе подписан договор между Сливенската епархия и фирмата за терена. На подписването присъстваха Сливенският митрополит Негово Преосвещенство Арсений, управителят на „Електра Транс Глобъл“..

публикувано на 11.02.25 в 15:00

"Ние, потребителите": Еднодневният протест срещу високите цени на стоките не е правилният начин за решаване на проблема

Организации призовават за бойкот на търговските вериги и хранителните магазини на 13 февруари. Причината са високите цени на храни и стоки. С ред тези, които апелират да не купуваме за ден, са Гражданската инициатива "Системата ни убива", Федерацията на потребителите, Обединените пенсионерски съюзи и други. Идеята е да се последва примера на..

публикувано на 11.02.25 в 09:10

НСИ: Влошаване на потребителските нагласи в началото на годината

Потребителските нагласи продължават да се влошават в началото на първото тримесечие на настоящата година, тъй като потребителите са по-песимистично настроени по отношение на техните финанси и общата икономика ситуация в страната, показват резултати от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ). През януари 2025 г. общият..

публикувано на 07.02.25 в 16:30

Решават проблема с наводненията в село Кости

Ремонтни дейности, изграждане на нови обекти и решаване на дългогодишни проблеми, това е целта на общинското ръководство на община Царево. Кметът Марин Киров направи през последните дни срещи с жители на различни населени места и провери на място как се извършват текущи строителни дейности. Тези приемни дни продължават, каза той за БНР Бургас...

публикувано на 10.02.25 в 12:00

Община Бургас връчи първите Годишни награди за туризъм (ВИДЕО)

Първото издание на Годишните награди на Община Бургас в сферата на туризма премина под знака на кандидатурата на морския град за Европейска столица на културата през 2032 година. Отличени бяха хотели, ресторанти, заведения и атракции. Целта на инициативата е Община Бургас почете приноса на бранша към доброто позициониране на морския град в..

публикувано на 07.02.25 в 14:00