Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Министър Тахов обеща спешно да бъдат осигурени обезщетения за хората от пострадалите села.

Земеделските служби в опожарените райони започват приема на заявления за форсмажор

Общинските служби  „Земеделие“ в районите с обявено бедствено положение, започват да приемат от утре заявления за форсмажорни обстоятелства във връзка с кандидатстването за подпомагане за Кампания 2024 и уведомления за възникналите пожари, съобщи Министерството на земеделието.  С цел облекчаване на административната тежест служителите на Държавен..

публикувано на 25.07.24 в 17:23
Данъчна проверка. Снимката е илюстративна.

Още седмица за деклариране и плащане на данъците за второто тримесечие

На 31 юли изтича крайният срок, в който предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица извън трудов договор и са задължени да им удържат данък, трябва да подадат по електронен път декларация за второто тримесечие, припомни НАП.  Това е и последният ден за внасяне на удържания данък към бюджета. Най-бързо и..

публикувано на 25.07.24 в 13:25

Бургас е домакин на конференция за развитието на градския електротранспорт

В момента в България се използват за обществен транспорт 277 електробуса. 56 от тях, цели 20 %, са бургаски. Това стана ясно по време на Националната конференция на Асоциацията на предприятията от градския електротранспорт в България. Неин домакин е Бургас. Основната тема на форума е „Развитие на градския..

обновено на 25.07.24 в 13:08

МРРБ: До 1 август работна група трябва да предложи правила за къмпингуването

До 1 август 2024 г. трябва да бъдат разгледани условията и редът за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани, които могат да бъдат обособявани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги. Това реши на първото си заседание..

публикувано на 25.07.24 в 12:18

Нови туристически пакети привличат туристите в Бургас чрез онлайн платформа

Община Бургас пусна нова услуга в помощ на туристите. Вече са разработени и в продажба са няколко нови туристически пакети, които могат да се закупят онлайн от всяка точка на света. Те са поместени на платформата events.gotoburgas.com и обхващат някои от най-атрактивните локации в морския град и района. Почитателите на морски приключения могат да..

обновено на 24.07.24 в 13:46

Илия Проданов: Години наред държавата насочва към Гърция и Турция повече вода от договореното

Въпреки сериозните проблеми, които българското земеделие има с липсата на напояване, години наред държавата насочва към южните ни съседки Гърция и Турция повече вода, отколкото е договорено в междудържавните спогодби, защото страната ни не може да използва наличната вода в реките и язовирите. Това каза пред БНР председателят на Асоциацията на..

публикувано на 24.07.24 в 12:45

Хотелиери и ресторантьори готвят протести заради цената на тока

Хотелиери и ресторантьори се готвят за стачни действия заради ръста на цените на тока за бизнеса през последния месец. От Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация вече алармираха в писмо до министъра на туризма и до КРИБ за опасността от фалити в следствие на високата цена на тока в случай, че не се предвидят компенсации за бизнеса. Според..

публикувано на 24.07.24 в 11:39