„Потенциалът на Бургас и региона за иновации е около 10 пъти по-малък от този на широкия икономически център около столицата, около три пъти и половина по-малък от този на широкия център около Пловдив и около два пъти и половина от този около Варна“, каза старши икономистът в Института за пазарна икономика (ИПИ) Адриан Николов в интервю за БНР Бургас.
Констатациите са на база данните от последния анализ на ИПИ за иновационния потенциал на 16-те големи икономически центъра в България.
„Бургас застава по-скоро на опашката на тази класация, като е на шесто място отзад напред“, посочи Николов.
Анализът беше публикуван в края на септември и оценява общините по 9 критерия, най-важните от които са свързани с образованието и научно-изследователската и развойната дейност. Авторите му се стремят да оценят способността на икономическите центрове да генерират иновации, да създават нови продукти и бизнес модели.
„Тази оценка за Бургас означава, че способността на региона да генерира наистина нови модели, откъсващи се фирми, които много бързо се налагат, създават нови пазари, изтласкват своите конкуренти, е доста ограничена“ – отбеляза Адриан Николов.
Прегледът на образованието в областта класира Бургас относително добре по отношение на дела на висшистите, но университетите му се ограничават с „произвеждането“ на бакалаври за пазара, без да се стремят към наука:
„Местните университети като че ли по-скоро застават по-назад: относително малко докторанти, малък брой научни статии. Като че ли по-скоро висшето образование в региона е фокусирано в бакалавърската степен, по-скоро в образователното, отколкото в науката. Относително малко са тук разходите за научна дейност, малко хора работят точно тези научни и изследователски професии и това обуславя и до голяма степен това класиране“, обясни Николов.
Малко са и регистрираните патенти и полезни модели от Бургас. По този показател той е зад Шумен и близо до Сливен. Нисък е делът и на високотехнологичния сектор в сравнение със София, Пловдив и Варна.
Всичко това не значи, че икономиката на Бургас е слаба, нито е знак за малко инвестиции, а за факта, че фокусът ѝ е другаде – уточни той.
„Фокусът е в туризма, преработващата промишленост, напоследък здравеопазването дърпа доста добре, но тези класически научни развойни и оттам иновационни процеси са доста по-слабо застъпени“, каза Адриан Николов.
Туризмът и търговията няма как да не са основна база за развитие на района, предвид природните му дадености и добрите пристанища, които правят Бургас естествена база за целия морски транспорт в страната – отбеляза Николов, но подчерта рисковете, които крие съсредоточаването на икономиката основно в туризма.
„Ние доста ясно видяхме по време на пандемията от COVID-19 какво се случва, когато една локална икономика се съсредоточава прекалено много вняколко сектора. Тогава туризмът имаше много сериозни проблеми, международната търговия също срещна неочаквани ограничения и в Бургас видяхме един много бърз спад на брутния вътрешен продукт – тук говорим за областта. Видяхме едно забавяне на бургаската икономика с години назад. На практика, тя се върна на своето ниво от 2014 – 2015 г. в момента, в който удари пандемията. Видяхме много бърз ръст на безработицата след затварянето на хотелите и ресторантите“, посочи той.
Затова и според Николов най-основната необходимост за региона е инвестирането в различни отрасли, а не в един, два:
„Диверсификацията на местната икономика като че ли е най-основната и належаща тема за развитието на региона. (…) Тези, които се занимават с планирането на региона, тези, чиято работа е да насочват до някаква степен икономиката на Бургас и околните общини, следва да мислят как да привличат инвеститори и бизнеси от други сектори“, посъветва икономистът.
Наред с привличането на високотехнологични фирми, може да се води политика и за привличането на аутсорсинг, както и на по-висок клас преработващи предприятия, „особено на фона на новините от последните месеци за затварянето на някои големи преработващи компании с ниска производителност, които ще освободят в близко бъдеще известен брой персонал“.
Интервюто може да чуете в прикачения звуков файл.
България е единствената чуждестранна дестинация, представена в лятното издание на турския всекидневник Milliyet – едно от най-влиятелните медийни издания в страната, информират от Министерството на туризма. То, заедно с Националното туристическо представителство в Истанбул популяризират Южното Черноморие като предпочитано място за почивка сред турските..
Заради техническа невъзможност на колонките на бензиностанциите, както и на големите табели няма да има цени в левове и евро от август. В касовите бележки обаче платената сума в двете валути ще бъде посочена. На всяка бензиностанция ще трябва да мине техник , да направи ъпгрейд и да сложи новия фискален принтер, обясни за БНР Светослав..
В акваторията на остров Св. Анастасия се разгръща фееричен спектакъл: на 18 метра под повърхността на Черно море се извисява православен параклис , а срещу него е паркирала съветска "Чайка" с хромирани решетки. В непосредствена близост пък се очертава силуетът на военен ЗИЛ-157 , а когато се доближите до кабината се изправяте очи в очи..
През летния туристически сезон в Поморие започва безплатен превоз с микробус до културно-историческите обекти в града. Услугата ще се предлага всеки вторник и четвъртък, като микробусът тръгва в 15:00 ч. от спирката пред Общината. Маршрутът започва от Тракийската куполна гробница, където туристите могат да закупят комбиниран билет за всички обекти, и..
Ново пространство се открива на летище Бургас днес. То е изградено към терминал „заминаващи“ и увеличава капацитетът на зоната с 220 квадратни метра или над 40%. Зоната се казва „Голдън гейт“. Тя е новата голяма инвестиция в подобряването на инфраструктурата на терминалите направена от немската фирма концесионер на летището. Нови технологии, зелени..
В Синеморец очакват средства от държавния бюджет за ремонт на улиците, които бяха разрушени от наводнението преди две години. Градоначалникът на община Царево работи в тази насока, заяви кметът на селото Костадин Диков. Става въпрос за сума от почти един милион лева, с които разрушените от бедствието улици трябва да се ремонтират. Но до този..
С между 30 и 50 ст. за литър ще се оскъпи литър гориво от януари 2027-ма година. Причината е евродиректива, според която трябва да се плащат квоти за въглеродни емисии, каза Русинка Бъчварова от сдружението на малките търговци на горива. Според нея с около 150 евро за литър ще се увеличи цената на всички фусилни горива. "Това е директива, която бе..
Заради техническа невъзможност на колонките на бензиностанциите, както и на големите табели няма да има цени в левове и евро от август. В касовите..
България е единствената чуждестранна дестинация, представена в лятното издание на турския всекидневник Milliyet – едно от най-влиятелните медийни издания в..