Всяко ново направление във философията или изкуството се появява като реакция на старото, като гласът на новото време. Френската революция от 1789 година провокира (заедно с други исторически сътресения) разочарование в обществените настроения и постепенно в края на ХVІІІ в. в европейската култура се заражда своеобразно противодействие в идеен и художествен план. То се противопоставя на научно-техническия прогрес от епохата на Просвещението, отрича всевластието на разума и доминацията на науките над изкуството. Защото разумът е изроден в прагматизъм, властолюбие и бездуховност! Затова човешките надежди за добро и красиво се отправят към другата крайност - чувството. Именно в света на чувствата и емоциите, в силния индивидуализъм се търси утеха, на тях се възлага желанието за промяна и духовно прераждане. Новият идеал вече не е гражданинът и идеята за братство, равенство и свобода, а геният на изкуството, творческата личност, която в своето уединение създава идеалната красота.
Изкуството на романтизма се характеризира с утвърждаване ценността и значимостта на духовно-творческия живот на личността, с изобразяването на силни (много често бунтарски) страсти и характери; могъщ е образът на одухотворената и целителна природа. Романтиците се бунтуват срещу установените модели на мислене и поведение, еснафския начин на съществуване и обществените норми, поставящи гражданските ангажименти пред личните желания. Творецът или свързваният с него герой като че ли е обладан от “мирова скръб” поради житейско неудовлетворение и изпада в състояния на носталгия, меланхолия и печал. Пейзажът като изразно средство служи за пресъздаване душевните състояния на романтичния герой, иронията се поражда от несъответствието между порив и действителност, а гротеската съчетава грозното с красивото.
Романтичната концепция преосмисля значението на музиката като изкуство. Музиката, която човек възприема е израз на една друга музика - тази на природата и на света, в който човекът живее. А музикантът е струната, на която свири тази висша хармония и музикалност. И както казва един от мислителите на тази епоха Вилхелм Вакенродер музиката “по толкова загадъчен начин успява да претопи в себе си и дълбочината на съдържанието, и чувствената сила, и смътната фантастична значимост”. Именно това съчетание на противоположностите е “нейната гордост и превъзходство над другите изкуства”. Защото музиката може да спаси човешката душа от мрака и тъмата.
вторник, 2 март, от 16.30 часа
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Като във всички отношения – между хората, между изкуствата, между световете в нас и извън нас, между това, което е тук, и това, което го няма – човек..
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик..
Иновациите, като двигател на напредъка, неизменно водят към подобрение на живота в обществото и стимулират икономиката на държавите. В противоположност,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg