Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Аларма Пънк Джаз” става на 2 години! Bernays Propaganda ще свирят и в БНР на 5 ноември от 21.00 часа

Кристина Горовска & Джано Куч (вляво) и Васко Атанасоски, Bernays Propaganda, EXIT, Нови Сад, юли 2010 г.
Снимка: Цветан Цветанов
Най-успешната балканска рокендрол банда за последната петилетка – Bernays Propaganda от Скопие – отново щурмува София. След серия от участия на „Аларма Пънк Джаз”, Spirit Of Burgas и в пловдивския клуб „Лебовски” през лятото на 2009 г. Bernays Propaganda дойдоха и за втория рожден ден на ъндърграунд асоциацията Indioteque.

Това беше вчера, а днес Bernays Propaganda ще свирят и в Първо студио на БНР, респективно с лайв стрийминг по програма „Христо Ботев”. Bernays Propaganda, както знаете, са свирили на главната сцена на фестивали от порядъка на новосадския EXIT, имат много здрав саунд, който може да пълни и стадиони… но те самите не са такава група, която препочита ъндърграунд хепънингите. Предпочитат малките полуофициални места, където между тях и публиката няма огради, двайсе метра разстояние, дебели момчета с тениски с надпис „Секуритате” на гърба и цвърчащи скари с кебапчета и щандове с отровнозелена бира. Ако трябва да си го кажем още по-направо – Bernays Propaganda не са нито „балканска”, нито „рокедрол” банда – защото още с първия си албум Happiness Machines (2008 г.) те излязоха от Балканите с няколко турнета от по 40 концерта, включващи доста далечни дестинации като Финландия, Естония, Дания, Швеция, Испания и прочее, а като послания музиката им – макар и мелодична – е доста по-близо до хардкор-сцената. За това, че са „най-успешната балканска банда” мейнстрийм медиите говорят непрекъснато, но самите членове на групата избягват да контактуват с представители на „Макдоналдс”-журналистиката. За последните три години Bernays Propaganda нагледно доказаха, че за да станеш голям ти трябват няколко съвсем основни неща – талант, хъс, искреност и някой тук горе (в главата), а не PR-агенции, имидж-мейкъри, спонсори, медиен блясък и пожизнени рокендрол-пенсии, отпуснати от държавата.

Bernays Propaganda, които са делили една сцена с музиканти от ранга на Gang Of Four, Faith No More и Disciplin A Kitschme по клубове и фестивали, са Кристина Горовска (вокал и текстове), Васко Атанасоски (китара, бекинг вокали), Джано Куч (барабани) и Ненад Трифуновски-Трипе (бас). Тина, която е дипломиран философ, е между другото и племенница на един от основателите на знаковата за унгарския арт-рок формация A. E. Bizottság (А.Е. идва от Алберт Айнщайн, както Bernays Propaganda идва от Едуард Бернайс, таткото на съвременния PR). Васко Атанасоски, заедно с Трипе и Джано, са сред пионерите на балканската хардкор do it yourself сцена – старата им банда FxPxOx е полулярна дори отвъд океана, където имат издания, но не и турнета (поради стандартните визови причини), а в някои европейски градове като Лайпциг, където левичарската рокендрол вълна е изключително силна, са направо легенда (питайте Monozid, които участваха на Impossible Fest в София миналия месец).

С текстовете на песните си Bernays Propaganda се занимават главно с нелицеприятната страна на нашата Макдоналдс-Джънк-Кола-Действителност – и то не само изследователски, но и революционерски – с ритник. Такава е песента VIP In Paradise в новия им албум My Personal Holiday (2010), която взима на прицел онези свещеници, които се возят във „Ферари”. Такава е и „Булдозер”, посветена на „Скопие 2014” – антиутопичен градоустройствен план, с който не могат да се мерят нито „Лондон 1984”, нито „Москва 2042”… и който, за съжаление, вече е наполовина изпълнен, унищожавайки облика на Скопие така, както нито едно земетресение не би могло. Такава е „Убий ме”, песен, говореща с прости думички за ежедневния битов расизъм, с който сме свикнали дотолкова, че чак не го забелязваме. Когато преди малко казахме, че Bernays Propaganda не са „балканска банда” имахме предвид, че са на световно ниво и че посланията на песните им са по-глобални, но от друга страна – важен е фактът, че са именно от Балканите, защото тук при нас сякаш всичко, което се случва в Европа и по света (като политическа корупция, незачитане на елементарни човешки права, медийно проституиране и пр.), е десетократно засилено и придобива мащабите на зловеща гигантска карикатура, срещу която е необходимо да има културен отпор. А за имиджа и съвременния рокендрол и хардкора (не само на Балканите), нека дадем думата на Васко Атанасоски – като за финал на този текст:
„Имиджът никога не е имал връзка с това, което го носиш у себе си. И ние, дори да изглеждаме като рокендрол банда, сме далеч от идеята, че „сме продали или предали хардкор сцената”. Членовете на Bernays Propaganda са в основата на 90% от организацията на хардкор-пънк концертите, които се правят в Скопие. Били сме и сме част от много организации, дружества, самиздат-списания (fanzine), музикални лейбъли и др., които директно поддържат do it yourself-принципа на работа и анархизма. И Bernays Propaganda e единствената македонска група, чиито албуми на се продават в „Макдоналдс”.

(по материали от „Аларма” и „Паралели”)

Входът на Първо студио е свободен, но нека това ви предразполага към щедрост, а не към скръндзавост. Една от най-яките банди на Балканите (+ още една – „ХаХаХа”, страничният проект на Васко, Джано и Трипе) ви идва на крака – на входа на студиото имаме ПЪНК-КАСА, в която можете да засвидетелствате уважението си към тях!
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Юрий Дачев и Павлина Вежинова

Честване на 110 години от рождението на Павел Вежинов

В Столична библиотека, Американски център, се състоя паметна вечер по случай 110 години от рождението на писателя и кинодраматург Павел Вежинов.  Премиерно бяха представени неиздаваните от преди 80 години две дебютни негови книги с разкази под авторската му редакция "Улица без паваж. Дни и вечери", деветото издание на "Нощем с белите коне" и "Павел..

публикувано на 21.11.24 в 18:07
Спартак Дерменджиев

Близо до сърцето на Спартак Дерменджиев

Галерия "Стубел " представя избрани творби на Спартак Дерменджиев. Всъщност подбраната колекция, изградена като своеобразно работно ателие на артиста, отбелязва негова годишнина – тази година той навършва 70 години.  Изложбата се нарича "Близо до сърцето" и включва портретни рисунки и колекция от скулптури на големи български интелектуалци –..

публикувано на 21.11.24 в 16:54

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49
Георги Борисов

Историите на Георги Борисов

"Моите истории" се наричат двата тома, които Георги Борисов представя тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Те обхващат дълъг период от живота му – от 1973 до 2023 година.  Без да нарича томовете дневник, спомени или да определя изобщо жанра им, авторът "представя непубликувани свои стихотворения, мисли и наблюдения, философски есета..

публикувано на 21.11.24 в 15:30

По следите на Михайло Парашчук

Кураторът Иво Милев и фотографът Стефан Н. Щерев започват изследователски проект, който представя творчеството на видния европейски скулптор Михайло Парашчук , посветил живота си на България. Документалната изложба "По следите на Михайло Парашчук ", с материали от Държавна агенция "Архиви" и съвременни фотографии на..

публикувано на 21.11.24 в 08:05