Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Най-много самоубийства стават в неделя“ от Анна Бужинска

Казват, че е точно така. Най-много самоубийства стават в неделя. Понякога се твърди, че статистиките сочат така, понякога някой, комуто е докривяло точно в неделя,  случайно споделя, че хората най-често се самоубиват именно на този ден. Може и за тежест на твърдението си да добави, че е прочел такава статистика. И все пак, вярно или невярно - защо в неделя? Защото предстои понеделник  с ново натоварване и още стрес? Или защото вчера беше събота и остана съвсем малък промеждутък от време за размисли по ръбчетата на парченцата житейски пъзели?
Анна Бужинска, авторката на полската пиеса „Най-много самоубийства стават в неделя” смята, че в неделя се самоубиват тези, които много обичат работата си, а в понеделник – тези, които я ненавиждат.
Анна Бужинска е авторка на трудове по теория и антитеория на литературата, коментари за различни периоди от историята на полската литература, сценични театрални текстове, най-известният между които е "Танго Пиацола", поставен в Краковския театър “Юлиуш Словацки”.
Авторката е провокирана да напише „Най-много самоубийства стават в неделя” от статия в полски вестник за епидемията от неделни самоубийства между младите полски бизнесмени. След идеята оживяват и образите на Анна Бужинска – двама млади, които се опитват да се обичат и да живеят заедно, но между тях като непробиваема стена застават амбициите в кариерата им. Изкачването на йерархичните стъпала в големите чуждестранни компании, в които работят, изисква почти цялото им човешко време, както и почти целия им човешки потенциал. Героите на Анна Бужинска са сравнително млади и доста заможни – това е отплатата за предългите работни дни. Имат известен проблем с произхода си – идват от малки провинциални градчета, където са израсли в спокойни и патриархални семейства. Затова пък после са променили имената си така, че да звучат по-космополитно.
Съвместният им живот не се получава. Не че не се обичат. Просто време за съвместен живот не остава. Не остава време за размисъл. Не остава време за тишина. Нито за мечти. Нито за откриване на собствения си глас сред толкова много чужди гласове в главите им… Препускането им през живота - да се реализират, да успеят, да докажат, да спечелят, да задържат, да не загубят – това изтощително ежедневие, което механизира и роботизира съвременния човек практически го убива по-бързо от всяка друга епидемия. Оказва се, че двамата не знаят какво да правят заедно, но и всеки един от тях поотделно е негоден да намери мир и покой със себе си.
Някак естествено и дори с чувство за хумор Анна Бужинска завежда героите си до ръба на скалата, наречена Самоубийство. Реално и метафорично – тя ги хвърля в пропастта, а заедно с тях и цялата полудяла, излиняла, оскотяла съвременна цивилизация.

Режисьор на спектакъла:  Минчо Събев.
Участват артистите: Петя Силянова, Мариан Бачев и Нина Стамова.
Спектакълът е част от проекта на Радиотеатъра „Съвременна полска драма”, осъществен съвместно на Полски институт – София.

24 август, от 16.00 часа

ВИЖТЕ ОЩЕ
Милена Червенкова, Емил Янев, Атанас Палюшев (от ляво надясно)

Граф Монте Кристо – актьор и певец в България

В епизод 567 "Трамвай по желание" среща своята публика с универсалния сценичен талант Атанас Палюшев. Кой е Палюшев? В своя творчески профил Атанас е лирико-драматичен тенор, школуван в класическото пеене. Завършва първо ВИТИЗ, а после и Консерваторията със специалност оперно пеене. Специализира в прочутото Миланско оперно училище към..

публикувано на 12.12.24 в 16:20
Божидар Александров и Филип Буков

Филип Буков: Обществените личности трябва да служат на обществото

Живеем насред бързо развиващи се технологии, крайни социални нагласи, влияния на глобални тенденции, променящи възприятията и взаимодействието ни със света. За културата на младите българи, за живота на сцената и извън нея и за влиянието върху следващото поколение в "Нашият ден" разговаряме с актьора Филип Буков . Буков е познато лице от..

публикувано на 12.12.24 в 11:07
Божидар Александров, Владимир Богданов и Олег Степанов (от ляво надясно)

The Balkan Theatre Factory празнува една година със 100 билета от сърце

Как се създава достъпна театрална среда за деца в неравностойно положение – разговор с режисьора и сценограф Олег Степанов и с актьора Владимир Богданов от театралната компания The Balkan Theatre Factory . The Balkan Theatre Factory подкрепя достъпа на деца в неравностойно положение до театъра чрез инициативата "60 от сърце", която..

публикувано на 12.12.24 в 10:12
Гергина Дворецка

Лирични сезони с Гергина Дворецка

Гергина Иванова Дворецка e журналистка и поетеса, родена в София. Завършва Софийската гимназия с преподаване на френски език и българска филология в Софийския университет "Свети Климент Охридски”. Още като студентка започва работа в тогавашната "Младежка редакция" на програма "Христо Ботев". Целият ѝ професионален път е свързан с БНР.  Още през 1990..

публикувано на 12.12.24 в 08:50

Соцбохемството е с мирис на море

В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..

публикувано на 11.12.24 в 20:52