Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Ромео и Жулиета” от Шарл Гуно с участието на Соня Йончева и Роберто Аланя – директно от Мадрид

БНР Новини
Соня Йончева и Роберто Аланя по време на концертното изпълнение на „Ромео и Жулиета” в Театро Реал
Снимка: teatrorealmadrid

В съботната вечер по програма „Христо Ботев” директно ще излъчим запис от концертно изпълнение, състояло се в престижния испански оперен театър – Театро Реал в Мадрид, на 20 декември 2014 г. В „Ромео и Жулиета” от Шарл Гуно участват солисти, хор „Интермецо” и Мадридски симфоничен оркестър, дирижирани от ветерана Мишел Пласон (роден през 1933!).
В главната партия на Жулиета ще слушате една от най-ярките млади български оперни звезди – Соня Йончева. Неин партньор в ролята на Ромео е Роберто Аланя – знаменит и бурно аплодиран на всички съвременни оперни сцени. Спектакълът е записан преди две седмици, но на 3 януари се излъчва директно за всички радиостанции – членки на Европейския съюз за радио и телевизия.
Концертните изпълнения на „Ромео и Жулиета” в мадридския Театро Реал през декември са били три – на 16, 20 и 26 декември. Два дни след първото престижният испански ежеднедник El Mundo публикува хвалебствена рецензия, в която се отбелязва, че Роберто Аланя е безспорният лидер на състава, който „притежава силна индивидуалност и страхотен потенциал, тъй че действително много малко певци биха могли да го достигнат в тази роля, която изглежда като „изработена по поръчка” за него...”.
Наистина, ако си припомним началото на звездния път на Аланя, той започва още в края на 80-те години на ХХ век в Глайндбърн с партията на Алфред от „Травиата”. Следват много ангажименти в малки френски и италиански театри, където младият френски тенор изпява Алфред повече от 150 пъти. Скоро е забелязан и поканен в Миланската скала – през 1990, Ковънт Гардън – 1992 и Метрополитън опера – през 1996. Но първият му истински триумф, който му носи световна слава, е именно Ромео от „Ромео и Жулиета” на Гуно в постановка на Ковънт Гардън от 1994, в която Аланя пее с румънката Леонтина Вадува.
Що се отнася до българката Соня Йончева, всички меломани са запознати с великолепния старт на световната й кариера, който изглежда наистина обещаващо. Важен момент в самото начало е участието й в академията на Уйлям Кристи за млади певци. След като получи магистърската си степен по музика от Консерваторията в Женева, през 2010 г. Соня беше първата жена, спечелила първата награда на знаменития конкурс на Пласидо Доминго „Опералия”, която й отвори вратите към световните сцени. През ноември 2013 красивата Соня дебютира в Метрополитън опера – Ню Йорк, в ролята на Джилда от „Риголето”. Дебютът се състоя по-рано от предвиденото, защото се наложи да замести бременна колежка. Вероятно си спомняте, че на 7 декември 2013 програма „Христо Ботев” излъчи директно един от тези спектакли с нейно участие. Последва друго важно заместване. Звездната Анна Нетребко отказа спектаклите на „Фауст” в Ковънт Гардън през пролетта на 2014 и Соня пое нейния ангажимент. Престижното издание „Гардиън” написа, че „...със сигурност това е нова звезда”, а пеенето й определи като „технически безупречно”. Запис на Соня Йончева от спектакъл на „Фауст”, състоял се на 22 април 2014 в Лондон също предложихме в една от оперните ни вечери на програма „Христо Ботев” през лятото. Последният сезон обаче се оказа още по-напрегнат. Йончева трябваше да изпее първия си спектакъл на „Бохеми” от Пучини в Сан Франсиско, но отказа ангажимента, защото репетиционният период съвпадна с доста напреднала бременност. Синът й Матео се роди на 6 октомври 2014. Първият спектакъл на „Бохеми” в Метрополитън, в който Соня се представи като Мими, бе на 14 ноември 2014. Същата вечер, преди началото, на сцената излезе директорът на театъра – Питър Гелб, за да заяви: „Щастливи сме, че Соня Йончева реши да прекара своето майчинство на сцената на Мет”. Този месец тя ще замести Марина Поплавская в „Травиата” на Верди – на същата сцена.
А за Жулиета в Мадрид испанската критика отбеляза, че в певческото си развитие Йончева определено следва модела, утвърден от Нетребко. „Изправени сме пред голям, добре оформен глас в ръцете на красива, фотогенична и млада изпълнителка...”, „...тя пее с лекота, естественост и сигурност, закръглено и съвършено – както се очаква...”. В крайна сметка, испанските критици стигат до извода, че Соня е „певица, изработена от звуци и фрази с еднозначно тълкуване в световен мащаб. Височините й са силни и обемисти, пасажите – пъргави и спретнати, трелите – изненадващо добри...”.
Как е звучала Соня Йончева в „Ромео и Жулиета” на Гуно ще имаме възможност да чуем в концертното изпълнение от Театро Реал в Мадрид от 20 декември 2014. Участват солисти, хор „Интермецо” и Мадридски симфоничен оркестър, дирижирани от Мишел Пласон. Хормайстор е Андрес Масперо.

В ролите ще слушате:
• Граф Капулети (бас) – Лоран Алваро
• Жулиета, негова дъщеря (сопран) – Соня Йончева
• Гертруда, нейна дойка (мецосопран) – Даяна Монтагю
• Тибалд, племенник на Капулети (тенор) – Микелди Атксаландабасо
• Грегорио, слуга на Капулети (баритон) – Тони Марсол
• Ромео, млад аристократ от рода Монтеки (тенор) – Роберто Аланя
• Меркуцио, приятел на Ромео от рода Монтеки (баритон) – Жоан Мартин-Ройо
• Бенволио, племенник на Монтеки (тенор) – Антонио Лозано
• Стефано, паж на Ромео (сопран) – Мариан Кребасса
• Херцогът на Верона (бас) – Фернандо Радо
• Граф Парис, сгоден за Жулиета (баритон) – Дамиан дел Кастило
• Отец Лоренцо (бас) – Роберто Талявини

Съдържание на операта „Ромео и Жулиета”

събота, 3 януари, от 20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50

Музика от Брамс в бутиков концерт с история в София

Поредицата "Концерти с история" отбелязва  Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..

публикувано на 01.10.24 в 08:00
Консорт „Беншоа“

Възстановената Missa Scaramella

Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..

публикувано на 30.09.24 в 14:59

Самочувствие на сцената с оперния певец Окан Сипахиолу

Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..

публикувано на 30.09.24 в 13:05