Либрето: Жюл Барбие и Мишел Каре, базирано върху едноименната трагедия на Уйлям Шекспир.
Световна премиера: 27 април 1867, Париж, Театър Лирик.
Действащи лица:
• Граф Капулети – бас
• Жулиета, негова дъщеря – сопран
• Гертруда, нейна дойка – мецосопран
• Тибалд, племенник на Капулети – тенор
• Грегорио, слуга на Капулети – баритон
• Ромео, млад аристократ от рода Монтеки – тенор
• Меркуцио, приятел на Ромео от рода Монтеки – баритон
• Бенволио, племенник на Монтеки – тенор
• Стефано, паж на Ромео – сопран
• Херцогът на Верона – бас
• Граф Парис, роднина на херцога, сгоден за Жулиета – баритон
• Отец Лоренцо – бас
Време и място на действието – XIV век, Верона, Италия.
Пролог
Пиесата на Шекспир „Ромео и Жулиета” започва с пролог във форма на сонет, който се изпълнява от един актьор, наречен „Хор”. Първите редове днес са известни в цял свят:
„Два рода равно знатни от Верона,
чиято красота е тук пред вас,
отново нарушавайки закона,
проливат ближна кръв със вражи бяс.
Двамина млади през стени от злоба
обикват се под гибелна звезда
и таз любов, отвела ги до гроба,
погребва с тях и кръвната вражда...”
Операта на Гуно започва със същия сонет, но стиховете на „Хора” се изпълняват действително от целия оперен хор.
Първо действие
Бал в двореца на Капулети. Племенникът на домакините – Тибалд, обсъжда с граф Парис достойнствата на своята братовчедка Жулиета. Междувременно, никой не си е направил труда да съобщи на самата Жулиета за уговорения й брак с Парис. Появява се граф Капулети, който официално представя очарователната си дъщеря на всички. На бала обаче присъстват и неканени гости – групичка маскирани младежи от рода Монтеки. От много години знатните родове Монтеки и Капулети са смъртни врагове и появата на едните на празненство на другите е повече от рискована. Един от младежите е Ромео – синът на Монтеки, който от пръв поглед се влюбва в дъщерята на Капулети. Най-близкият му приятел – Меркуцио, се закача с него и изпява баладата за Кралица Маб – феята на мечтите и илюзиите.
Следва сцена между Жулиета и нейната любима дойка Гертруда. Когато Гертруда намеква за предстояща сватба, девойката твърдо заявява, че не иска и да чуе за подобно нещо. Жулиета е много красива и съвсем млада, тя иска да се наслаждава на живота, мечтите и свободата си. По ирония на съдбата обаче още в следващия момент тя среща мъжа на живота си и веднага пожелава да се омъжи за него. Звучи първият от цяла серия любовни дуети, с които тази опера е знаменита. На финала на този дует Жулиета е толкова страстно влюбена в Ромео, колкото и той – в нея. Но веднага след любовния мадригал, Тибалд, братовчедът на Жулиета, заявява, че е чул гласа на един от рода Монтеки. Той не е съвсем сигурен, защото балът е с маски и лицата на гостите не се виждат, но племенникът на Капулети е страстен младеж и лесно се пали. Неговият чичо – домакинът, полага доста усилия, за да го успокои. Граф Капулети не може да допусне кавги и сбивания на своя празник. Той призовава всички гости да танцуват и действието завършва с радостния валс, с който е започнало.
Второ действие
Балът е завършил. Ромео се отделя от приятелите си и се промъква в градината на Капулети. Под балкона на Жулиета той изпява знаменитата си каватина. Следва невероятно красив любовен дует. Както и в оригинала на Шекспир, именно Жулиета е тази, която предлага на Ромео брачен съюз и го прави доста бързо. Младият Монтеки, който страстно желае същото, веднага се съгласява. Любовната сцена е прекъсната два пъти. Първият път хората на Капулети се опитват да намерят врагове от рода Монтеки, а вторият – дойката вика Жулиета, защото е време за сън. Най-после, колкото и да е тъжна раздялата, девойката се прибира в спалнята си, а Ромео остава под балкона, страстно шепнейки: „Обичам те! Обичам те безкрайно!”...
Трето действие
Първа картина
Ромео и Жулиета са дошли в килията на добрия възрастен отец Лоренцо и го молят да ги венчае тайно. Монахът смята, че този брак може да сложи край на дългата и кървава вражда между Монтеки и Капулети, затова бързо извършва бракосъчетанието. Сцената завършва с радостен квартет – към младите новобрачни и техния покровител се присъединява и дойката на Жулиета.
Втора картина
Тук в операта се появява нов герой, който отсъства в оригинала на Шекспир. Това е младият паж Стефано – елегантен, весел и безстрашен юноша от рода Монтеки, който пее дръзка серенада. Грегорио от рода Капулети се опитва да го нападне, но в този момент се появяват още няколко Монтеки и положението става сериозно. Тибалд предизвиква Ромео, но синът на Монтеки току-що се е оженил за неговата братовчедка и отказва да се бие. Вместо него дуела приема страстният и избухлив Меркуцио. Той обаче няма късмет и Тибалд го убива.
Ромео не може да остане равнодушен, той напада братовчеда на Жулиета и го убива. Тогава – вече доста късно, на площада се появяват по-възрастни и мъдри хора, сред които граф Капулети и херцогът на Верона. Шокиран от пролятата кръв, херцогът наказва Ромео с изгнание. За всеки друг това е милост, но за младия съпруг на Жулиета е най-страшното наказание. Той предпочита смъртта пред раздялата с любимата жена.
Четвърто действие
Това действие започва с още един от прекрасните любовни дуети на главните герои, които изпълват с нежност и тъга цялата опера. Ромео и Жулиета са прекарали първата си и единствена нощ заедно и вече е време да се разделят. Херцогът е издал заповед: ако младият Монтеки бъде заловен във Верона, той ще бъде наказан със смърт. Напразно бедните влюбени се опитват да се убедят, че птичката, която чуват, е не чучулигата, чиято песен идва на разсъмване, а славеят, който оглася с красивия си глас летните нощи.
След тъжната раздяла предстои още по-тежко изпитание за Жулиета. Идва баща й, който й заповядва да се омъжи за граф Парис. Потресена, девойката тича за съвет при отец Лоренцо. Монахът й дава шишенце с течност и й обяснява, че след като я изпие, ще изглежда като мъртва точно 42 часа. А малко преди Жулиета да се съвземе, отец Лоренцо ще направи необходимото да доведе Ромео при нея. Жулиета приема стъкленицата с благодарност.
Следва балетна сцена, която отсъства в оригиналната първа версия на „Ромео и Жулиета”. Тя е написана за втората постановка в Парижката национална опера, където спонсорите на театъра са били поклонници и покровители на младите балерини. По тяхно настояване във всяка нова опера е трябвало да има пищна балетна сцена.
След танците се появява граф Капулети, който е дошъл да убеди Жулиета да се омъжи за граф Парис. Отчаяна, девойката заявява, че гробът ще бъде нейно брачно ложе и веднага пада като мъртва. Питието на отец Лоренцо е подействало.
Пето действие
Последното трагично действие започва с инструментален антракт, представящ съня на Жулиета в гробницата на Капулети. Ромео е разбрал, че любимата му е мъртва и е дошъл да се прости с нея завинаги. Отец Лоренцо не е успял да го предупреди за интригата с приспивателното. Напълно отчаян, Ромео се сбогува с красивата си съпруга, която изглежда като жива, а после изпива истинска отрова, която е донесъл със себе си. В този момент Жулиета се събужда и ужасена разбира какво е направил Ромео. Те изпяват още един, последен дует, но отровата започва да действа и синът на Монтеки умира. Потресена, дъщерята на Капулети измъква неговия кинжал и пробожда сърцето си. Двамата влюбени умират, прегърнати.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg