Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

130 години от рождението на Джеръм Кърн – композитор, определян като „баща на американската музикална пиеса“

Петък, 30 януари, от 14.00 часа, по програма "Христо Ботев"

Джеръм Дейвид Кърн

Тези дни музикалният свят чества 130 години от рождението на американския композитор Джеръм Дейвид Кърн (роден на 27 януари 1885 година в Ню Йорк). Кърн е считан за една от най-важните фигури в историята на американския музикален театър с творчество от над 700 песни, използвани в над 100 сценични творби. Първата от тях е написана, когато е 20-годишен, а в следващите четири десетилетия този истински нюйоркчанин създава партитурите на десетки бродуейски мюзикъли и холивудски филми, които веднага след премиерите се превръщат в хитове.
Джеръм Кърн, създал ненадминати песенни шедьоври като Ol' Man River, The Way You Look Tonight, A Fine Romance, Smoke Gets in Your Eyes, All the Things You Are, Long Ago (and Far Away) и Who?, е работил с най-талантливите поети и либретисти от първата половина на ХХ век – Гай Болтън, Пелхам Гренвил Уудхауз, Ото Харбах, Дороти Фийлдс, Джони Мърсър, Айра Гершуин и Едгар Йип Харбърг, но въпреки, че огромна част от неговите сценични и филмови творби са били сред най-популярните хитове на своето време, единствената му пиеса, редовно поставяна до днес, е знаменитото “Плаващо шоу” (Show Boat), в което Кърн сътрудничи с не по-малко талантливия и знаменит Оскар Хамърстайн Втори, който впоследствие ще бъде част от друг знаменит бродуейски тандем – с Ричард Роджърс.
Като “епичен мюзикъл” определя “Плаващо шоу” американският изследовател Джон Кенрик: епос, създаден с усилията на трима “театрални гиганти” - Флоренц Зигфелд – продуцент и постановчик, Джеръм Кърн – композитор и Оскар Хамърстайн ІІ – поет и либретист. Премиерата на общото им творение на 27 декември 1927 в Зигфелд Тиътър на Бродуей се превръща във вододел в историята на американския музикален театър.  Силата на внушението е невероятна още от самото начало. Мюзикълът започва абсолютно нетрадиционно. Вместо обичайния ред дългокраки чуруликащи млади дами при вдигането на завесата, авторите дръзко поставят в началото група чернокожи пристанищни работници, оплакващи непоносимо тежката си работа. Номерът се нарича “Памуков цвят” (Cotton Blossom), както се казва и плаващият театър, но представете си шока за американската публика на премиерата в далечната 1927 година, когато завесата се вдига и хор от негри, мъкнещи огромни бали с памук, запява: Niggers all work on de Mississippi, Niggers all work while de white folks play... и т. н....
“От всички мюзикъли на Джеръм Кърн, “Плаващо шоу” без съмнение е най-впечатляващата творба на автора си” - пише Стенли Грийн. Други изследователи са още по-възторжени. В книгата си Broadway Babies Етан Мордън нарича пиесата “първата епопея в мюзикъла”, а после уточнява, че “Плаващо шоу”: “... звучи като ретроспектива на жанра “мюзикъл”  от началото на формирането му до 20-те години на ХХ век, само че подредена по нов начин. Тази пиеса като че ли едновременно слага края на едно изкуство с 50-годишна история и - в същото време - началото на подобно изкуство, което тепърва ще се развива в следващите 50 години… Нито един мюзикъл не е постигал подобно нещо преди това; нито един либретист, освен Хамърстайн, не би могъл да съчини и формулира подобно шоу и никой, освен Кърн, не би могъл да го доведе до успех. Изключителният подвиг на “Плаващо шоу” е пресъздаването в него на цели 50 години от американския живот. “Плаващо шоу” - романът и мюзикълът - съдържат противоречията на Америка: градът срещу страната, мобилността срещу придържането към корените, бели срещу черни, прогрес срещу стабилност, познание срещу традиция. Това е истински епос…” (цит. по: Mordden, Ethan - Broadway Babies, New York Oxford, стр. 102-105).
В „Звезден експрес“ на 30 януари ще звучат фрагменти от прекрасен запис на „Плаващо шоу“ с участието на оперните звезди Фредерика фон Стаде, Тереза Стратас и Джери Хадли, с Амброзиански хор и Лондонската Синфониета, дирижирани от Джон МакГлин.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50

Музика от Брамс в бутиков концерт с история в София

Поредицата "Концерти с история" отбелязва  Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..

публикувано на 01.10.24 в 08:00
Консорт „Беншоа“

Възстановената Missa Scaramella

Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..

публикувано на 30.09.24 в 14:59

Самочувствие на сцената с оперния певец Окан Сипахиолу

Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..

публикувано на 30.09.24 в 13:05