Тези дни музикалният свят чества 130 години от рождението на американския композитор Джеръм Дейвид Кърн (роден на 27 януари 1885 година в Ню Йорк). Кърн е считан за една от най-важните фигури в историята на американския музикален театър с творчество от над 700 песни, използвани в над 100 сценични творби. Първата от тях е написана, когато е 20-годишен, а в следващите четири десетилетия този истински нюйоркчанин създава партитурите на десетки бродуейски мюзикъли и холивудски филми, които веднага след премиерите се превръщат в хитове.
Джеръм Кърн, създал ненадминати песенни шедьоври като Ol' Man River, The Way You Look Tonight, A Fine Romance, Smoke Gets in Your Eyes, All the Things You Are, Long Ago (and Far Away) и Who?, е работил с най-талантливите поети и либретисти от първата половина на ХХ век – Гай Болтън, Пелхам Гренвил Уудхауз, Ото Харбах, Дороти Фийлдс, Джони Мърсър, Айра Гершуин и Едгар Йип Харбърг, но въпреки, че огромна част от неговите сценични и филмови творби са били сред най-популярните хитове на своето време, единствената му пиеса, редовно поставяна до днес, е знаменитото “Плаващо шоу” (Show Boat), в което Кърн сътрудничи с не по-малко талантливия и знаменит Оскар Хамърстайн Втори, който впоследствие ще бъде част от друг знаменит бродуейски тандем – с Ричард Роджърс.
Като “епичен мюзикъл” определя “Плаващо шоу” американският изследовател Джон Кенрик: епос, създаден с усилията на трима “театрални гиганти” - Флоренц Зигфелд – продуцент и постановчик, Джеръм Кърн – композитор и Оскар Хамърстайн ІІ – поет и либретист. Премиерата на общото им творение на 27 декември 1927 в Зигфелд Тиътър на Бродуей се превръща във вододел в историята на американския музикален театър. Силата на внушението е невероятна още от самото начало. Мюзикълът започва абсолютно нетрадиционно. Вместо обичайния ред дългокраки чуруликащи млади дами при вдигането на завесата, авторите дръзко поставят в началото група чернокожи пристанищни работници, оплакващи непоносимо тежката си работа. Номерът се нарича “Памуков цвят” (Cotton Blossom), както се казва и плаващият театър, но представете си шока за американската публика на премиерата в далечната 1927 година, когато завесата се вдига и хор от негри, мъкнещи огромни бали с памук, запява: Niggers all work on de Mississippi, Niggers all work while de white folks play... и т. н....
“От всички мюзикъли на Джеръм Кърн, “Плаващо шоу” без съмнение е най-впечатляващата творба на автора си” - пише Стенли Грийн. Други изследователи са още по-възторжени. В книгата си Broadway Babies Етан Мордън нарича пиесата “първата епопея в мюзикъла”, а после уточнява, че “Плаващо шоу”: “... звучи като ретроспектива на жанра “мюзикъл” от началото на формирането му до 20-те години на ХХ век, само че подредена по нов начин. Тази пиеса като че ли едновременно слага края на едно изкуство с 50-годишна история и - в същото време - началото на подобно изкуство, което тепърва ще се развива в следващите 50 години… Нито един мюзикъл не е постигал подобно нещо преди това; нито един либретист, освен Хамърстайн, не би могъл да съчини и формулира подобно шоу и никой, освен Кърн, не би могъл да го доведе до успех. Изключителният подвиг на “Плаващо шоу” е пресъздаването в него на цели 50 години от американския живот. “Плаващо шоу” - романът и мюзикълът - съдържат противоречията на Америка: градът срещу страната, мобилността срещу придържането към корените, бели срещу черни, прогрес срещу стабилност, познание срещу традиция. Това е истински епос…” (цит. по: Mordden, Ethan - Broadway Babies, New York Oxford, стр. 102-105).
В „Звезден експрес“ на 30 януари ще звучат фрагменти от прекрасен запис на „Плаващо шоу“ с участието на оперните звезди Фредерика фон Стаде, Тереза Стратас и Джери Хадли, с Амброзиански хор и Лондонската Синфониета, дирижирани от Джон МакГлин.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Книгата на Ива Станоева "Документи, времена, облекло. Народни костюми в Княжество България" излезе от печат неотдавна. Тя е посветена на ценен извор за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg