Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Звукови хроники „Другото лице на музиканта”: „Новите дрехи” на квартета

| обновено на 26.08.15 в 14:43 БНР Новини
Защо композитори и диригенти често прибягват до оркестрирането на майсторски струнни квартети? Може би защото квартетът така или иначе съдържа звучността на оркестъра, която само трябва да се разгърне... или просто са били заинтригувани от експеримента. Едва ли е толкова лесно да обясним явлението, но можем да се насладим на плодовете му.
Младият Бърнстейн, още студент в Харвард, присъствал на концерт през 1936 година на Бостънския симфоничен оркестър под диригентството на Димитри Митропулос и чул оркестровата версия на Митропулос на 14-ия струнен квартет от Бетовен. Толкова бил впечатлен, че много по-късно изпълнил същата версия заедно със своя оркестрация на 16-ия бетовенов квартет.
Единственият струнен квартет на Джузепе Верди е написан „между другото”, според признанията на самия Маестро. Докато чакал постановката на „Аида” в Неапол през пролетта на 1873 години, отложена поради заболяване на примадоната Тереза Щолц, композиторът съчинил творбата. Оркестрация на квартета на Верди прави по-късно диригентът Артуро Тосканини.
През 1937 година Арнолд Шьонберг се захваща с оркестрацията на първия клавирен квинтет от Йоханес Брамс. Той записва и основанията за действията си: „Харесвам тази пиеса. Свири се рядко. Винаги се изпълнява зле, защото пианистът свири много силно и от струнните нищо не се чува. Искам веднъж да чуя добре всичко...” Шьонберг добавя още, че се е стремил стриктно да се придържа към стила на Брамс, който изучавал дълги години.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Антония Първанова

Медицината или политиката?

В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За здравето". Просто подменихме една дума в заглавието, което даде нов смисъл на разговора ни. Защото, ако "ракията е над политиката", както казват героите на филма, то медицината е над всичко. В този..

публикувано на 03.12.24 в 16:25
„Свети Георги и ламята“ от Лилиан Стамболиева (15 г.), ПГ „П. Яворов“, гр. Петрич

Аудиокнига "Български светци, царе, герои – митове и легенди"

Тя е дело на съвместната работа на децата от ателие "Млади разказвачи" при Народно читалище "Роден край - 1931" и фондация "Детето и фолклора" – проект, подкрепен от програма "София - град на младите и активните" на Столична община. Какво може да накара едно дете да се включи в проект, в който да изследва фолклора, да събира история и мъдрост и..

публикувано на 03.12.24 в 09:35
Християн Георгиев

Еврика! Успешни българи: Християн Георгиев

Християн Георгиев е кадет в Националния военен университет "Васил Левски" в град Шумен, носител на именната стипендия "Кольо Фичето", връчвана от фондация "Еврика" за постижения в овладяването на знания в областта на строителството и архитектурата. Християн разказва, че винаги е обичал математиката, а днес си дава сметка, че е имал късмета на..

публикувано на 02.12.24 в 17:00
Проф. Збигнев Марчиняк

Какво не се случи в българското училище през последните 10 години

Повод за равносметката е десетгодишнината от гостуването у нас през ноември 2014 г. на бившия полски заместник-министър на образованието проф. Збигнев Марчиняк, водеща фигура в образователната реформа, осъществена в Полша. Преди 10 години проф. Марчиняк е участник в конференцията "Равен достъп до качествено образование" и провежда срещи с..

публикувано на 02.12.24 в 13:20
Ученици от клуб „Млад откривател“, д-р Лилия Старева и Цвета Николова

Фондация "Детето и фолклора" и клуб "Млад откривател"

Съвсем наскоро фондация "Детето и фолклора" завърши своя проект "Млад откривател", с който създаде възможност ученици от 19 СУ "Елин Пелин" в София да открият за себе си (и не само) паметници на културата и историята, които са около тях, "под носа им". "Според мен трябва да се споделят с хората тези открития, които сме направили, информацията,..

публикувано на 02.12.24 в 10:04