Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

100 години от рождението на един изтънчен музикант и дух - Петър Щабеков

Има личности, които не се забравят. Тяхното житейско и професионално проявление е толкова целенасочено, единно в създаването на естетическа реалност, в художествен свят, където имат място само истинските образци и тяхната интерпретация носи знака на собствената им принадлежност към този свят.
Петър Щабеков не прави общоприетата кариера, свързана с титли и звания, не става нито професор, нито доктор, но още приживе името му се възприема като знак за многостранна музикална способност, за интелектуално качество, за човек със специално реноме в музикалната ни общност. Дали това е ролята на пианиста - акомпанятор, на музикалния публицист и есеист, на преводача на оперни либрета Петър Щабеков, то винаги означава пълно сливане и отдаване на всеки един аспект на музиката, към която посяга.
Може би има значение това, чe той следва химия в Берлин и работи по специалността си известно време след завръщането в България, докато музиката е свободно избрания от душата свят, с който не искаш повече да се разделяш, готов си да му отдадеш цялата си енергия и дух. Това също е някакъв особен вид необратима „химична реакция“, за която трябва да сме много благодарни – българската музика получава един великолепен професионалист, музикант от който е имало голяма потребност за онова време. А „онова“  време е сложно след политическите промени, но Петър Щабеков успява да се наложи с качествата си и способността си на пианист – акомпанятор в Операта в София, където заема своето място след конкурс в 1948 г. Стъпва на една добра основа на уроците по пиано, започнали от най-ранна възраст, продължението им в Берлин, успоредно с химичната специалност. Там, разбира се уроците са безценни от живите концерти, от докосването до изкуството на легенди в изпълнителското майсторство, от самото отношение и възприемане на музиката като велика традиция на културния свят. Мнозина български музиканти са почерпили от славната европейска традиция, но малко след това са могли така неотменно да я предават и да я устояват като изпълнители и като преподаватели.
Много певци са преминали през шлифоващите уроци на Петър Щабеков и при разучаването на своите партии в операта и по-късно, когато сам води клас по камерно пеене в Консерваторията. Той е в основата на създаването на специалността клавирен съпровод там, нещо на което сам той създаде обществен статут и художествена мярка със собствените си сценични изпълнения в дуото Барева-Щабеков. Голямата ни оперна певица сигурно щеше да бъде запомнена с редица свои роли на сцената, но шансът, който и даде Щабеков да се превърне в една великолепна камерна певица е неповторим. Самото дуо остава като легенда в музикалната ни история и чрез спомените на тези, които са имали удоволствието да бъдат на техните многобройни концерти и слушайки днес техните записи.
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чухте ли този концерт? Не? Вече можете да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всекиго. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Можеш да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди..

обновено на 24.01.22 в 17:40

Пълен запис на концерта на радиосимфониците със солист Людмил Ангелов

Първият за тази година концерт на Симфоничния оркестър на БНР отвежда в необятния и прекрасен свят на руската музика. Под диригентството на Марк Кадин и под наслов „Руска зима“ на 21 януари в зала "България" прозвучаха две знакови творби от руската музикална класика: Концерт за пиано и оркестър №4 в сол минор от Сергей Рахманинов и Симфония №6 в..

публикувано на 24.01.22 в 16:17

Двама тенори едновременно на сцената в ролята на Отело от едноименната опера на Росини в Лиеж

Поради влошената епидемиологична обстановка в страната белгийското правителство отново въведе ограничителни мерки в културния сектор.От началото на декември в оперните и концертни зали се допускат едва 200 зрители, след представяне на зелен сертификат и задължително носене на маска. При тези нови и трудни обстоятелства на 19 декември в Кралската..

публикувано на 24.01.22 в 08:45

Сто години от рождението на Жан-Пиер Рампал

Наричаха го „Човекът със златната флейта“ и това се дължеше не само на факта, че бе собственик на единствената флейта в света, изработена от чисто злато от велик френски майстор през 1869, но и на всички скъпоценни качества и достойнства, които притежаваше. Той беше първият музикант, извоювал в наше време авторитета на флейтата като солов инструмент...

публикувано на 23.01.22 в 08:05

Вечер с изкуството на мецосопрана Мариана Пенчева

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ тази събота (22 януари от 20 часа) ще може да се докоснете до част от изкуството на великолепната българска певица Мариана Пенчева. Мариана Пенчева е родена на 17 януари през 1966 г. в Пловдив. Започва музикалното си образование в класа по оперно пеене на Иванка Михайлова в Музикалното училище в..

публикувано на 22.01.22 в 09:00
Подкасти от БНР