Миналата година в програмата на Залцбургския фестивал включи постановка на „Фиделио“ от Лудвиг ван Бетовен – неговата единствена творба в този жанр, много дълго изстрадана творчески, но затова пък дълбоко впечатляваща! Новата сценична продукция е на Клаус Гат, под диригентството на Франц Велзер-Мьост и със забележителен изпълнителски състав. Канадското сопрано Ейдриън Пиечонка се превъплъщава прекрасно във вярната Леонора, а звездният немски тенор Йонас Кауфман – с глас по-трагичен от всякога брилятно покрива изискванията за ролята на Флорестан. Виенската филхармония и хора на Виенската държавна опера допълват с артистичното си присъствие други основни щрихи в целия спектакъл.
„Фиделио“ е красива история за свободата, любовта и отдадеността, написана на основата на драмата на Жан Буйи (1763-1842) „Леонора“ или „Съпружеска любов“. Сюжетът е вдъхновен от действителен френски случай от времето на революцията: жена, преоблечена като войник спасява от смърт своя съпруг, затворен по политически причини. Бетовен е дълбоко трогнат от тази история и избира нея за своето произведение, въпреки че е запознат с операта върху същия текст на френския композитор Пиер Гаво (1761-1825), изнесена през 1798 г. в Париж. По времето, когато Бетховен започва да пише „Фиделио“, в Дрезден (1804) е поставена операта „Леонора“ или „Съпружеска любов“ от италианския композитор Фердинанд Паер (1771-1839). Немският текст на либретото Бетовен получава от виенския литератор Йозеф Зонлайтнер (1765-1835), който изцяло преработва френския първообраз. Операта е завършена през 1805 г. и е представена за първи път на 20 ноември същата година под името „Леонора“, но поради слабия успех е свалена от сцената. Разочарованието е пълно! За композитора е трудно да проумее как сюжетът на Буйи, който е толкова истински, може да не вълнува публиката. Въпреки емоционалния си срив, композиторът решава да я преработи, като някои откъси прекомпозира, а други написва наново и работи с различни литератори и режисьори. Пише и нова увертюра, позната днес под името „Леонора № З“. Приятелят му на Стефан Бройнинг се заема с либретото и го съкращава на две действия. Но, уви, следва нова неуспешна премиера, още по-разтърсваща и от първия път! Бетовен е съкрушен и дълго не се връща към своята рожба. В свои писма споделя, че би искал „да напише музиката към Гьотевия „Фауст“, но страхът от провал възпира вътрешните му желания“. Чак след завършването на Седмата и Осмата симфония страстта му към „Фиделио“ се връща. Този път започва работа с опитния драматург, литератор и режисьор Фридрих Трайчке (1776-1842). Към тази трета оперна редакция композиторът написва нова, вече четвърта и по-кратка увертюра, известна днес под името „Фиделио“. Премиерата на операта е на 22 май 1814 г. в „Кертнертортеатър“. Успехът е заслужен и дългоочакван. Истинска популярност „Фиделио“ през 1822 г., когато известната певица Шрьодер Девриент е в ролята на Леонора.
Изпълнителски състав:
• Флорестан, затворник – Йонас Кауфман
• Дон Фернандо, министър – Себастиан Холечек
• Дон Пизаро, началник на затвора – Томаш Кониечни
• Леонора, негова жена, прикриваща се под името Фиделио – Ейдриан Пиечонка
• Роко, тъмничар – Ханс-Петер Кьониг
• Марцелина, негова дъщеря – Олга Безсмертная
• Жакино, вратар – Норберт Ернст
• Сянката на Пизаро – Пол Лоринджър
• Сянката на Леонора – Надя Кихлер
• Войници, офицери, затворници, стражи, народ.
Хор на Виенската държавна опера, Виенска филхармония.
Диригент – Франц Велзер-Мьост.
Съдържание на операта „Фиделио“
Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..
В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..
Поредицата "Концерти с история" отбелязва Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..
Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..
Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..
Поредицата "Концерти с история" отбелязва Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей..
Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света...
Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg