Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изложбата "Подривна игра“ в галерия "Структура“ показва творбите на 7 международни артисти

Художници срещу механизмите за социален контрол

Снимка: Мария Василева

„Подривна игра“ е темата на изложбата в галерия „Структура“, в която са изложени творби на австрийска двойка художници, художничка от Истанбул, която живее във Виена, на американски художник и на българката Даниела Костова, която от много години живее в Ню Йорк.

Кураторката Изабел Галиера събира 7 международни артисти за визуален коментар върху подривния потенциал на играта.

„Изложбата, на пръв поглед може да изглежда малко детска, защото се занимава с детските площадки, но всъщност това е една метафора на ограниченията, които обществото ни поставя - на начина, по който ние да се държим, по който да се движим, по който да се отнасяме един към друг, така че всъщност е сериозно изследване“, казва Мария Василева - създателка на галерия „Структура“

Даниела Костова, която е направила опасна игрална площадка в дома си в САЩ, каза:

„За мен най-важното в проекта бе да се фокусирам в абсурда на американската ситуация, в който вкъщи се разрешава да правиш каквото си искаш, а навън е забранено да правиш почти всичко. Това според мен позволява до голяма степен нещата да излязат извън пропорция“.

За Даниела Костова всичко започва от снимките в американското списание Атлантик на приключенски парк в Уелс, който й напомня за опасните игри от източно-европейското ни детство – в дворове с опасно стърчаща арматура, гуми, ръждясали пирони, недогледани пространства, с неподстригани треви, и онази степен на разруха, която усещаме като родна, когато се върнем от по-подредения свят.

Обяснението за Щатите е ясно – инцидент на детска площадка струва скъпо за общината и корпорациите и затова всичко се обезапасява. Резерватите за риск и опасна игра се оказват популярни в развити страни като Германия, Англия...и парадоксално, колкото по-опасни, толкова по-скъпи са те.

Разбираме от Даниела, че по време на този своеобразен арт пърформанс с опасна игра в дома й, следи от който виждаме в изложбата, няма пострадали деца, и я питам как и кого провокира с темата за игра отвъд контрола ? Отговорът й ни отвежда към особеностите на американската политика днес, употребата на оръжие за защита на собствеността, и правата само на територията на собствеността.

За Рейчър Пичей и Пол Мосиг глобалният интерес към приключението детска площадка дава визуална форма на риска. Освен собствени арт-творби те са автори на книги с визуално антропологически изследвания върху "Правилата на играта". В подготовката на изложбата в галерията виждам и синовете им Саша, на 11 и Джак на 6 години. Питам Рейчъл Пичей дали с Пол влагат политическо послание във факта, че работят с децата си, и дали като са под 16 това не е забранена експлоатация.

Зависи дали броите изкуството, като труд /смях/, а и плюс това не е насила... а това е начин за общуване, валиден колкото всички останали в семейството.Винаги има преговори относно егото на един или друг, кой е по-важен и чия идея е по-добра. В тази конкретна работа те са далеч по-опитни от нас, защото ние отдавна не сме си играли, защото за възрастни играта на детски площадки не е приемлива форма на поведение. Възрастните можем да играем само по правилата на някой... спорт. Докато при децата на детските площадки има място и за изобретяване, на място се създават правилата.

Рейчъл Пичей и Пол Мосиг. Това / онова, 2016, фотография, 60 х 85 см. Снимката е предоставена от авторите на Галерия Структура

На една от стените в галерията ще видим най-популярните фрази за забрана на опасна игра, но и фотографията на Рейчъл и Пол със Саша и Джак където те си играят просто с неравна греда. Гредата разполовява пространството в сложен баланс от телата на майката и двете деца като универсална метафора на майчинството.

„По-добре счупена кост отколкото пречупен дух“ е цитат от лейди Маржори Алън -английска архитектка и детски адвокат от 50-те години на миналия век, който виждаме в книгата на Рейчъл и Пол.

Тревогата и рискът са важни за всички представени автори, но според изкуствоведката Мария Василева най-опасната и рискована творба тук е тази серия от фотографии на Сюнгюл Бойраз, която показва децата бежанци от Сирия, които си играят в разрушенията, без кукли и играчки от безопасна пластмаса в импровизирани детски площадки. Сюнгюл споделя:

Майка ми живее на съседния ъгъл в този квартал на Истанбул, който се разраства бързо, защото ЕС плаща на Турия за бежанците от Сирия. Те играят така... сред праха и боклуците. Опасното обаче е, че отношенията между турците и сирийците се влошават. Турците си мислят, че за сирийците отиват повече пари и че имат повече права. И от определена гледна точка е така – има надписи на арабски, но не и на кюрдски например. Тоест сирийците имат повече права в Турция от турските кюрди. А не можем да ги наричаме бежанци защото те вече живеят в Турция, не в бежански лагери по границите, а навсякъде. А и те се оправят по-добре с биг бос като Ердоган. Той иска жените да са забрадени, а повечето от сирийците са си вярващи в исляма. А за такива като мен – алевити, или пък арменци, или пък кюрдите... за тях всичко е забранено.

Опасната игра излиза от детските площадки запечатани във фотоглафиите на Сонгюл, за да стъпи в игралното поле на политиката.

В това има и заряд на провокация...правителството създава условия за провокация и противопоставяне на хората едни срещу други. Турските граждани се оплакват,че сирийците получават всичко, което поискат от Ердоган и това е един вид... опасна игра? Да, мисля че е е опасна игра.

В един момент играта ще свърши, допълва Сонгюл и тогава ще се окаже, че остава само опасността. Освен ако не преобърнем перспективата и не видим, как играят сирийските и турските и кюрдските деца например... като създават своята площадка за игра заедно...от нищото!

Целият репортаж на Ирина Недева можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14