Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Парижката опера чества 350-годишнина през сезон 2018/2019

Митичните балети на Марта Греъм, един престижен гала спектакъл и една балетна премиера - "Декаденция", оживиха сцената на операта Гарние и дадоха най-вдъхновяващото начало на новия сезон. Той ще мине под знака на голям юбилей: догодина се навършват 350 години от създаването на Кралската музикална академия, чийто приемник е днешната парижка опера.

В дългата си история Парижката опера е запазила и развила облика си на международен дом на оперното и балетното изкуство, но винаги вярна на френската естетика, както и тя да еволюира през времето. А дори и на френските нрави, както отбеляза наскоро нейният музикален директор, диригентът Филип Жордан, който припомни в пресата няколко забавни случки от миналото: например съкратената версия на "Дон Карлос", за да могат зрителите да се приберат навреме в къщи. Един пример, че историята на парижката опера и нейната публика е история на една голяма любов.

Може би затова любовта е тема на почти всичките спектакли в афиша на парижката опера този месец и на двете ѝ сцени - историческата Гранд опера, приютила днес балета, и модерната "Бастилия". Оперният сезон започна с "Тристан и Изолда" - произведението на Вагнер е разработено от постановчика Питър Селърс в много изчистен вариант, освободен сякаш от всичко земно, за да внуши непреходността на любовта. Централен декор е екранът, от който цялата буря от чувства бушува във видеосцените на Бил Виола, и така средновековната легенда прекосява времето, за да се разнесе и днес, в света на цифровите технологии. Андреас Шагер и Мартина Серафин изпълняват двете главни роли.

Ако Вагнер е получил трайно признание през времето, един негов бележит учител е оставал много по-често в сянка. Джакомо Майербер, работил в Парижката опера до края на живота си и основоположник на голямата френска опера, е свързан със знакови събития за тази сцена. Едно от тях е премиерата на "Хугеноти" - монументалната исторческа фреска, венец на творчеството на Майербер, възпяваща невъзможната любов в страшната Вартоломеева нощ. Представянето ѝ преди повече от 200 г. (през 1836) е предизвикало абсолютен фурор, последвали са 1700 представления. Творбата се радва на също толкова радушен прием и на юбилейното представление един век по-късно, преди да заспи стогодишен сън в оперните архиви. Събуждат я постановчикът Андреас Кригенбург и чудесен състав от солисти.

Темата за обречената любов явно вълнува със същата сила и съвременните творци: разгръща я швейцарският композитор Мишел Жарел в последната си опера - "Беренис", вдъхновена от творбата на Расин. Това е специална поръчка на Парижката опера в рамките на цикъл от премиери, вдъхновени от френската литературна класика. За главната женска роля композиторът е избрал канадското сопрано Барбара Ханиган, която изобразява с дълбок психологизъм и зрялост своята героиня.   

Операта ще посрещне юбилейната 2019 г. със специален галаконцерт. Сред поканените солисти е нашето сопрано Соня Йончева заедно с тенора Брайън Химел и баритона Людовик Тезие. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14