Какво ли биха казали нашите предци, ако можеха да разгледат днес документалната изложба в Унгарския културен институт, озаглавена „Готови за приключение – Автомобилно рали Будапеща-Константинопол, 1912“? Впрочем, през същата 1912 г. в България е приет Първият правилник за движение в столицата и първите ограничения на автомобилната скорост: в населените места - до 15 км /ч , а извън тях – до 50 км/ч. Що се отнася до автобуси и товарни машини, в населените места те са можели да се движат с цели 6 км/ч , а извън градовете и селата допустимата им скорост е 15 км /ч.
Представете си в такава ситуация как изглежда една бясна надпревара по пътищата на тогавашна Европа по време на автомобилно рали с маршрут Будапеща – Константинопол! И за колко ли време се навъртат тези километри!? Модата си е мода, тя винаги диктува нови тенденции: в автомобилния живот на обществото триумфално започва провеждането на дълги ралита. Сред най-известните в началото на 20 век е автопробегът Париж – Пекин от 1907 година. През 1909 г. модата на дългите ралита стига и до Унгария. Нима могат да останат равнодушни към такова предизвикателство представителите на Унгарския автомобилен клуб?! – Те решават да организират подобни надпревари. Преди Първата световна война се правят множество едромащабни обиколки, като Обиколката Татра - Адрия. Тя пресича целия Балкански регион, достига до Константинопол и се провежда между 29 юни и 6 юли 1912 година. Междувременно автомобилният клуб се сдобива с названието „Кралски”. Маршрутът при тогавашните пътни обстоятелства е преодолявал непроходими пътища, същинско приключение през долини и чукари.
Тук за почитателите на високи скорости и история трябва да отворим една голяма скоба с любопитни факти. Първият документиран рекорд за скорост на автомобил, 63,14 km/h, е отбелязан през 1898 година от французина граф Гастон дьо Шаслу-Лоба, при това - обърнете внимание на важната подробност – рекордът е отбелязан с електромобил. През същата година австрийският производител Gräf & Stift конструира първия автомобил с предно задвижване, за което получава патент през 1900 г. През 1899 г. белгиецът Камий Женатзи с електромобила La Jamais Contente („Винаги недоволна“) за пръв път преминава скоростта от 100 km/h.
Светът сякаш е полудял по новото устройство. През 1934 г. директорът на френска автомобилна марка дава указание за разработка на достъпно и практично возило в духа на новата епоха: „Разработете автомобил, в който да има място за двама селяни с ботуши и един центнер картофи или малко буренце вино, да постига при скорост 60 km/h разход само три литра бензин на 100 km. Освен това трябва да преодолява самостоятелно и най–лошите пътни отсечки и да е толкова прост за обслужване, че и най–необучената шофьорка да може да се справи с проблема. Трябва да е с меки пружини, така че една пълна с яйца кошница да издържи без повреди едно пътуване през каменист път в полето. И накрая новият автомобил трябва да бъде много по-евтин . Външният вид? – директорът е категоричен- Няма значение как изглежда автомобилът. “Що се отнася до шофьорката, е добре да помним, че първото по-дълго пътуване с автомобил е извършено от Берта Бенц (съпруга на изобретателя Карл Бенц) в началото на август 1888 г. – от Манхайм до Пфорцхайм и обратно, много преди той да продаде първия си модел. Т.е. първият автомобилен изпитател е жена. Вече добре подготвени с познания по темата „дълги и по-къси пътувания с автомобил“, сме готови за откриването на изложбата в София, на 4 декември 2018 г. от 18.00 часа в Унгарския културен институт на ул. Аксаков 16. Изложбата се провежда под патронажа на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията г-н Росен Желязков и с подкрепата на Унгарския музей на техниката и транспорта. Може да бъде разгледана до 6 януари 2019 година.
Да осигур ят смислени занимания в безопасна среда на децата през дългата лятна ваканция е изпитание за много български семейства. Класиката "при баба и дядо на село" вече не е така масова по обективни причини, а и баба и дядо много трудно се конкурират с примамливите екрани на мобилните устройства. За щастие има институции, които предлагат..
Неотдавна в галерия "Мисията" на Държавния културен институт към министъра на външните работи бе представена една прелюбопитна книга "Йордания с велосипед. Моето лично пътуване". Нора Михайлова, съпруга на бившия ни посланик в Хашемитското кралство Димитър Михайлов, чийто мандат там беше от 2019 до 2023 година. Четивото съдържа 24 репортажа..
В този епизод ще чуете: • какво е Антарктида, какви емоции предизвиква досега с ледения континент, каква е цената на мечтата – проф. Христо Пимпирев; • какво е усещането и емоцията при първото стъпване на ледения континент – за хидробиологът доц. Любомир Кедендеров от Биологическия факултет на СУ „Климент Охридски“, който открива множество видове риби,..
Цикълът от пет предавания "Орхидеите в България" запознава слушателите със света на най-голямото семейство в царството на растенията – това на Орхидеите или Orchidacea. Загадъчни, красиви, смятани за сексуални хитреци в растителния свят, орхидеите не са само пищните тропически бижута, които пътешествениците и до днес откриват в девствените гори,..
На 24 юли 1901 г. е роден един от най-забележителните творци в българската култура – художникът Илия Бешков. Художник, но и майстор на словото, и музикант, и философ; един от българите с най-разностранни таланти, както пише за него Иво Милев в своята биография за него. Аз бих добавил: мъдрец, но наивен мъдрец, тъй като дълго време отдава на..
Новата музикална седмица на "Аларма Пънк Джаз" ще започне на Откритата сцена " 8 декември "на терасата на последния етаж на Националния студентски..
"Не съм спирал да чета вече 42 години, пише Светлозар Желев на корицата на стихосбирката си "Екстракти", която излезе наскоро. Издателят му Георги Гаврилов..
В съботната вечер (26 юли от 20 часа) ще бъдем в Болшой театър , за да съпреживеем висшето емоционално откровение на знаменития руски тенор – ролята..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg