Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Юка-Пека Сарасте: В работата на диригента доверието е най-важно

Диригентът Юка-Пека Сарасте
Снимка: Софийска филхармония

Истинско финландско нашествие организира за почитателите си Софийската филхармония в своя 90-и сезон. Само седмица след легендарния Йорма Панула на диригентския пулт застана и един от неговите най-изявени ученици – Юка-Пека Сарасте, прочут също толкова, колкото състудентите си от Академия "Сибелиус" в Хелзинки Еса-Пека Салонен и Осмо Венске. През февруари ще посрещнем и прочутия с ексцентричността си Лейф Сегерстам, а вече познаваме и младия Саша Мякиля.

Юка-Пека Сарасте, в момента главен диригент на Симфоничния оркестър на Западногерманското радио в Кьолн, дойде в София със свои подопечни от проекта 'Lead', който има за цел да обучава нови оркестрови лидери. До младежите бяха и техните ментори, които свириха както рамо до рамо с тях в оркестъра, така и като солисти в първата пиеса. Сарасте избра да представи непознато произведение на Моцарт – Симфония-концертанте за цигулка, виола и виолончело (обработка на Филип Уилби) - откритие на виолиста Александър Земцов, когото българската публика вече добре познава. Другите двама солисти бяха цигуларят Теро Латвала и виолончелистът Франц Бартоломей. Последва „Дъмбъртън оукс“ на Игор Стравински и Симфония №1 от Ян Сибелиус. В интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" маестро Сарасте сподели впечатления от работата си тук..

Маестро, за първи път сте в България, как се чувствате, работейки със Софийската филхармония?

Мисля, че оркестърът се справя чудесно – разбира се, музикантите са професионалисти и имат много добри качества. Една от идеите да съм тук е и сътрудничеството с млади студенти – доведохме седем от тях, които обучаваме като бъдещи оркестрови водачи. ‘Lead’ е проект за симфоничен оркестър със специално внимание към младите музиканти, които имат желание и качества да станат по-добри лидери. Организацията ни е базирана в Швейцария и имаме сътрудничества с различни институции там – работили сме в Лозана, а сега - в Женева и Цюрих. Тази година направихме контакт с фестивала "Аврора" в Швеция и сега имаме много планове за подобни колаборации както с професионални, така и със студентски оркестри по целия свят. Най-трудно е да се намери достатъчно време за разработването на този проект, но ние се стараем поне два-три пъти в годината да го осъществяваме, както тук, в София.

Самият Вие как подхождате, когато пред Вас стои непознат оркестър?

Аз смятам, че всичко е малко или много въпрос на установяване на контакт. Разбира се, хората реагират по различен начин и понякога е по-лесно да ги дирижираш, понякога – по-трудно. Но диригентът трябва да грабне вниманието – това е най-важното, когато не познаваш състава. Трябва да си активен и да подаваш още и още информация, която да се натрупа постепенно. Дирижирането е не само физическо, но и умствено занимание.

Задавам Ви този въпрос, маестро, защото съм чувала да казват, че за гост-диригентите е по-лесно – няма нужда да са много взискателни и настоятелни към оркестрантите. Вие от кой тип диригенти сте – стриктен, или приятелски настроен?

Зависи. Разбира се, смисълът не е в това да си стриктен или отстъпчив, а да изградиш някакво доверие – независимо дали си гост, или това е твоят оркестър, доверието е най-важно. При това както те да могат да ми се доверят, така и аз да им имам доверие. И ако нещо се пропука, трябва да го покажеш, да изискваш повече внимание. Затова понякога е много необходимо диригентът да е стриктен, но това е същественото – да е само когато е нужно.


Още от интервюто с Юка-Пека Сарасте чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14