Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Марни" от киносезона на Метрополитън

„Марни“ е история за млада красива англичанка през 50-те години на миналия век, героиня от роман на писателя Уинстън Греъм, която ни се представя първоначално като безскрупулна лъжкиня и крадла – тя често и лесно сменя външността и името си, мести се от град на град, печели доверието на шефовете на различни фирми, но когато мъжете започнат да флиртуват с нея, тя изпразва сейфовете им и изчезва. Докато един ден насреща ѝ не застава Марк Рутланд, който вече я познава, и започва да я изнудва – или тя ще се омъжи за него, или той ще я предаде на полицията. Историята рязко придобива неочакван обрат. Междувременно разбираме, че Марни има психически проблем, насаден ѝ в детството от собствената ѝ майка, която продължава не само да я убеждава, че е виновна за смъртта на братчето си, но и че мъжете само искат да се възползват от нея, затова тя трябва да ги отблъсква по всякакъв начин.

Младият американски композитор Нико Мюли, за когото това произведение е втора поръчка от Метрополитън опера /през 2013 там е била премиерата на неговата опера „Две момчета“, а преди това е писал и една камерна музикално-сценична творба, а е само на 37 в момента/ обяснява, че е искал да изрази психическата обърканост на героинята със странни мелодически ходове, които обаче са доста трудни за изпълнение. Затова и мецосопранът Изабел Ленард – певицата, за която е мислена партията, получи бурни овации от публиката и адмирациите на критиката, за пълното си потапяне в ролята. От една страна, тя напълно владееше музикалния текст, от друга – удивително успешно го разполагаше в цялостното изграждане на образа на объркана – ту агресивна, ту неуверена красива млада жена, която има проблеми в общуването, особено с мъжете.

Мюли дублира всеки герой с определен музикален инструмент. Ансамблите също имат значимо участие в драматургичното развитие – на моменти на сцената се появяват „сенките на Марни“, нейните вътрешни гласове. А когато героинята е сама и осъзнава какво ѝ се случва, действието спира за момент и тя е соло – тези преходи са наречени от автора връзки, а не арии.

Впечатлена съм от цялостната постановка на режисьора Майкъл Мейър – всъщност той е вдъхновителят за създаване на произведението – докато гледал филма със същото заглавие на Алфред Хичкок от 1964 г., си помислил, че в този сюжет има всичко за една добра съвременна опера и веднага предложил на Питър Гелб, директора на Метрополитън опера, да я поръча на Нико Мюли – това научихме от самия него в антракта, който, както винаги беше запълнен със срещи с артистите.

Изчистеният стил в модата, в архитектурата и изкуството на 50-те години на ХХ век е възприет от сценографа Джулиан Крауч чрез идеята на сцената да има големи пана, които се сменят бързо и безшумно, а на тях могат да се прожектират и мултимедийни картини и образи. Като сенки, но част от действието бяха и няколкото сценични работници, които променяха декора. Същият изчистен стил показа и художничката по костюмите Ариана Филипс. Беше особено интересно да се запознаем в паузата и с асистентката на Изабел Ленард Сузи. За техния екип имаше построена специална съблекалня точно зад кулисите, защото певицата смени точно 15 пъти костюмите си – понякога го правеха за секунди, като магьосници.

Силно присъствие имаха баритонът Кристофър Молтман в ролята на влюбения изнудвач Марк Рутланд и контратенорът Йестин Дейвис като неговия белязан по рождение брат Тери. Като цяло спектакълът вървеше бързо и леко, със сигурност заслуга за това имаше и умелото ръководство на Робърт Спано – един от най-уважаваните диригенти в САЩ. Според надписа в началото, той дебютира в Метрополитън. И макар че някои критици смятат, че в музиката на Нико Мюли липсват малко повече ужасяващи елементи, за да е психотрилърът по-натегнат, на мен лично не ми липсваше нищо – излизайки от киното, установих, че с удоволствие бих гледала „Марни“ отново.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14