Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Мечтания

Клаудио Монтеверди и Томас Долби

Съчетаваме копненията на Шака Кан, Васил Найденов, формацията „Тото“ и необузданите рок-джаз-нео-суинг автомобилни мечти на Томас Долби (Thomas Dolby)… с чувствената лежерност на бароковите любовни въжделения в творби на Клаудио Монтеверди (Claudio Monteverdi). Италианският майстор успешно съчетава ролите на теоретик и практик, за да се включи в учението за афектите. В предговора към своите военни и любовни мадригали от 1638 година Монтеверди описва средствата, способни да изразят трите основни афекта на човека – ярост, умереност и смирение. Веднага е последван от негови колеги музикални теоретици (Андреас Веркмайстер, Фридрих Вилхелм Марпург) и композитори (Йохан Матезон, Йохан Йоаким Кванц).


Добре е да се знае, че обяснявайки или практикувайки теорията на афектите, авторите от тази епоха не търсят толкова универсалността, колкото доказателство за безграничната власт на музиката! Йохан Матезон (Johann Mattheson) пише по тази тема: „С обикновени инструменти може много добре да се представи величието на душата, любовта, ревността, мечтата, страстта. Могат да се предадат без думи всички сърдечни увлечения чрез прости акорди и тяхното свързване, така че слушателят да схване и разбере развитието, съдържанието, мисълта на музикалната реч като че ли е действително изговорена“. Но Монтеверди държи на благотворния синтез между слово и музика като вниманието му към инструменталните тембри се допълва и чрез играта с тоналностите – мажорни и минорни.

По отношение на ритмиката забелязваме неговия стремеж към премахване на поредицата от равни, пулсиращи стойности, за да нюансира движението и да създаде неочаквани акценти и гъвкави синкопи. Именно това е т.н. прочут „монтевердиев“ стил Кончитато (възбуден, трепетен). Практика, впрочем, останала до наши, активно използвана в популярния жанр, в музиката, която все още наричаме „рок“.

Вторник, 11 юни, 23.00 часа


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Роландо Виязон

„Моцартисимо“ на Роландо Вилазон

„Когато срещнеш Моцарт, наистина намираш приятел до края на живота си – намираш светлина, която ще бъде с теб завинаги ...“ – казва Роландо Вилазон. „Музик мания“ (на 24 февруари от 17 часа) избира представителния диск, събрал много от предишните записи на певеца, включително и фрагменти от „Вълшебната флейта“, където тенорът се изявява като..

публикувано на 24.02.21 в 08:05
Стойка Миланова

Стойка Миланова – българската прима на цигулката

В две поредни издания предаването „Студио „Музика“ на програма „Христо Ботев“ въвежда слушателите в прекрасния творчески свят на голямата българска цигуларка Стойка Mиланова. Активно концертиращ артист от световна величина, виртуозен изпълнител и педагог с тънък усет към взаимодействието между традициите и съвременността, повече от половин..

обновено на 23.02.21 в 12:32
Ференц Лист 1856

210 години от рождението на Ференц Лист

Две симфонични творби на Ференц Лист ще прозвучат в транскрипции за два рояла на 22 февруари от 19 часа в камерна зала „България“. Това са симфоничната поема „Прометей” S 639 с премиера за страната и Симфония „Фауст“ S 647. Изпълнители са Янко Маринов и Станислав Станчев. Клавирната версия е изработена от композитора с изключително майсторство – не..

публикувано на 22.02.21 в 10:32

Маргьорит Лонг – пианистката-легенда

„Златната нишка, която ни свързваше с Дебюси, Равел и Форе се скъса завинаги” – с тези думи пианистът Святослав Рихтер отбелязва сбогуването си с Маргьорит Лонг след нейната кончина през 1966 г. Доскоро известна у нас като Маргарита Лонг, легендарната пианистка не само е изпълнителка-сподвижница на френския модернизъм в края на 19 и първата половина..

публикувано на 21.02.21 в 08:25

Катя Ричарели на 75

В съботната вечер програма „Христо Ботев“ ще почете 75-ия рожден ден на Катя Ричарели. „Родена съм примадона!“, пределно лаконично отговаряше през годините знаменитото сопрано на многобройните питания за впечатляващите ѝ триумфи по света. От дебюта в Мантуа през 1969 като Мими в „Бохеми“. Успехът мигом я изстрелва в звездна орбита. Възторгът..

публикувано на 20.02.21 в 08:35