Съчетаваме копненията на Шака Кан, Васил Найденов, формацията „Тото“ и необузданите рок-джаз-нео-суинг автомобилни мечти на Томас Долби (Thomas Dolby)… с чувствената лежерност на бароковите любовни въжделения в творби на Клаудио Монтеверди (Claudio Monteverdi). Италианският майстор успешно съчетава ролите на теоретик и практик, за да се включи в учението за афектите. В предговора към своите военни и любовни мадригали от 1638 година Монтеверди описва средствата, способни да изразят трите основни афекта на човека – ярост, умереност и смирение. Веднага е последван от негови колеги музикални теоретици (Андреас Веркмайстер, Фридрих Вилхелм Марпург) и композитори (Йохан Матезон, Йохан Йоаким Кванц).
Добре е да се знае, че обяснявайки или практикувайки теорията на афектите, авторите от тази епоха не търсят толкова универсалността, колкото доказателство за безграничната власт на музиката! Йохан Матезон (Johann Mattheson) пише по тази тема: „С обикновени инструменти може много добре да се представи величието на душата, любовта, ревността, мечтата, страстта. Могат да се предадат без думи всички сърдечни увлечения чрез прости акорди и тяхното свързване, така че слушателят да схване и разбере развитието, съдържанието, мисълта на музикалната реч като че ли е действително изговорена“. Но Монтеверди държи на благотворния синтез между слово и музика като вниманието му към инструменталните тембри се допълва и чрез играта с тоналностите – мажорни и минорни.
По отношение на ритмиката забелязваме неговия стремеж към премахване на поредицата от равни, пулсиращи стойности, за да нюансира движението и да създаде неочаквани акценти и гъвкави синкопи. Именно това е т.н. прочут „монтевердиев“ стил Кончитато (възбуден, трепетен). Практика, впрочем, останала до наши, активно използвана в популярния жанр, в музиката, която все още наричаме „рок“.
Вторник, 11 юни, 23.00 часа
„Когато срещнеш Моцарт, наистина намираш приятел до края на живота си – намираш светлина, която ще бъде с теб завинаги ...“ – казва Роландо Вилазон. „Музик мания“ (на 24 февруари от 17 часа) избира представителния диск, събрал много от предишните записи на певеца, включително и фрагменти от „Вълшебната флейта“, където тенорът се изявява като..
В две поредни издания предаването „Студио „Музика“ на програма „Христо Ботев“ въвежда слушателите в прекрасния творчески свят на голямата българска цигуларка Стойка Mиланова. Активно концертиращ артист от световна величина, виртуозен изпълнител и педагог с тънък усет към взаимодействието между традициите и съвременността, повече от половин..
Две симфонични творби на Ференц Лист ще прозвучат в транскрипции за два рояла на 22 февруари от 19 часа в камерна зала „България“. Това са симфоничната поема „Прометей” S 639 с премиера за страната и Симфония „Фауст“ S 647. Изпълнители са Янко Маринов и Станислав Станчев. Клавирната версия е изработена от композитора с изключително майсторство – не..
„Златната нишка, която ни свързваше с Дебюси, Равел и Форе се скъса завинаги” – с тези думи пианистът Святослав Рихтер отбелязва сбогуването си с Маргьорит Лонг след нейната кончина през 1966 г. Доскоро известна у нас като Маргарита Лонг, легендарната пианистка не само е изпълнителка-сподвижница на френския модернизъм в края на 19 и първата половина..
В съботната вечер програма „Христо Ботев“ ще почете 75-ия рожден ден на Катя Ричарели. „Родена съм примадона!“, пределно лаконично отговаряше през годините знаменитото сопрано на многобройните питания за впечатляващите ѝ триумфи по света. От дебюта в Мантуа през 1969 като Мими в „Бохеми“. Успехът мигом я изстрелва в звездна орбита. Възторгът..
"Много често получавам критики, най-вече от среди, близки до властите, че се всява едва ли не някаква разнопосочност на мнения и коментари, но аз помня, че..
“Едно от нещата, които открои пандемията, беше крехкостта на съюзите и особено на Европейския съюз. Ако някой беше казал преди една година, че..
Проф. Вася Банкова е един от стоте най-влиятелни учени в света в областта на медицинска и биомолекулярна химия според класацията на Стандфорския..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg