Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мечтания

Клаудио Монтеверди и Томас Долби

Съчетаваме копненията на Шака Кан, Васил Найденов, формацията „Тото“ и необузданите рок-джаз-нео-суинг автомобилни мечти на Томас Долби (Thomas Dolby)… с чувствената лежерност на бароковите любовни въжделения в творби на Клаудио Монтеверди (Claudio Monteverdi). Италианският майстор успешно съчетава ролите на теоретик и практик, за да се включи в учението за афектите. В предговора към своите военни и любовни мадригали от 1638 година Монтеверди описва средствата, способни да изразят трите основни афекта на човека – ярост, умереност и смирение. Веднага е последван от негови колеги музикални теоретици (Андреас Веркмайстер, Фридрих Вилхелм Марпург) и композитори (Йохан Матезон, Йохан Йоаким Кванц).


Добре е да се знае, че обяснявайки или практикувайки теорията на афектите, авторите от тази епоха не търсят толкова универсалността, колкото доказателство за безграничната власт на музиката! Йохан Матезон (Johann Mattheson) пише по тази тема: „С обикновени инструменти може много добре да се представи величието на душата, любовта, ревността, мечтата, страстта. Могат да се предадат без думи всички сърдечни увлечения чрез прости акорди и тяхното свързване, така че слушателят да схване и разбере развитието, съдържанието, мисълта на музикалната реч като че ли е действително изговорена“. Но Монтеверди държи на благотворния синтез между слово и музика като вниманието му към инструменталните тембри се допълва и чрез играта с тоналностите – мажорни и минорни.

По отношение на ритмиката забелязваме неговия стремеж към премахване на поредицата от равни, пулсиращи стойности, за да нюансира движението и да създаде неочаквани акценти и гъвкави синкопи. Именно това е т.н. прочут „монтевердиев“ стил Кончитато (възбуден, трепетен). Практика, впрочем, останала до наши, активно използвана в популярния жанр, в музиката, която все още наричаме „рок“.

Вторник, 11 юни, 23.00 часа




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05