Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Единствено гениите играят

{ include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Снимка: pixabay.com

„Амадеус“ на Питър Шафър е може би най-известното му произведение, вероятно заради гениалната екранизация на Милош Форман. Всъщност във филма си дават среща трима гениални творци, за да изведат на преден план може би една странна истина: че геният играе, че тъкмо способността за игра, за жонглиране с конвенциите определя една творба и нейния автор като гениални. Проблемът на Салиери – и тук, в описан в Пушкиновите „Малки трагедии“, е наистина огромен: защо той, отдал се с цялото си същество на музиката, е най-ординерен и семпъл, докато този неприличник, Волфганг Амадеус Моцарт, е тъй надарен от Бога?

В тази връзка може трябва да погледнем от друг ъгъл творбата на Питър Шафър, която радиотеатърат по великолепен начин е реализирал: тя не е за трагедията на Моцарт, който умира докато пише знаменития си „Реквием“, поръчан му от тайнствен непознат; тя е за трагедията на Салиери, който е достатъчно надарен музикант, за да разпознае гения, когато го срещне, и също така да знае, че той самият не е такъв гений. Способният се сблъсква лице в лице в божествения и осъзнава, че само да си способен не е достатъчно; Салиери е нещастен, неговата огърлица от стъклени перли се е разкъсала и перлите са разпилени по земята. И докато той систематично и методично ги събира, някакъв си друг само с едно махване на ръката е създал и перли, и перлена огърлица, и цяло съкровище от други скъпоценности. Е, това справедливо ли е?

Слушайте „Амадеус“ от Питър Шафър на 7 юли от 0.30 часа в рубриката „Радиотеатър след полунощ“.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Последният поглед, който осмисля цялото

Октомврийската премиера на Радиотеатъра „Последен поглед“ е българска пиеса, а това винаги е добра новина. Авторът ѝ Иван Странджев е роден в Пловдив. Учи българска филология, след това завършва театрална драматургия. Освен драматург е и поет. Издал е няколко стихосбирки и е носител на национални награди за поезия и драматургия. Пиесата му..

публикувано на 08.10.21 в 08:25

Шедьовърът на един Нобелов лауреат в Радиоколекция

79 години след създаването му през 1942 романът „ Чужденецът“ ще стигне до българската публика като аудио в 35 епизода. Четенето на „ Чужденецът“ е пътуване не само навътре в смисъла и посланията на текста, навътре в интроспекцията, но и във времето и пространството. То започна от случките и образите, прекоси реални и фантазни територии,..

публикувано на 26.09.21 в 09:25

Портрети на поети

В понеделник 13 септември 2021 от 0.15 часа на вълните на програма „Христо Ботев” можете да чуете поетически портрет на без време напусналия ни поет Марин Бодаков. В момент, в който всичко казано изглежда недостатъчно и ненамясто, нека оставим да звучат онези, думи които поетът е „спасил” и е изградил с тях своите стихове. Рубриката е замислена..

публикувано на 12.09.21 в 13:25

Конкурсът за радиопиеса за деца не откри хубавата приказка

„За съжаление нещото, което не открих, е хубавата приказка – може и с познати герои, но да има приключение, въображение, хумор, любов и омраза.“ Бианка Бенковска „Макар че не се появи ярка пиеса за първа награда, две втори, една трета награда и седем отличени ръкописа са добър репертоар.“ Майя Динева „Днешните деца са много по-умни и с..

обновено на 06.09.21 в 19:04

Мариан Бачев в ролята на Марк Твен

„Роден съм на 30 ноември 1835 г. в почти незабележимото селце Флорида, област Мънро, щат Мисури. Родителите ми са се преселили в Мисури в началото на тридесетте години; не помня точната дата, защото тогава още не съм бил роден и никак не съм се интересувал от подобни неща. В онези дни едно такова преселване е представлявало безкрайно пътешествие,..

обновено на 31.07.21 в 00:09