За танцуването като възпитание, като израз на духа, като форма на себепознание. Това е траекторията на "Стрелата на Хераклит", експериментален танцов спектакъл, който се опитва да преведе на сценичен език някои от основните философски идеи на "тъмния плачещ философ-лирик" Хераклит Ефески – хармония, война, любов, бог, вечност, време, човек, логос. Доц. Петър Пламенов гостува в студиото на "Артефир" и разказва за спектакъла:
"За мен е естествено да тълкувам движението като мисъл. Успях да се одързостя и да опитам да приложа високи философски концепти към движението. Успях и да замеся в това Росен Михайлов – един от най-смелите интересни постмодерни минималистични хореографи на нашето време, да го склоня и да танцува. Оказа се, че нашето сътрудничество е с изненадващо добър резултат. Като танцов и като сценичен артист, Росен Михайлов постига нещо изключително в тази роля на духа на Златния бог, на самоосъзнаващия се Аз."
"Бог сътворява света, любува му се, но разбира, че светът и човекът, който е обикнал, трябва да бъде надарен със свобода, да бъде покачен до неговото ниво. А в мига, когато бъде надарен със свобода, влиза в съдбата – в света на противоречието, на необходимостта. И там Бог може само да помага, но не може да се намесва.
Тази свобода е страшната отговорност на човека, защото той се люлее между жестокостта и състраданието. В последна сметка Бог влиза, преживява света през човешкото тяло и накрая трябва да го остави и да се върне към своето мълчание и съзерцание и да остави човека към неговия произвол. Но да му остави спасителна следа към себе си – тази следа е копнежът."
Това е един много дързък спектакъл, защото е далеч от мейнстрийма на съвременния пърформанс, въпреки че използва всички елементи на пърформансарта, на танцовия пърформанс.
Оказа се, че абстракцията може да бъде осетивена в дребни и трогателни елементи – един от най-красивите моменти в спектакъла е, когато Богът намира една малка калинка. Всъщност това е големият въпрос за съзерцанието. Този спектакъл е актуален, защото днешният човек се е отчуждил от свободата на собственото си съзерцание и по някакъв начин този спектакъл е носталгичен към съзерцанието.
Танцът отключва въображението, мечтанието и копнежа.
Музиката е преди всичко барокова, защото тази музика е носител на концепцията за екстаза, а от друга страна, в бароковата музика се състои т.нар. "двоен глас" – това е като срещата на гласа на Бога с гласа на Човека.
Защото, вярващ или не, човек трябва да разбере как е подготвен спрямо неназовимото. Дали ще бъде наречено Бог или Космически разум... И Хераклит казва в един от най-мъдрите си фрагменти, че
ние трябва да се надяваме на неведомото, защото то винаги може да ни изненада.
Пърформансът е опит да се постави на преден план скритият голям въпрос за смисъла на съществуванието, който днес изглежда някак напразен, неудобен и дори будещ срам.
"Стрелата на Хераклит" на сцената на Алма Алтер, Ректорат, СУ "Св. Климент Охридски", на 17 януари 2020 г. от 18.30 часа.
В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..
Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта". Самият късометражен музикален филм е продуциран от..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
За хората от последните вагони, за училището като единствен свят и неочакваното завръщане към детските мечти – разговор с Марта Радева , автор на..
В студиото на "Нашият ден" гост беше Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. В разговора, фокусиран върху неполитическите сфери на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg