Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Концерт на Нино Мачаидзе и Леви Секгапане

сряда, 4 март, от 14.30 часа

Снимка: tivoligardens.com

„Музик мания“ представя проекта на оперния фестивал в Копенхаген „Бисери на белкантото“, събрал на една сцена грузинката Нино Мачаидзе (сопран) и южноафриканеца Леви Секгапане (тенор) в концерт в зала „Тиволи“ под диригентството на Патрик Ланг. Тази вечер събра поставената сред десетте най-добри сопрани в света от списание „Опера уърлд“ Нино Мачаидзе и новоизгрялата звезда Леви Секгапане, представен от списание „Форбс“ сред 30 фаворити под 30 години. Ще звучат арии и дуети от опери на Росини, Доницети, Белини, Гуно, Бизе, Дворжак и Верди.

Младият южноафрикански тенор Леви Секгапане учи при Камал Хан и Хана ван Никерк в Южноафриканския музикален колеж на Университета в Кейптаун. През това време той участва в различни оперни постановки в Южна Африка. През 2015 година печели две първи награди – от Международния конкурс „Белведере“ и от конкурса „Монсерат Кабайе“, а през 2017 г. спечели и конкурса „Опералия“ на Пласидо Доминго, след което последват много дебюти в големи оперни театри, като Парижката национална опера, Баварската държавна опера в Мюнхен и Лисео Барселона.

През сезон 2019/20 Леви Секгапане е пял в „Севилският бърнар“ в театър „Масимо“, Палермо, както и в Чили, Бордо, Глайндбърн, Париж и Берлин – Немската опера и в „Адина“ в операта на Уексфорд и в Пезаро. Във Валонската опера в Лиеж той дебютира в „Пепеляшка“. В Националния театър, Манхайм, той участва в „Дон Паскуале“. Имаше и един важен дебют като Идрено от „Семирамида“ на Росини в театър Лисео, Барселона.

Към тези много успешни ангажименти ще добавим още „Турчинът в Италия“ в Хамбург, в Рига беше Ернесто от „Дон Паскуале“, и Арбаче от „Идоменей“ в Залцбург. В Копенхаген е бил граф Либенскоф от „Пътуване до Реймс“, Дон Рамиро от “Пепеляшка“ в Мюнхен и Хамбург, Неморино от „Любовен еликсир“ във Висбаден, а в Хамбург откри Новогодишния концерт с Олга Перетятко.

През август 2019 г. излезе и първият му диск с арии на Росини с Мюнхенския радиооркестър с диригент Джакомо Сагрипанти. 


Ромео и Жулиета“ на Гуно.

Нино Мачаидзе е родена на 8 март 1983 г. Израснала е в Тбилиси, където започва да учи пиано и пеене в Държавната консерватория. Между 2000 г. и 2005 г. изпълнява партиите на Церлина, Джилда и Норина в Грузинската държавна опера. Заминава да специализира в Академията на Миланската Скала с Лучана Сера, Лейла Генджер и Луиджи Алва. Прави майсторски класове с Ренато Брузон и Мирела Френи. През 2006 г. там участва като Наяда в „Ариадна на Наксос“, и печели конкурса „Лейла Генджер“ в Истанбул. Получава и още няколко роли в Скалата – Силвия от „Асканий в Алба“, Деспина от „Така правят всички жени“, Лаурета от „Джани Скики“, Мюзета от „Бохеми“, Мария от „Дъщерята на полка“, която представя и в Римската опера. През 2008 г. дебютира като Амина от „Сомнамбула“ в театър „Карло Феличе“. Същата година, след като представя Жулиета от операта „Ромео и Жулиета“ на Гуно в Залцбург, започва световната ѝ кариера, а пресата я нарича „Анджелина Джоли на операта“. 

След като привлича вниманието на световните ценители, пътят на Нино Мачаидзе продължава през 2009 г. с Елвира от „Пуритани“ заедно с Хуан Диего Флорес в Болоня, отново Жулиета във Венеция, Лучия ди Ламермур в Брюксел и в Салерно, в „Театър ан дер Вин“ е Фиорела от „Турчинът в Италия“, после Адина от „Любовен еликсир“ в Лос Анжелис и след това в Мюнхен.

През 2011 г. е дебютът ѝ в МЕТ като Джилда, а след това там пее и в „Дъщерята на полка“. Във Верона излиза в „Ловци на бисери“, и отново е Джилда в Хамбург, а на следващата година изпълнява същата роля и в Париж. През 2014-а тя е Виолета в Лос Анджелис и Луиза в Хамбург. През 2015-а пее в Пезаро в „Крадливата сврака“ – Нинета. 2016-а е дебютът ѝ като Дездемона от „Отело“ на Росини в „Татър ан дер Вин“. През 2017-а дебют с Джилда в Сан Франциско, а в Пезаро я канят за „Обсадата на Коринт“ като Памира. През 2018-а тя е Матилда от „Вилхелм Тел“ в Палермо. Първата си Неда от „Палячи“ Нино изпълни в Женева, а в Цюрих е Луиза Милер.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Малка нощна музика или кабаре с Ина Кънчева и Людмил Ангелов

Заглавието е от албума на двамата музиканти, споделящи страстта си към неочаквани открития. Огромен успех имаше дискът и спектакълът посветен на творчеството на Полин Виардо, последван от танго серията. Записите излязоха през 2018 г., а на 15 юни във Военния клуб в София те представиха емоционален спектакъл наречен „Огледало – кабаре и други истории“...

публикувано на 03.06.20 в 08:55
Д-р Веселин Тенев, личен архив

Психично здраве и ангажирана електронна музика (II част)

Продължават срещите на „Аларма“ с д-р Веселин Тенев , легенда от даркуейв-квартета „Мъртви поети“ и от ефира на програма „Христо Ботев“ в близкото минало и лекар-психиатър на първа линия в Айова Сити (и композитор на електронна музика в свободното си време). Водещата Милена Воденичарова и редакторът Цветан Цветанов разговарят с него дистанционно за..

публикувано на 01.06.20 в 18:05

Програма на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юни 2020

1 юни Изпълнения на Бароков оркестър „La Cetra“ – Базел. Диригент Морис Щегер. 3.00 часа – Франческо Мария-Верачини Увертюра №6 в сол минор „Дрезден“. 3.12 часа –Йохан Адолф Хасе (1699-1783), Флейтова кантата. Солист – Морис Щегер (рекордер). 3.22 часа –Антонин Дворжащ (1841-1904), Струнен квартет №12 във фа мажор, опус 96 „Американски“. Изпълнява..

публикувано на 01.06.20 в 12:02
Дитрих Фишер-Дискау

Дитрих Фишер-Дискау като Дон Жуан в едноименния шедьовър на Моцарт

Дон Жуан е една от коронните роли на прославения немски баритон. Записът, който ще звучи в съботната вечер е осъществен през 1958 година за фирмата Deutsche Grammophon. Ференц Фричай е на диригентския пулт. Двамата с Дискау се срещат десет години по-рано на сцената на Берлинската опера в постановка на „Дон Карлос“ от Верди. В ролята на маркиз Поза се..

публикувано на 30.05.20 в 08:55

Изложба за постановката „Орфей и Евридика“ на Пловдивската опера в София

Изложба с фотографии, запазили постановката на Стефано Пода на операта „Орфей и Евридика“ на Кристоф Вилибалд Глук, която беше акцент в програмата на летния фестивал „Опера опън“ на Античния театър в Пловдив, се организира от  2 юни в градинката пред Народния театър „Иван Вазов“ . Нейното осъществяване беше възможно и заради факта, че Пловдив беше..

публикувано на 29.05.20 в 08:25