В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от SARS-CoV-2. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до 9 май. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на спектакъла, състоял се на 29 октомври миналата година – „Вертер“ от Жул Масне.
Масне се спира на знаменития роман в писма на Гьоте „Страданията на младия Вертер“ сто години след написването му. Либретото е дело на трима опитни театрали – Едуард Бло, Пол Милие и Жорж Хартман. Авторите акцентират трагедията на нещастната любов между Вертер и Шарлота.
Както те, така и Масне се придържат към лиричната линия. Операта е наситена с много поетичност, нежна лирика и мечтателност.
Композиторът започва работа по „Вертер“ през 1885 г. и го завършва две години по-късно. Той изпраща партитурата на Леон Карвало, директора на парижката Опера комик, но Карвало отказва да я приеме с основанието, че е прекалено сериозна. След големия успех на „Манон“ във Виенската опера от ръководството на театъра поръчват още едно заглавие на Масне и той им предлага „Вертер“. Премиерата е на 16 февруари 1892 година, а операта е изпълнена в превод на немски език.
За пръв път на френски е играна в Женева на 27 декември същата година. На 16 януари 1893 „Вертер“ е представена и в продукция на Опера Комик, в Театър Лирик, на площад Шатле в Париж. Истинският успех на творбата във френската столица идва 10 години по-късно. От този момент заглавието влиза трайно в репертоара на Опера комик и през следващия половин век се играе над 1100 пъти. Премиерата в САЩ е в Чикаго на 29 март, 1894, а три седмици по-късно е представена и в Ню Йорк.
Както винаги, Метрополитън ни предлага звезден състав. Йонас Кауфман като Вертер, Софи Кош като Шарлота, Лизет Оропеза като Софи, Дейвид Бизик като Алберт, Джонатан Съмърс като Съдията, Тони Стивънсън като Шмид, Филип Кокоринос като Йохан, Кристофър Джоб като Брюлман, Мая Лаяни като Кетхен. Участват още Ричард Хаусман, Сет юинг-Кристал, Даниел Катцман, Томас Уайт, Хелена Абът и Кики Портър.
Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън опера дирижира Ален Алтиноглу.
Епистоларният роман на Гьоте „Страданията на младия Вертер“ се появява на Лайпцигския панаир на книгата през 1774 година, веднага се превръща в бестселър и до днес е една от най-успешните творби в литературната история. Вертер е персонаж, свързан пряко с литературното течение „Щурм унд дранг“ – той е страстен и чувствителен, духът му е бунтовен, боготвори природата, обича античната литература, прелива от жизнерадост, но също така се усеща неговата неудовлетвореност от живота.
В редовете на книгата Гьоте описва своята платонична връзка с вече сгодената Шарлоте Буф. Мотивът за трагичния изход от тази любов Гьоте заема от съдбата на своя приятел Кал Вилхелм Йерусалем, секретар в немското градче Вецлар. Той е бил влюбен в сгодена жена на име Елизабет Херд, която останала недостъпна за него. Литературният облик на Лоте в романа също така носи качества на тъмноокия Максимилиан Ла Рош, отново познат на Гьоте от времето около създаването на романа. Това е една от малкото творби на Гьоте, съвпадащи с естетиката, социалните и философските идеали, които въплъщава Немският романтизъм.
Съдържание на операта „Вертер“ от Жул Масне
събота, 28 март, от 20 часа
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg