Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дистанционното обучение – закъснял или извънреден разцвет

Ученици – учители – родители – институции

Снимка: Росица Стайкова

Борбата с пандемията промени света. Въведеното извънредно положение измени нашето ежедневие. Какво е българското училище с днешна дата? Дистанционното обучение, което може би трябваше да е по-добре разработено, получи неочакван разцвет.

Дистанционното обучение – ученици - учители - родители - директори - институции. Дистанционно обучение в българското училище: реалност, изводи и заявки за продължение – в "Нашият ден" темата коментират д-р Ваня Кастрева, началник РУО-София, психологът Иван Игов и училищният психолог Панайот Рандев.

"Наистина много неща се промениха в нашия живот. – казва д-р Ваня Кастрева. – Това намира израз и в нашата образователна система. Ситуацията постави учителите в една различна заради дистанцията роля – да прекрачат дома на всяко дете. Родителите също влязоха в различна роля – защото нещата се случват повече от публично – те стават преки свидетели на това как учителят се справя. Тази различна електронна среда на обучение промени ролите, предизвика креативността на всички участници." Ваня Кастрева разказа и за анкетата до родителите за тяхната външна оценка на промените в процесите. Чуйте в звуковия файл.

Психологът Иван Игов коментира доколко тази пандемия "ни принуди" да преминем към дистанционно обучение. 

"Образователните системи по света са изключително консервативни, а българската – особено. Опитите за електронно обучение у нас са от 10 години... но така и не се получи. И сега изведнъж всичко започна да се случва. А основната причина е, че ние имаме друг тип деца срещу себе си. Децата от новото поколение Z възприемат информацията по малко по-различен начин. Те – свързани с дигиталната ера, с компютрите и телефоните – са свикнали да възприемат информацията като пъзел и под формата на това, което психологията нарича "инсайд", т.е. хрумване, докадки, те успяват тази информация така да я съчетаят в главата си, че тя да им бъде полезна. 

Игов вярва, че нещата започват да се напасват, и се надява това състояние да не бъде само първа стъпка и всичко да се върне в обратното положение веднага след карантината. "Децата така или иначе прекарват много време пред компютрите. Така че нека да вървим по гребена на вълната, а не да се опитваме да се противопоставяме на нещо, което вече се случва."

Психологът коментира и опасенията си за това какво би станало след края на карантината и какво би предизвикало бъдещото струпване на ученици на едно място в и без това пренаселените в момента училища. Как децата ни да бъдат съхранени и да не бъдат "натъпквани в класните стаи" не само по време на пандемия? Чуйте в звуковия файл.

Училищният психолог Панайот Рандев даде обобщителни щрихи на разговора за дистанционното обучение в развитие. "Поколението Z е вече в училище, по-интересно от гледна точка на дигитализацията е поколението α, които сега са в детски градини. Вече сме шеста седмица на дистанционно обучение. Но така мечтаната дигитализация започна да дотяга на децата. Трябва да има и някакви форми на общуване и забавление в дигиталното пространство децата не са само едни мозъци. Трябва да помислим за повече форми на взаимодействие между самите ученици. Да има нещо като свободни часове, в които те да правят някакви шеметни, интересни, забавни, ако ще и глупави неща. Може би трябва да има и някаква схема – като при пазаруването на пенсионерите – в която децата да излизат с родителите си поне за 1 час. Това са едни малки двигатели – няма как да ги заключим... Чуйте повече в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Как ни се отразява независимостта на България

Независимостта на България е исторически, идентификационен и културо-определящ акт. Как днес обаче бихме могли да мислим понятието "Независимост на България"? Какви са отношенията между представата ни за независимост и желанието ни да бъдем част от големи и важни съюзи между държави, като НАТО и ЕС? Независимостта обсъждаме с историците -..

публикувано на 22.09.24 в 13:40

Кози и ноти

Ангел и Теменуга Ангелови са учители в Казанлък – той по музика, и също така изпълнител на народна музика, а тя преподава английски. От години семейството отглежда стадо кози, а от по-скоро продукцията се преработва в сирене, кашкавал, катък и кисело мляко в малка мандра в близост до обора. За Ангел Ангелов, който участва в съвместни проекти с..

публикувано на 22.09.24 в 12:25

Трудът благословен от Бога и независимостта

Осъществяването на необикновения риболов, за който се говори в евангелското четиво, в 1-та неделя след Кръстовден се показва, че съдбата на всеки човек, от простия рибар до великия цар, е в ръцете на Бога. Там, където се изчерпват човешките възможности, се открива безкрайният простор на Божието могъщество. Случилото се със Симон става понякога и със..

публикувано на 22.09.24 в 09:20

Фестивалът "Улица Хмел" или още нещо за бирата

Фестивалът на българската крафт бира "Улица Хмел", ще се проведе следващият уикенд – 27-29 септември, до НДК в столицата и за втора поредна година ще събере над 20 местни български пивоварни. Посетителите на феста ще могат да се насладят на огромното разнообразие от различни стилове бира – съвременни и традиционни, както и ще могат да си  побъбрят с..

обновено на 21.09.24 в 10:44
Милена Якимова

Кой иска да ни каже, че демокрацията е смешка

Фондацията за хуманитарни и социални изследвания - София (ФХСИ) представи резултат от новото си проучване за 2024 година. Какви са промените в поведението на "Машината"  от "сайтове - гъби" и защо започнаха да трият съдържание с проруска пропаганда, както и какво се случи, след като г-н Делян Пеевски  сезира прокуратурата срещу "Машината",..

публикувано на 21.09.24 в 08:50