Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Николай Урумов: Не създавайте еднодневки в народната музика

Младият певец записа непознати тракийски песни в БНР под диригенството на Георги Андреев

4
Николай Урумов с трио Вечерница
Снимка: личен архив

Сред множеството млади народни певци Николай Урумов заема свое място в модерната изпълнителска практика. Тракиецът от Сливен отдавна получи признанието на публиката и слушателите, на музиканти, композитори и диригенти. 

Юрист по образование и музикант по призвание – Николай Урумов е последовател на тракийския вокален стил със собствен почерк. Още в детските години песента присъства в дома, където звучат записи на Недялка Керанова, Динка Русева, Мария Карафезиева. И въпреки че в двата семейни рода от Сливенско и Старозагорско няма изявени музиканти, певческата дарба се проявява от ранна възраст, развива се в училищната музикална паралелка, в сценичната практика. Ако се проследи творческата дейност на Николай Урумов, се забелязва един непрекъснат стремеж към усъвършенстване и професионална прецизност. Сам казва, че не се задоволява с посредствени разултати. „Тракийският стил е най-виртуозният в българското народно пеене. Бавната тракийска песен е сложна за изпяване – притежава широк диапазон, богата орнаментика, дълги фрази. Изискват се много умения и талант, за да се овладее този стил“, пояснява музикантът.

Записите на Урумов ясно показват неговите изпълнителски способности. Трудните за интониране интервали подчертават вокалната техника, особено при орнаментирането във високия регистър. Специфичният стил, разнообразието в репертоара и музикалният съпровод придават личен певчески образ на изпълнителя. В медийните си изяви Николай често поставя дискусионни въпроси върху проблеми, които го вълнуват: „Създавам музика за свое собствено удоволствие. Истинско изкуство се прави заради самото изкуство и само качественият продукт остава във времето. Всичко останало е комерсиална продукция, наречена – еднодневка. Пожелавам на младите хора да не създават еднодневки, а художествена продукция, която да ги представя пред публиката. В днешно време малко от тях притежават специфичен стил, с който да бъдат забелязани“.

Младият певец е свързан с Националното радио от края на 90-те години, когато участва в детския конкурс „Славейче“ на Радио Стара Загора. От тогава получава първи награди за народна музика, радва се на активна слушателска подкрепа. През 2011 г. осъществява първите самостоятелни записи с Оркестъра за народна музика на БНР под диригенството на Христофор Раданов. Не скрива удовлетворението от съвместната работа с аранжорите Цветан Георгиев, Стоян Пауров и продуцента Валентин Янков. Скоро Николай реализира нови записи в БНР, дирижирани от композитора Георги Андреев, автор на обработките. Разнообразни по тематика и метроритъм, новите песни пренасят слушателя на тракийското хорище, а с безмензурната „Гласи ми са чуват“ певецът разкрива широката душа на тракиеца. Независимо къде ще запее – на селски или семеен празник, в студио или в концертна зала, Николай Урумов притежава качества на народен певец от висока класа, носител на съвременната тракийска песен. В нейната основа се крият майсторството, техниката, музикалната култура, професионализмът.

Участието на Николай Урумов в „Семейно радио“ можете да чуете в звуковия файл.

Снимки - личен архив на Николай Урумов





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Басеку Куяте и Ами Сако – автентичен малийски блус в София

"Той е гений и живото доказателство, че блусът идва от Мали" , споделя легендарният американски блусмен Тадж Махал за своя колега и приятел Басеку Куяте . Тя пък – Ами Сако – има един от най-мощните и запомнящи се гласове в цяла Западна Африка. А платформата за традиционна и нова африканска музика "АфроВизия" и концертната серия..

публикувано на 03.02.25 в 19:47

Денят, в който музиката умря

На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..

публикувано на 03.02.25 в 14:43

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55

Лоран Пейи със стилна версия на "Перикола" от Офенбах на сцената в Лиеж

По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..

публикувано на 02.02.25 в 08:05

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12