Кой и как контролира спазването на противоепидемичните мерки в междуградския обществен транспорт и какви са санкциите за нарушителите. Носят ли се маски от шофьори и от пътници? Кой трябва да следи за носенето на маски? Дали превозвачът е ангажиран по някакъв начин да напомни на своите клиенти, че трябва да се спазват разпоредбите на Министерството на здравеопазването?
Столичната РЗИ подчертава, че проверката на междуградския обществен транспорт не е техен ангажимент, а те проверяват само градския транспорт на територията на София.
От Автомобилна администрация към Министерството на транспорта казват, че те също нямат ангажимент да следят носенето на маски в автобусите от междуградския превоз. Те ще призоват с едно писмо всички превозвачи да напомнят за носенето на маски, но нямат строг ангажимент.
Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира ситуацията в "Нашият ден":
"За огромно съжаление не всички наши колеги членуват в Конфедерацията на автобусните превозвачи, въпреки че това е тенденцията, за да постигнем саморегулация. Ние в момента се опитваме да оцелеем, а не да генерираме печалба. Не може да се говори за претоварване на автобусите. Все пак извършваме търговска дейност и по някакъв начин трябва и да оцелеем, защото нашата дейност не се субсидира и не се подпомага от държавата."
Доста хора избягват автобусния транспорт в условията на епидемия и ползват личните си превозни средства
"РЗИ на практика дават указания към превозвачите по отношение на дезинфекцията на превозните средства, на препаратите, които да се ползват, за да гарантират сигурността и здравето на пътниците. Това се отнася и за маските, въведени със заповед на министър Ананиев."
Докога законът ще продължава да е врата в полето? Кой контролира спазването на закона?
"Тези заповеди на министър Ананиев се отнасят както за нашите водачи на автобуси, така и за всеки пътник. По отношение на указателните табели – имаме указания от службите по трудова медицина, има съответни инструктажи към нашия персонал по какъв начин да се допускат пътниците до превозното средство, да има обозначителни табели за недопускане с маска...
Ние, превозвачите, в т.ч. и нашите водачи, нямат правомощията да контролират процеса по поставянето на маските от страна на пътниците. Това е процес, който може да бъде контролиран единствено от съответните органи, които отговарят за това и могат да осъществят контрол. Това са Регионалните здравни инспекции! Всяка една здравна инспекция има ангажимент на своята територия да контролира процесите.
За нас е задължително шофьорите да бъдат с маски и ако някой колега си е позволил да не изпълни заповедта на министър Ананиев, той, както всеки пътник, всеки гражданин, носи своята административно-наказателна отговорност."
Магдалена Милтенова не се съгласи, че ходенето на шофьорите без маски е практика, а твърди, че е по-скоро изключение.
Тя подчерта, че правомощията на министерствата трябва да бъдат разграничени. Според нея Министерството на здравеопазването е органът, който издава съответната заповед за носенето на маски и неговите подопечени са тези, които могат да осъществяват съответния контрол и това трябва да е изключително ясно. "Ние сме подсигурили водачите с лични предпазни средства. А вече лична преценка на всеки е дали ще спази закона, или ще понесе своята административно-наказателна отговорност. Ние нямаме правомощия нито да свалим пътник, нито да го глобим."
Очаква се и отговорът на Министерството на здравеопазването следващата седмица в предаването "Нашият ден".
В навечерието на Светлите празници вратите към душите си, към музиката и дома си, отваря музикалното семейство Цанови. Повод за ефирната среща дава очарователната Кристина Цанова – оркестрант в групата на първи цигулки в Софийската филхармония. Заедно с нея в студиото са: майка ѝ Катя Цанова, оркестрант в групата на първи цигулки в Академичен..
В рубриката "Разговорът" разговаряме с Емануела Иванова – директор на платформата за доброволчество TimeHeroes. Тя сподели вдъхновяващи новини за коледните мисии и благотворителните инициативи през изминалата година. Ето какво разказа тя в ефира на „Нашият ден“: "Макар платформата да не изглежда толкова динамична отвън, извън нея се случват..
Проектът на TerraLife Solutions е вдъхновяващ пример за това как иновациите могат да дадат решения на глобални проблеми като деградацията на почвите и климатичните промени. Внедряването на подобни практики не само ще подпомогне устойчивото развитие на земеделието, но и ще подобри качеството на храната и живота в дългосрочен план. Тази статия..
Твърди се, че има старо пророчество, което гласи, че когато всички християни посрещнат Рождество Христово на една и съща дата, злото ще изчезне от света. Ние няма как да приемем това твърдение на 100 процента, но пък от друга страна звучи убедително и дава надежда. В момента около 2,6 милиарда са християните на Земята. 2,3 млрд. от тях се готвят..
Традиционно много българи избират да прекарат коледните и новогодишни празници в Гърция , а тя ги очаква с мирис на канела и цитруси. Редакторът Наталия Маева разказва в "Нашият ден" как протичат празничните дни в южната ни съседка и какви обичаи спазват гърците на Рождество и Нова година. В Гърция семействата са големи, по..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg