Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

За противоепидемичните мерки в междуградския транспорт

Снимка: Радио Видин

Кой и как контролира спазването на противоепидемичните мерки в междуградския обществен транспорт и какви са санкциите за нарушителите. Носят ли се маски от шофьори и от пътници? Кой трябва да следи за носенето на маски? Дали превозвачът е ангажиран по някакъв начин да напомни на своите клиенти, че трябва да се спазват разпоредбите на Министерството на здравеопазването? 

Столичната РЗИ подчертава, че проверката на междуградския обществен транспорт не е техен ангажимент, а те проверяват само градския транспорт на територията на София

От Автомобилна администрация към Министерството на транспорта казват, че те също нямат ангажимент да следят носенето на маски в автобусите от междуградския превоз. Те ще призоват с едно писмо всички превозвачи да напомнят за носенето на маски, но нямат строг ангажимент. 

Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира ситуацията в "Нашият ден":

"За огромно съжаление не всички наши колеги членуват в Конфедерацията на автобусните превозвачи, въпреки че това е тенденцията, за да постигнем саморегулация. Ние в момента се опитваме да оцелеем, а не да генерираме печалба. Не може да се говори за претоварване на автобусите. Все пак извършваме търговска дейност и по някакъв начин трябва и да оцелеем, защото нашата дейност не се субсидира и не се подпомага от държавата."

Доста хора избягват автобусния транспорт в условията на епидемия и ползват личните си превозни средства

"РЗИ на практика дават указания към превозвачите по отношение на дезинфекцията на превозните средства, на препаратите, които да се ползват, за да гарантират сигурността и здравето на пътниците. Това се отнася и за маските, въведени със заповед на министър Ананиев."

Докога законът ще продължава да е врата в полето? Кой контролира спазването на закона?

"Тези заповеди на министър Ананиев се отнасят както за нашите водачи на автобуси, така и за всеки пътник. По отношение на указателните табели – имаме указания от службите по трудова медицина, има съответни инструктажи към нашия персонал по какъв начин да се допускат пътниците до превозното средство, да има обозначителни табели за недопускане с маска... 

Ние, превозвачите, в т.ч. и нашите водачи, нямат правомощията да контролират процеса по поставянето на маските от страна на пътниците. Това е процес, който може да бъде контролиран единствено от съответните органи, които отговарят за това и могат да осъществят контрол. Това са Регионалните здравни инспекции! Всяка една здравна инспекция има ангажимент на своята територия да контролира процесите.

За нас е задължително шофьорите да бъдат с маски и ако някой колега си е позволил да не изпълни заповедта на министър Ананиев, той, както всеки пътник, всеки гражданин, носи своята административно-наказателна отговорност." 

Магдалена Милтенова не се съгласи, че ходенето на шофьорите без маски е практика, а твърди, че е по-скоро изключение.

Тя подчерта, че правомощията на министерствата трябва да бъдат разграничени. Според нея Министерството на здравеопазването е органът, който издава съответната заповед за носенето на маски и неговите подопечени са тези, които могат да осъществяват съответния контрол и това трябва да е изключително ясно. "Ние сме подсигурили водачите с лични предпазни средства. А вече лична преценка на всеки е дали ще спази закона, или ще понесе своята административно-наказателна отговорност. Ние нямаме правомощия нито да свалим пътник, нито да го глобим."

Очаква се и отговорът на Министерството на здравеопазването следващата седмица в предаването "Нашият ден".

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изборът на Виктор Иванов

Три български книги и хиляди километри пътуване през местата, описани в две от тях. Целта е литературните произведения да бъдат раздавани като дарения на местни библиотеки, свещенници, имами и предприемачи, чрез които да стигнат до повече хора. Така може да бъде описана накратко идеята на 32-годишния Виктор Иванов, който за 24 часа успя да събере 2200..

публикувано на 07.08.20 в 11:08

Медицинските сестри са важна част от процеса на лечение

В Деня на милосърдието неизбежно се обръщаме към професията на медицинската сестра, неслучайно наричана милосърдна. 160 години след като Флорънс Найтингейл основава първото светско училище за сестри, СЗО алармира за недостиг на около 6 млн. сестри в световен мащаб. В България липсват 30 хил. медицински сестри.  "Причините са ясни и многократно..

публикувано на 06.08.20 в 14:16

Социалната работа е различна от социалното подпомагане

В Деня на милосърдието и различните аспекти, които то обхваща, Въльо Христов – председател на Българска асоциация на социалните работници, подчертава важността на това да разграничаваме социалната работа от социалното подпомагане. "Подпомагането е вид милосърдие, докато социалната работа изисква професионализъм. А в момента голяма част от заетите в..

публикувано на 06.08.20 в 13:59

България отдава почит пред Камъка от Хирошима

В Международния ден на милосърдието, 6 август, Националният музей „Земята и хората“ експонира „Камъкът от Хирошима“ за отбелязване на 75-годишнината от атомната бомбардировка над японския град Хирошима. Днес цял свят си припомня черната история на 6 август 1945 г., когато американският бомбардировач В-29 „Енола гей“ пуска бомбата с прякор „Малчугана“..

публикувано на 06.08.20 в 12:48
Молитва в Мемориалния парк в Хирошима, 6 август 2020

75 години от бомбардировките над Хирошима и Нагасаки

От бомбардировките над Хирошима и Нагасаки са изминали 75 години, но и днес рискът от използване на ядрено оръжие се повишава до нива, невиждани от края на Студената война, а ядрените държави все по-често отправят заплахи.  Неописуемото страдание и безпрецедентните опустошения, наблюдавани преди 75 години, са свидетелство, че ядрените оръжия никога..

публикувано на 06.08.20 в 12:09