Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На кого е поверена пътната безопасност у нас

Ремонти на опасни участъци от пътя се правят след катастрофи или протести

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

"Kaтeгopичнo нашата „Tpaĸия“ e нaй-oпacнaтa мaгиcтpaлa в цeлия Eвpoпeйcĸи cъюз", заяви пред медиите Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност.

„B oтceчĸaтa мeждy Чиpпaн и Cтapa Зaгopa (по-малко от 50 км.) само oт 2015 г. дo юни 2020 г. ca зaгинaли 16 души", припомни Милчев в интервю за "Нашият ден". В същата отсечка жестока катастрофа погуби живота на шестима през юли.

От 2015 се сигнализира, че участъкът Стара Загора-Чирпан е опасен, подават се сигнали, нищо не се прави

През 2015 г. зaпoчвaт дa зaгивaт xopa. 2018-а загивaт 13 души. Извeднъж AΠИ нaмaлявa cĸopocттa. И така двe гoдини ограничението е 90 км/ч., КАТ събира глоби за превишение, нищо друго не се прави и пpoдължaвaт дa зaгивaт xopa. Слeд тeжĸия инцидeнт през юли ce peши, чe щe ce нaпpaви peмoнт нa пътя.

Магистрала "Тракия" отдавна се превърна в метафора на цялата ни държава, която е шампион в печалната статистика по процент смъртност в света (по данни на Световната здравна организация коефициентът на смъртността в страната е 15.433 на 1000 души.)

Въпреки това по думите на Милчев: "Ние продължаваме на управляваме транспортната си мрежа през телевизора. Когато медиите покажат, че някъде има проблем вземаме отношение.

"Шосетата в Бългapия ce peмoнтиpaт по порочен начин, c пoлитичecĸи пopъчĸи зapaди ĸoнĸpeтни cлyчĸи – пpoтecти или ĸaтacтpoфи."

Дават ли резултат кампаниите за повишаване на отговорността на шофьорите, увеличените глоби за превишена скорост, на броя на патрулите?

"Отдавна, от 2014-а тези операции спряха да имат ефект, отбелязва Милчев. Когато започна масово през медиите да се обявява че ще се извървшват операции, хората се стряскат и предупредени, карат по-внимателно. Само че шофьорите разбраха, че тези операции са само по телевизията и нищо кой знае какво няма да им се случи.

Няма как със статичен контрол да се хващат нарушители.

Нужно е полицейски мотопратрули и автомобили  да се движат в двете платна и когато виждат неправомерно изпреварване, притискане, агресивно поведение, да налагат санкции. Това би имало ефект, а не механичното следене за превишена скорост.

Защото много по-малко щети причинява превишената скорост, отколкото отнемането на предимство или неумението за влизане и излизане на магистрала.

Но докато в МВР пътната безопасност е досадно служебно задължение, подобрение няма да има.

Припомняме какво каза Богдан Милчев в края на юни по повод Националния ден за пътната безопасност:

"Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В очакване на третото издание на Technovation

Третото издание на "Техновейшън" (Technovation) се очаква да стартира скоро, събирайки вниманието на иноваторите и ентусиастите в технологичния сектор. Рубриката “Денят делово“ на предаването е посветена на предстоящото събитие, гост е Таня Кръстева, главен редактор на списание "Мениджър“. Кръстева подчертава важността на технологичния сектор за..

обновено на 18.04.24 в 15:12

Симеон Ананиев: Увеличението на цените в БДЖ е оправдано, но услугата си остава некачествена

Националният железопътен превозвач БДЖ обяви, че се налага промяна в цените на билетите за пътуване с влак. Причината за това е драстичното увеличение на разходите на дружеството през последните няколко години. Според официално изявление от държавните железници, увеличението ще бъде средно от около 20% и ще влезе в сила от 7 май 2024 година ...

обновено на 18.04.24 в 12:38

Започва кариерен форум за бъдещи енергетици

Кариерният форум "Презареди кариерата си" 2024 представлява изключително значимо събитие в България, целящо да представи възможностите за професионално развитие във възобновяемата енергетика. Организиран от сдружение "Соларна Академия България" и M3 Communications Group, Inc., този форум събира водещи представители от енергийния сектор, държавната..

обновено на 18.04.24 в 12:14

Защо децата трябва да започват четенето със съвременни автори и теми?

В ефира на "Нашият ден, Виктория Бешлийска , известна писателка и авторка на два обичани български романа  "Глина" и "Сърце" , сподели своето мнение по няколко актуални теми.  Тя изрази загрижеността си относно програмата, особено в областта на литературата и другите разказвателни предмети в училищата, като отбеляза, че децата се чувстват..

обновено на 18.04.24 в 11:38

Да рециклираш "ценната пластмаса" в домашни условия

Свикнали сме да възприемаме пластмасата като вредител, който задушава природата. Организацията "Ценна пластмаса" има за цел да промени тази представа. Как битовите пластмасови отпадъци и натрупаните вкъщи найлонови торбички могат да заживеят нов живот – в "Нашият ден" разказва Георги Балинов . "Гледах на пластмасата като на нещо много..

публикувано на 18.04.24 в 10:49