Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На кого е поверена пътната безопасност у нас

Ремонти на опасни участъци от пътя се правят след катастрофи или протести

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

"Kaтeгopичнo нашата „Tpaĸия“ e нaй-oпacнaтa мaгиcтpaлa в цeлия Eвpoпeйcĸи cъюз", заяви пред медиите Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност.

„B oтceчĸaтa мeждy Чиpпaн и Cтapa Зaгopa (по-малко от 50 км.) само oт 2015 г. дo юни 2020 г. ca зaгинaли 16 души", припомни Милчев в интервю за "Нашият ден". В същата отсечка жестока катастрофа погуби живота на шестима през юли.

От 2015 се сигнализира, че участъкът Стара Загора-Чирпан е опасен, подават се сигнали, нищо не се прави

През 2015 г. зaпoчвaт дa зaгивaт xopa. 2018-а загивaт 13 души. Извeднъж AΠИ нaмaлявa cĸopocттa. И така двe гoдини ограничението е 90 км/ч., КАТ събира глоби за превишение, нищо друго не се прави и пpoдължaвaт дa зaгивaт xopa. Слeд тeжĸия инцидeнт през юли ce peши, чe щe ce нaпpaви peмoнт нa пътя.

Магистрала "Тракия" отдавна се превърна в метафора на цялата ни държава, която е шампион в печалната статистика по процент смъртност в света (по данни на Световната здравна организация коефициентът на смъртността в страната е 15.433 на 1000 души.)

Въпреки това по думите на Милчев: "Ние продължаваме на управляваме транспортната си мрежа през телевизора. Когато медиите покажат, че някъде има проблем вземаме отношение.

"Шосетата в Бългapия ce peмoнтиpaт по порочен начин, c пoлитичecĸи пopъчĸи зapaди ĸoнĸpeтни cлyчĸи – пpoтecти или ĸaтacтpoфи."

Дават ли резултат кампаниите за повишаване на отговорността на шофьорите, увеличените глоби за превишена скорост, на броя на патрулите?

"Отдавна, от 2014-а тези операции спряха да имат ефект, отбелязва Милчев. Когато започна масово през медиите да се обявява че ще се извървшват операции, хората се стряскат и предупредени, карат по-внимателно. Само че шофьорите разбраха, че тези операции са само по телевизията и нищо кой знае какво няма да им се случи.

Няма как със статичен контрол да се хващат нарушители.

Нужно е полицейски мотопратрули и автомобили  да се движат в двете платна и когато виждат неправомерно изпреварване, притискане, агресивно поведение, да налагат санкции. Това би имало ефект, а не механичното следене за превишена скорост.

Защото много по-малко щети причинява превишената скорост, отколкото отнемането на предимство или неумението за влизане и излизане на магистрала.

Но докато в МВР пътната безопасност е досадно служебно задължение, подобрение няма да има.

Припомняме какво каза Богдан Милчев в края на юни по повод Националния ден за пътната безопасност:

"Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
147 години от Шипченската епопея

Докато съществува и един българин, споменът за тези епични моменти винаги ще бъде жив

Днес отбелязваме 147 години от Шипченската епопея – Национално честване, свързано и с 90 години от освещаването на Паметника на свободата. По традиция в Националното честване се включват общественици, политици, граждани – най-вече хората на България, които тръгват в търсене на историческата памет и се обръщат и към себе си, помнейки историята...

публикувано на 24.08.24 в 12:40

Жива картина на епичните Шипченски боеве

Доколко историята днес определя поведението ни? Познаваме ли я? Дали наистина всичко това, което наричаме Шипченска епопея, показва нещо грандиозно, нещо извънредно? Дали наистина, 147 години по-късно, е в ежедневието ни, дали го носим в сърцата си, дали го предаваме на децата си?  Българското турне на "Семейно радио" през 2024 година продължава с..

публикувано на 24.08.24 в 12:07

Исторически музей - Дряново – бъдеще в миналото

Българското турне на "Семейно радио" през 2024 година продължава с директно излъчване от Габрово в кулминацията на честванията по повод 147 години от Шипченската епопея и 90 години от освещаването на Паметника на свободата. Д-р Иван Христов , директор на Исторически музей - Дряново – разказва в "Семейно радио" за музейното дело, паметта и смисъла от..

публикувано на 24.08.24 в 11:30

Боженци: Легендата за болярката Божана и как селото става културен резерват

През тази година се навършват 60 години от създаването на Архитектурно-историческия резерват "Боженци". Според легендата, селото е основано от болярката Божана, която през 1393 г., бягайки от превземането на Велико Търново, се укрива със семейството си в планината и стига до малка рекичка. Тя се установява по северните склонове на Стара планина и полага..

публикувано на 23.08.24 в 11:09
Илюстративна снимка

Инициативен комитет възражда емблематичния ансамбъл "Габрово"

В мобилното студио на предаването "Нашият ден" от град Габрово гостува 27-годишният хореограф и режисьор Иван Любомиров, който изпълнява и длъжността заместник-областен управител на Габрово. Той е също така член на инициативния комитет за възстановяването на ансамбъл „Габрово“. В интервюто той сподели важни аспекти около историята и бъдещето на..

публикувано на 23.08.24 в 10:15