Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

На кого е поверена пътната безопасност у нас

Ремонти на опасни участъци от пътя се правят след катастрофи или протести

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

"Kaтeгopичнo нашата „Tpaĸия“ e нaй-oпacнaтa мaгиcтpaлa в цeлия Eвpoпeйcĸи cъюз", заяви пред медиите Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност.

„B oтceчĸaтa мeждy Чиpпaн и Cтapa Зaгopa (по-малко от 50 км.) само oт 2015 г. дo юни 2020 г. ca зaгинaли 16 души", припомни Милчев в интервю за "Нашият ден". В същата отсечка жестока катастрофа погуби живота на шестима през юли.

От 2015 се сигнализира, че участъкът Стара Загора-Чирпан е опасен, подават се сигнали, нищо не се прави

През 2015 г. зaпoчвaт дa зaгивaт xopa. 2018-а загивaт 13 души. Извeднъж AΠИ нaмaлявa cĸopocттa. И така двe гoдини ограничението е 90 км/ч., КАТ събира глоби за превишение, нищо друго не се прави и пpoдължaвaт дa зaгивaт xopa. Слeд тeжĸия инцидeнт през юли ce peши, чe щe ce нaпpaви peмoнт нa пътя.

Магистрала "Тракия" отдавна се превърна в метафора на цялата ни държава, която е шампион в печалната статистика по процент смъртност в света (по данни на Световната здравна организация коефициентът на смъртността в страната е 15.433 на 1000 души.)

Въпреки това по думите на Милчев: "Ние продължаваме на управляваме транспортната си мрежа през телевизора. Когато медиите покажат, че някъде има проблем вземаме отношение.

"Шосетата в Бългapия ce peмoнтиpaт по порочен начин, c пoлитичecĸи пopъчĸи зapaди ĸoнĸpeтни cлyчĸи – пpoтecти или ĸaтacтpoфи."

Дават ли резултат кампаниите за повишаване на отговорността на шофьорите, увеличените глоби за превишена скорост, на броя на патрулите?

"Отдавна, от 2014-а тези операции спряха да имат ефект, отбелязва Милчев. Когато започна масово през медиите да се обявява че ще се извървшват операции, хората се стряскат и предупредени, карат по-внимателно. Само че шофьорите разбраха, че тези операции са само по телевизията и нищо кой знае какво няма да им се случи.

Няма как със статичен контрол да се хващат нарушители.

Нужно е полицейски мотопратрули и автомобили  да се движат в двете платна и когато виждат неправомерно изпреварване, притискане, агресивно поведение, да налагат санкции. Това би имало ефект, а не механичното следене за превишена скорост.

Защото много по-малко щети причинява превишената скорост, отколкото отнемането на предимство или неумението за влизане и излизане на магистрала.

Но докато в МВР пътната безопасност е досадно служебно задължение, подобрение няма да има.

Припомняме какво каза Богдан Милчев в края на юни по повод Националния ден за пътната безопасност:

"Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Преходното и непреходното в живота на християнина

Евангелското четиво от тази неделя разказва за един юдейски законник, който от малък е закърмен с Божиите истини и не знае случай, в който да е нарушил Господните заповеди. Ето защо с чувство на съвършена праведност той застава пред въплътената Правда Божия, за да разбере как да наследи живот вечен. Сърцеведът Христос вижда добрите дела..

публикувано на 29.11.20 в 08:00
Къщата-музей на Васил Левски в Карлово

Време за избор: Имаме ли нужда от Апостола на свободата днес

„Времето е в нас и ние сме във времето. То нас обръща и ние него обръщаме“, е водещата фраза в един път към истинската България, открит за българите отпреди столетия. Левски извън годишнините и фанфарите – за културното наследство и духовните му послания и кой ги търси и следва във времена на криза – един разговор с участието на Дора Чаушева, директор..

публикувано на 27.11.20 в 17:36

Нотариалната дейност в условията на пандемия

"Нотариусите изпълняваме задълженията си по закон от самото начало на извънредното положение", казва Красимир Анадолиев – председател на Камарата на нотариусите в България. Ние сме натоварени от държавата с публични функции и ги изпълняваме като всички публични органи в страната. Осигурихме непрекъсваем достъп до нотариалната услуга и по този начин..

публикувано на 27.11.20 в 12:45
Зоран Заев в интервюто за българската агенция БГНЕС

Има ли промяна в отношението на Северна Македония към България

Изпълнението на Договора за добросъседство с България ще бъде закон. Историята ни не е споделена, а обща. Политиците от бивша Югославия ни държаха разделени. Това казва  премиерът на Република Северна Македония Зоран Заев в интервю за БГНЕС . "Гоце Делчев е революционер и за българите, и за македонците, който се е борил за свободата на Македония..

публикувано на 27.11.20 в 12:10
Адв. Захари Генов със специална награда

Конституционният съдия проф. Семов дари Теодор Чипев с Гран При за право

Бившият министър на правосъдието и първи европейски съдия в общия съд на ЕС в Люксембург Теодор Чипев е тазгодишният носител на на наградата за цялостен принос в правото „Гран при“ на Националните правосъдни награди  които се проведоха за осма поредна година. Самият Чипев не успя да присъства, заради обстановката, бе изпратил свой роднина да  прочете..

публикувано на 27.11.20 в 12:05