Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Концерт на Красимира Стоянова в Пловдив

4
Красимир Стоянова
Снимка: kapana.bg

Едно от първите музикални събития след пандемичната изолация и лекото отваряне на възможността за провеждане на културни събития с публика беше концертът, с който беше открит фестивалът „Дни на музиката в Балабановата къща“ на 16 юни. За да бъдат спазени изискванията за дистанция, а и поради големия интерес вместо в красивия дом в стария град събитието се проведе в малката раннохристиянската базилика с осигурени места вътре, а отвън с голям екран.

Първият концерт на Красимира Стоянова на фестивала „Дни на музиката в Балабановата къща“ в Пловдив е през 2011 г. в партньорство с пианиста Божидар Ноев.
Както това се случва вече от няколко години, на този концерт, в рамките на фестивала, Красимира Стоянова представя един или двама млади оперни певци. В първия подобен концерт пяха Божидар Божкилов и Салина Александрова, след тях Гергана Дудина и Ангел Антонов, а преди година Стефани Кръстева и Емил Павлов. Тази година Красимира покани младият баритон Йосиф Славов, с когото тя се срещна по време на майсторския клас, който проведе в НМА „Панчо Владигеров“ в София през 2019 г. Ето какво каза тогава певицата за работата си със студентите.

Ето и един отзив на Олга Шурбанова в списание „Култура“ за този концерт:
„И сега, когато се връщам към това сюблимно преживяване, си мисля, дали хората, присъствали на събитието, с техните френетични ръкопляскания и възгласи „Браво“, си даваха сметка какво е да изпълниш десетки певчески партии в една вечер. Защото сборът от песенни миниатюри (възлюбени бисери от Пучини, Чайковски, Рахманинов) така, както беше поднесен от Красимира Стоянова с нейния лицеизраз и с нейния глас – не мога да си представя по-силна, по-завладяваща „сценична игра“ от това поразително влизане от образ в образ – в един друг жанр би ѝ спечелил Оскар не за една, а за няколко главни женски роли. Не веднъж съм се опитвала да опиша изключителността на този глас и не мисля, че съм успяла. Уникалното му въздействие дори не е в неговата темброва характеристика, сила и дълбинност, в неземните му височини, в онова неподражаемо шлифоване на вокала някъде в тайниците на гласовия апарат, а в третирането му като съвършен инструмент – не случайно наричат певицата „Сопраното Страдивариус“, който се подчинява безотказно на интелигентната мисъл и искрено чувство, сътворяващи една естетика от най-висш порядък. Достоен сътрудник на голямата ни певица в това бляскаво начало на XI МФ „Дни на музиката…“ този път бе Боряна Ламбрева – известен майстор на клавирния съпровод в сферата на оперното и камерно-вокалното изпълнителство, чиято музикантска чувствителност, прецизност и вкус заслужават специални адмирации“.

Програмата беше разделена на няколко малки дяла с песни и романси на Чайковски и Рахманинов, след това представяне на Йосиф Славов, който изпълни песен от Чайковски, ария от операта „Фаворитката“ на Доницети и двамата с Красимира Стоянова изпяха дуета на Сузана и графа от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт.

Последвалата част беше посветена на любимите на Красимир Стоянова песни на Джакомо Пучини, които тя представи на концерт преди повече от десет години с пианистката Мария Принц. След това ги записаха и ги издадоха на диск, който получи много високи отличия и разбира се ласкави критики:
„Не може да се мечтае за по-голямо съмишленичество, отколкото при дуото Стоянова и Принц.
Певицата, известна със своите превъплъщения на героините на Верди, Щраус и Дворжак, не се поддава на опасността да пее с гласова интензивност като за голяма опера. Обемът винаги е контролиран, дикцията перфектна, прекрасните нюанси позволяват да се осъществи алхимията с клавирния звук. На пианото, Мария Принц с голямо майсторство изтъква на моменти интересните хармонии на Пучини, а на други места поема инициативата със съвършен усет за легато и за мелодичната линия“.

След официалната програма двамата певци поднесоха на публиката като бис песни от Добри Христов и Любомир Пипков.

В „Музик мания“ на 2 септември от 14.30 часа ще прозвучи с малко съкращения запис от концерта.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Златните години на датската класическа музика

Този златен период обхваща годините между 1800 и 1850, като най-популярни композитори по това време са Кристоф Вайзе, Фридрих Кулау, Нилс Гаде и Йохан Хартман. Първите тридесет години на 19 в. са доминирани от Фридрих Кулау и Кристоф Вайзе. Вайзе е смятан за баща на датската музика. Той е еднакво запален както по сценичната, така и по симфоничната..

публикувано на 28.10.20 в 08:35
Националният филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ с диригент Славил Димитров – носител на приза „Музикант на година“ за 2016 г.

НФХ „Светослав Обретенов“ на 75 години – традиции, настояще и бъдеще

През сезон 2019-2020 Националният филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ отбеляза своя 75-годишен юбилей, на който е посветено предаването „Студио Музика“ на програма Христо Ботев във вторник, 27 октомври, от 19.30 часа. Основан като Държавен хор при Радио София на 1 ноември 1944 г., през първото десетилетие на своето съществуване хорът се ръководи от..

публикувано на 27.10.20 в 13:06
Ясен Панов, Илия Граматиков и Георги Арнаудов (отляво на дясно)

Композиторът Георги Арнаудов и неговите инструментални концерти под музиколожката лупа на Илия Граматиков

На 25-и септември се състоя премиерата на поредния труд на доц. д-р Илия Граматиков. Това вече е известно на слушателите на програма „Христо Ботев“. От друга страна, излизането на една книга може да е някакъв завършек за авторите ѝ, но със сигурност е и начало на нейния живот. Какъв ще бъде той зависи и от това, какво и дали изобщо знаем за нея. Два дни..

публикувано на 26.10.20 в 15:20

Операта „Есклармонда“ от Жюл Масне

„Есклармонда“ е опера в четири действия, осем картини, пролог и епилог от Жюл Масне с френско либрето от Алфред Бло и Луи Фердинан дьо Грамон. Изпълнена е за първи път на 15 май 1889 г. от трупата на „Опера Комик“ в оперния театър на площад Шатле в Париж. Това е най-амбициозното сценично произведение на Масне. За жалост се играе твърде рядко...

публикувано на 25.10.20 в 09:05
Любомир Бодуров

95 години от рождението на Любомир Бодуров

С фрагменти от „Лучия ди Ламермур“, „Дон Карлос“, „Лоенгрин“, „Кармен“, „Хованщина“, „Дама Пика“, „Къщата на трите девойки“, „Хубавата Елена“, „Прилепът“ и „Птицепродавецът“ програма „Христо Ботев“ отбелязва 95 години от рождението на Любомир Бодуров на 24 октомври от 20.30 часа. Любомир Бодуров е роден на 14 октомври 1925 година в Бургас. Проявява силен..

публикувано на 24.10.20 в 11:20