Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да помним бележитите българи дори в метрото – мисията на публичното изкуство

интервю с проф. д-р Боян Добрев

| обновено на 09.09.20 в 13:00
4
Проф. д-р Боян Добрев
Снимка: личен архив

Софиянци и гостите на столицата от две седмици ползват и третата линия на метрото. На две от новите метростанции – „Красно село – бул. Цар Борис III“ и „НДК – II“ се радват и на стенописи с бележити българи.

На метростанция „НДК – II“ творбата е посветена на Христо Ботев и неговото време, а тази на станция „Красно село“ представя личности и събития от епохата на цар Борис III.

И двата стенописа бяха официално представени на публиката на 8 септември вечерта.


Автор на стенописите е проф. д-р Боян Добрев – художник и преподавател в НХА, известен с творбите си, свързани с българската история и с дигиталните си проекти, от 4 години във фоайето на Централна гара може да се види неговият мащабен стенопис „Колелета на времето“.

„Ботев е знаме, животът му, творчеството му е едно знаме, знаме на българското, знаме на мотото: „Силно да любя и мразя“ и стремежът към свобода при него е толкова силен, че не се дискутира. Ботев е сила, неслучайно денят на Ботев е и ден на загиналите за българската свободата на България. За мен двете неща са абсолютно неразделни.

Аз съм кръстил стенописа „Знаме“, това е Ботевото знаме. Едно сливане на личността на Ботев с неговото дело – това е моят стенопис на фона на българското знаме, пътуващите би трябвало да усетят, че загиналият за родината не умира.

Темата за Ботев е едно продължение на мои мисли на тема българска история. Това е един пантеон на загиналите за България. Много силна роля в стенописа играе и неговото слово – като едни червени отблясъци – цялото стихотворение Хаджи Димитър е там, а куплетът „Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира" е в по-едър шрифт, има и други негови стихотворения и негови писма.

Словото на Ботев е естествена много важна част от този стенопис, защото е важна част от личността на Ботев. Ботев е еталон на бореца за свобода, но той е и най-големият български поет.“

Боян Добрев споделя още:
„В стенописа, представящ епохата на цар Борис 1918-1943, моята цел беше да покажа истината за тази епоха, като подходя максимално документално и събера титаните на българския дух, защото по това време България добива своя културен образ. Там освен фигурата на Цар Борис III присъстват и образите на Владимир Димитров – Майстора, Панчо Владигеров, Елин Пелин, Йордан Йовков, Димитър Талев, Гео Милев, Николай Райнов, Илия Бешков, Иван Милев. Това е България между двете войни.

В метрото хората са различни и може би това е един начин хората, задавайки си въпроси, да научат и нещо повече за тази епоха, което не е лошо.“



Художникът проф. д-р Боян Добрев споделя какви техники е използвал за създаването на стенописите, трябва ли изкуството да бъде достъпно навсякъде  и за всички, посланията на публичното изкуство – чуйте в звуковия файл:


Снимките в материала са личен архив на проф. д-р Боян Добрев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов театрален фестивал в Русе очаква първите си зрители от 8 октомври

"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град. Основен организатор е Катя Костова – българка, живееща от десетилетия в Берлин и председател на сдружение "Кауза Пещера", а партньор и домакин на театралния празник е Драматичният театър " Сава..

публикувано на 05.10.24 в 09:15

"Клас 90" и носталгията по младостта

Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..

публикувано на 04.10.24 в 16:25

Книга за режисьорските подходи към операта "Дон Паскуале"

Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..

публикувано на 04.10.24 в 14:59
Моноспектакълът

Дни преди "Цирколюция" – енигмата "социален цирк"

Задава се циркова революция!  От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..

публикувано на 04.10.24 в 13:43

Една неканонична и лична антология на англоезичната поезия

Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър".  Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител  проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..

публикувано на 04.10.24 в 13:23