Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на „Електра“ в Софийската опера

Снимка: operasofia.bg

Българската премиера на операта „Електра“ на Рихард Щраус предстои да се случи на 26 ноември.

„Електра“, опус 58 е опера в едно действие от Рихард Щарус, либрето е на Хуго фон Хофманстал по негова драма от 1903 г. Това е първата от серията от шест опери, които ще създадат двамата. Представена е на 25 януари 1909 г. в Кралската опера в Дрезден под диригентството на Ернст фон Шух.

От тогава това е една многократно записвана и поставяна творба, но най-хубавото е, че сред всички певци има и няколко българи. Първа е Люба Велич, която изпълнява ролята на Хризотемида в записа от 1947 г. с диригент сър Томас Бийчъм, с кралския филхармоничен оркестър. Ролята на Егист е представена от Петър Гугалов през 1990 с диригент Иржи Коут, а Александрина Пендачанска преди няколко години беше Хризотемис под диригентството на Джонатан Нот.

Има още няколко певци – Любомир Панчев и Маргарита Лилова участват през 1965 и през 1967 в записите на Карл Бьом, Маргарита Лилова записва и през 1966 със сър Джордж Шолти, а след това и през 1989 г. с диригент Клаудио Абадо. Милкана Николова участва в регистрацията през 1981 с Карл Бьом, Весела Зорова през 1990 с Джефри Тейт, а Боряна Матеева през 1995 и 2002 с Даниел Баренбойм.

От 26 ноември започва българската история на „Електра“.
Постановката е на акад. Пламен Карталов, за диригент е поканен Евън-Алексис Крист, сценограф е Свен Йонке, костюми Лео Кулаш. Съставът е изцяло български – Лилия Кехайова-Цанкова и Диана Гуглина – Електра, Гергана Русекова и Йорданка Милкова – Клитемнестра, Радостина Николаева и Цветана Бандаловска – Хризотемис, Атанас Младенов – Орест, Даниел Острецов – Егист.
За предварителна работа с певците беше поканен диригент-репетитор от Баварската опера – Ричард Уайлдс

Ричард Уайлдс е роден в Нотингам. Бил е диригент и аранжор в Бразилия, а след 1993 г. Започва кариерата си в Европа първо като репетитор в оперния театър в Дюселдорф, след това в Инсбрук, а от 2002 г. е в Баварската опера в Мюнхен. Освен редовните си ангажименти като корепетитор той е дирижирал и постановките на „Мечката“ на Уилям Уолтън през 2013 г. и „Маре Нострум“ на Маурицио Кагел през 2016 г. Представени са и негови сценични творби „Острови“ в музикалното училище в Аахен през 1997 г. и мини-барокова камерна пародия „Донна Галина“ в Тиролската опера в Инсбрук през 2000 г. Писал е музика към постановка на „Хамлет“. През сезона 2018/2019 г. той пое музикалното ръководство, композицията и аранжимента на проекта „Обичан, мразен и все още лоялен“ посветен на 200-годишнината на националната опера и 100-годишнината на баварската опера в основата на който стоят импресиите на солисти, музиканти и публика за постановката на Август Евердинг на „Вълшебната флейта“ на Моцарт, която се играе повече от четиридесет години в Мюнхен.
Ето какво сподели той.


По време на репетициите имах възможност да се срещна с изпълнителите на централните партии. В звуковите файлове може да чуете техните разкази.

Лилия Кехайова-Цанкова ще бъде Електра. Тя е завършила пловдивското музикално училище, а след това и националната музикална академия в класа на проф. Илка Попова. През 2001 г. става лауреат на конкурса „Нови гласове“ на Софийската опера. На нейна сцена тя вече е представила много централни партии, сред които Тамара от „Борислав“, на маестро Георги Атанасов, Яна от „Янините девет братя“ на Любомир Пипков, Донна Елвира от „Дон Жуан“ на Моцарт, Амелия от „Симон Боканегра“, Татяна от „Евгений Онегин“ на Чайковски и др.


Диана Гуглина – Електра
Родена е в София, но завършва оперно пеене и вокална педагогика в Женева. Специализира в Брюксел. Прави майсторски класове с Жозе ван Дам, Джун Андерсън, Том Краузе, Кристоф Русе и др.


Гергана Русекова – Клитемнестра
Тя е ученичка на доц Констанца Вачкова. Завършила е НМА „Панчо Владигеров“. Работила е в майсторските класове с Мартина Аройо, Стефка Евстатиева, Лучана д‘Интино. Специализира в университета „Дюкейн“ в Питсбърг, САЩ, както и в лятната академия „Ецио Пинца“, където се среща с Mаурицио Арена, Мария Киара, Енца Ферари, Джани Капелето и Мария Паван. От 2017 г. е солист на Софийската опера, като за тези няколко сезона представя впечатляващи роли – Жоргета от „Джани Скики“ на Пучини, Циганката от „Янините девет братя“ на Пипков, Амнерис от „Аида“ и Азучена от „Трубодер“ на Верди, Кундри от „Парсифал“ на Вагнер и др.


Йорданка Милкова – Клитемнестра
Репертоарът ѝ е много богат, а сред най-успешните ѝ партии са Кармен, Еболи от „Дон Карлос“, Азучена от „Трубадур“, Улрика от „Бал с маски“ на Верди; Ортруд от „Лоенгрин“, Венера от „Танхойзер“ на Вагнер, Марфа от „Хованщина“ на Мусоргски, Никлаус от „Хофманови разкази“ на Офенбах. Магьосницата от „Русалка“ на Дворжак и др.
Родена е в София, учила е в университета по изкуствата в Берн. Член е на ансамблите на театрите в Пфорцхайм и Нюрнберг. Списание „Опернвелт“ я посочва за „Най-добър млад музикант“. Гостува на много европейски театри.



Радостина Николаева – Хризотемис
Една от водещите солистки на Софийската опера. На нейна сцена тя е представила много впечатляващи роли. Заслужава си да бъдат гледани „Тристан и Изолда“ на Вагнер, където тя изпълнява партията на Изолда, както и вердиевите „Трубадур“ и нейната Леонора, Аида, Дездемона от „Отело“. Публиката я аплодира като Тоска от едноименната опера на Пучини, Ярославна от „Княз Игор“ на Бородин, Донна Анна от „Дон Жуан“ на Моцарт. Специално място заемат и българските опери – Мария от „Цар Калоян“ на Панчо Владигеров, Косара от едноименната опера на маестро Георги Атанасов.



Цветана Бандаловска – Хризотемис
Тя е член на Софийската опера от 2001 г. Сред ролите, които е изпълнила на тази сцена са Мими в „Бохеми“, Лиу в „Турандот“, Чо-Чо Сан в „Мадам Бътерфлай“ от Пучини; Маргарита от „Фауст“ на Гуно, Донна Елвира в „Дон Жуан“, Памина във „Вълшебната флейта“ на Моцарт; Елза в „Лоенгрин“ от Вагнер и др. Цветана Бандаловска с удоволствие представя и камерен репертоар.
Родена е в гр. Сиктивкар, Русия. Завършила е ДМА в класовете на проф. Сима Иванова и доц. Христина Ангелакова.



Атанас Младенов – Орест
Ученик е на проф. Нико Исаков в НМА „П. Владигеров“. От 2012 г. е в състава на Софийската опера.
Сред забележителните му превъплъщения са Белкоре от „Любовен еликсир“ на Доницети, Фредерик от „Лакме“ на Делиб, Гаспаро („Рита“ от Г. Доницети), Онегин от „Евгений Онегин“ на Чайковски, Гунтер от „Залезът на боговете“ на Вагнер, Дандини от „Пепеляшка“ на Росини.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Аида" на Верди с новогодишна премиера в Метрополитън

След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..

публикувано на 25.01.25 в 08:05
Костадин Генчев

За страстта в музиката – с вдъхновения и петолиния

На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..

публикувано на 24.01.25 в 09:15

15 години квартет "Светоглас"

"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.

публикувано на 23.01.25 в 09:10

Bulgar Klezmer Band с концерти и творчески работилници в София

Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява.  Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..

публикувано на 21.01.25 в 16:45

Най-важно е да се правят концерти за младите

Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..

публикувано на 21.01.25 в 14:50