Може би малцина знаят как в картината „Шопен в Париж” на известната художничка Анна Крамер, между сцените из Шопеновия живот и музиката му, е вграден образът на Еми Бехар. Приведена над пианото, тя свири… Една от най-ярките български шопенисти е Еми Бехар, но и възхитителна интерпретаторка на Моцарт и Бетовен, Йохан Себастиан Бах, на Шуман, Брамс и Шуберт, Мусоргски, Чайковски, Прокофиев, Дебюси.
Преди няколко месеца – на 17 септември 2020г., тя тихо си отиде от света тук. На 89 години почина във Виена, където живееше.
Животът на Еми Бехар – между бели и черни клавиши - разслояваме със свидетелствата на нейния син, тонрежисьорът Марио Златев.
Специално за това предаване той предостави част от последните студийни записи на пианистката, които е направил във Виена през 1993 г., както и документални записи от концертния ѝ гастрол в Панама през 1977 г.
Еми Бехар – детето-чудо, което първо научава нотите, а след това буквите. Музикално дарование, обагрено с фина чувствителност и подреден математически ум. И тайна, неосъществена мечта … да стане архитект. Точно тези компоненти съставляват удивителната ѝ „звукопостройка” на изящни клавирни миниатюри, на големи циклични форми. На дълбоките смисли и красота в изпълнителското ѝ изкуство.
Още много пластове от житието на пианистката разкрива Марио Златев – артистичното семейство на Анна Крамер и д-р Максим Бехар, в което тя се ражда. Учението в Парижката консерватория при проф. Лазар Леви. Клавирните състезания – Еми Бехар е лауреат на конкурсите „Сметана” в Прага (1948, I награда) и „Маргарита Лонг-Жак Тибо” в Париж (1953). Допусната е на 3 тур на конкурса „Фредерик Шопен” във Варшава (1955) – първият голям успех на български изпълнител! Тегобите на държавния артист в социалистическа България. Емиграцията през 1992 г. в Израел, после в Австрия.
Еми Бехар - солистичният характер на една крехка физически натура със силно изразена потребност от духовна храна. С непоколебима самовзискателност в творческите изяви. Музикант с витална интелектуална и артистична мощ, за когото паметта трябва да остане жива!
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg