Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

За първия трамвай – преди 120 години

3
На последната спирка (пощенска картичка)

В началото на смянатаКогато в края на 19 в. в София започва да се движи омнибусът, столичани бързо оценили неговите възможности. С този елегантен многоместен закрит фургон, теглен от коне, е можело да се пътува по вече утвърдени постоянни линии – от площад „Св. Неделя“, тогава „Гурковски“, до Горна баня, Княжево и до железопътната гара. Още от първите дни на появата на „дилижанса“, превозващ и хора и багаж, започнали да го наричат трамвай. Българите винаги са възприемали с желание културни придобивки и технически новости от Европа и света. И на 1 януари 1901 г., по някои от централните столични улици, започва да се движи първият електрически трамвай. С това ново превозно средство е можело да се пътува от софийската железопътна гара, през Лъвов мост, та чак до площад „Славейков“. Важно е да се знае, че по онова време с новият трамвай се е стигало и до някои села – като Княжево, Подуяне, Павлово. Е, тогава тези селища не са били все още квартали на София.

Едно от познатите лица през 1938 г.- ватманът Иван Котев (снимка: архив на сем. Котеви)Първите трамвайни вагони са привличали погледа със своята модерна открита платформа, оградена с метална решетка. Салонът е бил разделен на две класи – първа и втора. Превозът се е осъществявал и на откритите ремаркета, а пътниците са били обслужвани от кондуктор, който се е движил по специална пътека. Цената на билета за пътуване и бил между 10 и 30 стотинки. И което е важно – стойността на билетите е била съобразена с разстоянието и времето на пътуване! Интересното е, че контрольори не е имало, а пътуващите и ватмана са били в непрекъснати „горещи“ отношения, защото първоначално не е имало спирки, а който е искал да слезе е давал знак със звън от камбана. И все пак по онова време професията „ватман“ се е считала за много престижна.

Непрекъснатото разширяване на трамвайния релсов път довежда през 1927 година до създаването и на първото предприятие за ремонт, възстановяване и преустройство на трамвайните мотриси и ремаркета, наречено „Главна техническа работилница“.

Росина ТодороваПрез 1934 г. Работилницата се премества в депо „Красно село“, където започва и производството на първите български двуосни трамвайни мотриси с вносни контролери и мотори. На основата на придобития опит и необходимостта от разрастването на трамвайния транспорт, тук  се създава и първият български завод за трамваи, в края на 1951 г.

Как тази транспортна новост е била посрещната от столичани в началото на 20 век и ще има ли скоро музей на трамвая у нас – за това разговаряме по телефона с Росина Тодорова, ръководител на отдел „Маркетинг и реклама“ на Столичен електротранспорт ЕАД.


Снимките са предоставени от архива на Столичен електротранспорт ЕАД

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

„Убийство без убийство“ в Театър 199

Романтичната комедия „Убийство без убийство“ е най-новото заглавие в афиша на театър „199 Валентин Стойчев“. Автор на пиесата е драматургът на Театър 199 Андрей Филипов, а постановката е на режисьора Емил Бонев. В представлението участват София Бобчева и младите актьори Христо Терзиев и Сияна Начева. Сияна е студентка от класа на проф. Пламен..

публикувано на 05.03.21 в 16:05

Киносалоните vs. Стрийминг платформите (А къде е телевизията?)

В най-новия епизод на подкаста в словесна битка са изправени Киносалоните срещу Стрийминг платформите! Какви са перспективите за развитието на седмото изкуство? Ще успеят ли изцяло стрийминг платформите да изместят традиционното гледане на кино? От какво имат нужда зрителите в тези особени времена? А и къде е мястото на телевизията в тази битка за..

публикувано на 05.03.21 в 16:00

Игор Христов: Спящите спят, мечтаят само мечтателите

Културно-информационният център на Република Северна Македония, в чието пространство често се виждат интересни и значими колекции и проекти, представя фотографската изложба на Игор Христов. Нейното заглавие е „Спящите спят, мечтаят само мечтателите“.  Това е документална фотоизложба от 20 произведения, създадени от автора по време на пътуванията му..

публикувано на 05.03.21 в 15:01

„Варницата“ на Томас Бернхард

Томас Бернхард в цялото си творчество зашеметява и поляризира, предизвиква както възторг, така и покруса, както просветление, така и гняв. Наричан от международната литературна критика “екзистенциален клоун”, “зловещ пророк”, “иронично обсебен архангел”, “алпийски Бекет” и дори “пророк на безсмислието”, Томас Бернхард се изявява като един от най-яростните..

обновено на 05.03.21 в 10:31
Христо Гърбов във филма на Иглика Трифонова „Асансьор за пациенти”

Христо Гърбов и „Открито студио“ – повече от добра комбинация!

Какво искаме да кажем на половинката си, когато ѝ изпратим озверял скункс в кутия от телевизор? На какъв храст да се правим, в случай че попаднем в клетката на лъва? Объркват ли се сателитите на ЦРУ, ако носим шапки от фолио? Отговорите на тези, а и на други подобни въпроси, ще получите от самия Христо Гърбов тази неделя, 7-и март, от 20:30 ч., само..

публикувано на 05.03.21 в 08:10