Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Антони Райжеков – между виртуалното и материалното

Обикновено свързват гласа с говора, с изказването, с комуникацията. Форматът на аудиоинсталацията с множеството синхронни аудиоизточници предлага цялостно потапяне на тялото в пространството на звука между виртуалното и материалното.

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, който избира да работи с една особено въздействаща част от звуковия спектър – човешкия глас. Той е един от малкото автори във визуалните изкуства в България, които се фокусират върху работа със звук. Да, освен различните традиционни техники за създаване на изображения, звукът, съвсем сетивно и пространствено, е в състояние да извиква образи, сцени и пейзажи по начин, не по-малко въздействащ от визуалния образ. 

В тази изложба обаче има сблъсък с гласа преди, помежду и отвъд езика, в дебрите на неизказаното, на премълчаното, на отказаното-да-бъде-изказано или на онова, което е невъзможно да бъде изказано. Звуковата инсталация „Премълчители“ създава един своеобразен „хор на премълчаното“, който обхваща важен период от близкото минало на България. 30 отворени консервени кутии съдържат високоговорители, които възпроизвеждат обработени интервюта на ключови фигури от политическия и обществения живот в България от 1989 г. до днес. Интервютата са дигитално обработени, като са премахнати думите, а са оставени само възклицания, въздишки, нечленоразделни звуци на неудобство или такива, подсказващи премълчаване. Всички консервени кутии звучат едновременно, спазвайки естественото време на своя разговор – със събеседника, помежду си и с публиката в изложбата.

По един директен начин авторът заявява: "Работата едновременно архивира и експонира „премълчаното“, поставяйки го като една от възможните причини за състоянието на държавата, както и като метафора за онаследеното мълчание, атрофиралите публични медии и трудността за случването на демократични процеси без преодоляване на това така специфично „национално премълчаване".

Изложбата на интердисциплинарния артист Антони Райжеков със звуковата инсталация "Премълчители" се открива от 5 март в галерията на Института за съвременно изкуство в София ( ИСИ). Куратори са Красимир Терзиев и Калин Серапионов. Изложбата е част от годишния цикъл изложби "Суперпозиции", реализирана с финансовото съдействие на Програмата за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството на Национален фонд "Култура".

Снимки – Институт за съвременно изкуство в София ( ИСИ)

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист (р. 1980, София), живеещ между Виена и София. Работи на границата между перформативните, звуковите и визуалните изкуства. Учи театрална режисура и актьорско майсторство в НАТФИЗ (2001-2008), джаз импровизация във Виена Консерваториум (2008-2013) и информационни технологии – в серия от професионални курсове към LearningTree, Лондон.

Негови творби са представени в множество международни изложби, фестивали и форуми, измежду които: European Forum Alpbach (2019), EXPERIMENTA Биенале (2018) - Гренобъл, KLANGMANIFESTE Festival (2018) – Виена, Akademie Schloss Solitude (2017) – Щутгарт, ACT Festival (2016) – Гванджу, Южна Корея, ARS Electronica Center, Intermedia Body (2016) – Линц, Künstlerhaus Mousonturm – NODE (2015) – Франкфурт, Градска галерия Залцбург (2013 и 2018) и др.

От 2011 г. Антони Райжеков е асоцииран преподавател по експериментални медии в катедра „Медия и дигитални технологии“ към Университета за приложни науки в Санкт Пьолтен (Австрия), а от 2016 г. е гост-преподавател по „Дигитални изкуства“ в Националната художествена академия – София, където в момента е докторант.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Решението" – пиеса за вътрешната корупция

Представлението по текст на писателя и драматург Александър Мануилов е пиеса-ситуация и дизайн за театрална вечер, разглеждаща темите за вътрешната, лична корупция, важните и често невидими за чужди очи решения, които могат да променят посоката на човешкия живот. Зрителят става свидетел на колебания, писма, дилеми, въпроси, заплетена и многопластова..

публикувано на 20.02.24 в 16:00
Габриела Колева - GABÓ

GABÓ: За писаната две години песен и търсенето на автентичност

"Ако не си за мен" – песента на младата певица Габриел Колева - GABÓ, която за четвърта седмица е № 1 в класацията БНР Топ 20. Габриела разказва, че, за разлика от другите песни, които пише, тази отнема много повече време. Нужни са две години, натрупване на житейски опит и богата емоционалност, за да се появи на бял свят "Ако не си за мен"...

публикувано на 20.02.24 в 13:18

Жанна Кадирова: Тревога

Проектът на украинската артистка Жанна Кадирова, който се открива днес, 20 февруари, от 18.30 в Чешкия център в София, съдържа изложбите "Тревога" и представената през 2022 г. на Венецианското биенале за съвременно изкуство "Паляниця", както и два документални филма. Авторката лично ще присъства на откриването. В Чешкия център довечера ще прозвучи и..

публикувано на 20.02.24 в 11:10

Съвременна графика – дипломни проекти на магистрите от катедра "Графика" при НХА

Дипломираните магистри Никола Цветанов, Пламен Маджаров и Георги Джунев от катедра "Графика" при Националната художествена академия представят дипломните си проекти и разказват заедно със своя преподавател проф. Десислава Христова за новите тенденции и творчески възможности за реализация на младите художници в България и Европа. "Лавабо" е..

публикувано на 20.02.24 в 10:05
Бисера Йосифова и Мария Мира Христова в студиото на Terra Култура

Бисера Йосифова, "13 века България": Дарителството като гарант за културно ниво

Бисера Йосифова, изкуствовед и изпълнителен директор на Националния дарителски фонд "13 века България", говори в “Terra Култура“ за предизвикателствата пред културата – като управление, изкуство и идентичност, както и за ролята на дарителството като гарант за културно ниво, творчески постижения и бъдеще. “Бих казала, че Фондът прави добрини...

обновено на 20.02.24 в 09:28