Над тридесет години на сцената, многобройни участия в различни записи един от най-търсените баритони в момента Людовик Тезие издаде своя първи диск с арии от опери на Верди. Избрал е най-атрактивните – Риголето, Форд, граф Ди Луна, Яго, Набуко, Ренато, маркиз Поза, Дон Карло от „Силата на съдбата“ и от „Ернани“. Със съдействието на пианистката Мария Принц, с която заедно изнасят рецитали, екипът на предаването получи съгласието на певеца да представи неговия първи диск. Щастливо стечение на обстоятелствата доведе в България и диригента на диска Фредерик Шаслен, който имаше концерт със Софийската филхармония. Благодарение на партньорите ни от „Вирджиния рекърдс“ получихме записите в началото на февруари, точно когато беше и световната им премиера. Преводачката Снежина Здравкова помогна за по-бързото осъществяване на превода на двете интервюта.
Само няколко дни след появата на диска във „Форумопера“ Кристоф Ризу написа:
„Верди и баритонът: любовна афера, започнала с Набуко, когато композиторът се опита да проправи пътя си по трънливите пътеки на славата, която продължава половин век до Фалстаф и достига до днес чрез най-добрите си изпълнители… Людовик Тезие – първият му солов албум издаден от „Сони“ осветява дискографските новини... Господи, колко красиви са те (ариите), така възвишени, внушителни, колосални, изляти от неръждаема стомана в целия диапазон, от начало до край, без ни най-малко да се усещат грапавини. Какъв тембър, каква гордост и какви съкровища се предлагат на нашите уши. Ренато, така благородно представен, какъвто рядко сме чували; Форд, първата вердиева партия на Тезие от 1998 г. в Тел Авив – атрактивен, мрачен, чиято ярост се усилва още по-силно, тъй като записът спира преди оживеното влизане на Фалстаф отговорен за връщането на драмата към комедия; Ди Луна – многократно аплодиран на сцената, със стиснат юмрук и челюст; Яго – по-малко демоничен и по-могъщ; Риголето кипящ от ярост; Царствен Набуко; неукротим Макбет, докато гласът се развие в кантилена и угризението с излее в безкрайно легато... Всички превъзходни, всички представителни за вердиевия баритон, вокални образци пресъздадени от Людовик Тезие като хамелеон. Съвършени интерпретации издигащи го в ранг на полу-бог от магнетичната сила на гласа му“.
Самият Тезие спокойно обяснява, че е чакал този диск почти тридесет години. Защо?
„Баритонът е любимец на любителите на опера – хората, в публиката, които обичат операта, защото баритонът изразява нещата, които истински обичащите операта харесват – страстта, гнева, лукавство, низост, ужасни неща, а особено при Верди това са необикновени герои, на които са подарени необикновени арии, но пък тези арии не са симпатични или да ги нарека по-грубо „секси“, нито са сладникави, а по-скоро „мъжкарски“, което не е съвсем на мода днес. Ако щете, това не е репертоар, към който звукозаписните компании се обръщат директно, защото си е риск“.
Записите са осъществени с оркестъра на Театър „Комунале“, Болоня под диригентството на Фредерик Шаслен.
В звуковия файл чуйте разговора с Людовик Тезие.
Разбира се не беше пропусната възможността за среща и с френския диригент Фредерик Шаслен, който се оказа основен двигател при осъществяването на продукцията.
Чуйте целия разказ на маестро Шаслен.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg