Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Приобщаваща образователна среда – амбиция и реалност

Снимка: БГНЕС

Приобщаващата образователна среда е една от най-актуалните и сериозни теми на съвременното образование. Напът ли сме да достигнем основната идея на приобщаващото образование?

Темите коментира в “Нашият ден“ проф. д-р Неда Балканска, специалист в областта на специалната педагогика и логопедията.

„Методът Монтесори и приобщаващата образователна среда” е последната книга на Неда Балканска.

Ключова ли е ролята на играта?

“Идеята за книгата се породи именно от промените, които настъпиха в образователната ни среда в последните години. И най-вече с приемането на Закона за приобщаващо образование. Това поставя учителите в една нова позиция да работят с много разнородни деца, защото съставът на класната стая се промени драстично през последните десетилетия.

Наред с децата със Специални образователни потребности има и много деца в т.нар. “норма“, които също се различават и имат по-специални потребности от останалите. Задачата на масовите учители наистина не е лека. С традиционния стил на преподаване, с който те успяваха през последните десетилетия, вече е невъзможно да се справят в новите условия. Това породи идеята за комбиниране на Монтесори методите и техники на работа, които биха могли да бъдат полезни в новите приобщаващи условия.

Все още не мога да кажа, че сме достигнали основната идея на приобщаващото образование. Това наистина изисква много ресурс, не само финансов. Изисква промяна на мисленето на специалистите и желание за реализиране на тази промяна в практиката, което е един сложен и труден процес. Знаете, че зоната на комфорта винаги е за предпочитане, дори и да не дава най-добрия резултат. Излизането от тази зона винаги е свързано с една вътрешна съпротива, която сега се опитваме да преодолеем.“

проф. д-р Неда БалканскаДеца със слухови затруднения

“Децата със слухови нарушения са част от приобщаващата образователна среда. Иска ми се да не делим децата, които се обучават в специалните училища, защото тези училища също трябва да са част от приобщаващата образователна среда. Доскоро се говореше за общообразователни и специални училища, а всъщност сега всичко влиза в тази система на приобщаващи условия.“

Легализиране на българския жестов език

“Това беше венецът на една дългогодишна борба. Първо, да се уточни в нашата държава какво е това жестов език. Това отне години. В последните години започна официалното научно изследване на езиковата система на българския жестов език. Всъщност ние досега не я познаваме. Смятам, че когато завърши това мащабно изследване, което отнема и много време, да се опознае езикът от всичките му страни, смятам, че може да бъде полезно за много от групите на децата със специални образователни потребности както в тяхната терапия, така и в обучението им. Това, което се прави в света в последните десетилетие, е прилагането на езика на жестовете в масовата класна стая при деца в норма.“

Специалисти по специална педагогика

“Смятам, че когато има едно достойно възнаграждение, с достойно отношение към тези специалисти, се прояви в нашето общество, много повече млади хора ще бъдат мотивирани и с желание да се насочват към тази професия. Която действително е много хуманна и не се научава, има неща, които човек трябва да носи в себе си. Педагогът се изгражда като специалист, за да прилага различни методи на работа, но отношението към децата, тактът и това да усещаш във всеки един момент детето и да знаеш как да постъпиш, това трудно се научава, ако човек не го носи.“

Отражение на дистанционното обучение

“Изключително притеснена съм от това положение, което първоначално беше временно. Ще започна с една мисъл на Мария Монтесори, която определя статичното дете за проблемно. Като в случая тя има предвид децата в традиционните класни стаи. А тук всъщност виждаме извън техния предел и увеличаваме статичното положение на децата в още по-голяма степен. Това ще се отрази и психически, и физически на децата, и социално, и емоционално.

Какви ще бъдат последиците, ми е трудно да прогнозирам, защото не мога да прогнозирам колко още ще продължи това положение. Колкото по-дълго във времето продължи тази дистанция между децата, толкова по-дълготрайни ще бъдат и последиците.“

Електронна среда и приобщаващо образование

“По отношението на приобщаването от социална гледна точка налага изключително голяма дистанция. Не си представям приобщаването в онлайн вариант. Може би и ние все още не сме настроени на тази вълна да приемем, че това е тенденцията и съответно да търсим някакви варианти да приобщаваме децата в дистанционна форма.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.


Севделина Джонгарска, директор на Специално училище за ученици с увреден слух „Проф. Дечо Дечев“, също коментира темата в “Нашият ден“

“Обучението в електронна среда при нас започна доста плавно, тъй като имахме доста добри практики в дигитализацията на учебния процес. Преди ситуацията с пандемията. Основните проблеми са с това, че децата са от цяла България и не навсякъде интернетът е достатъчно добър. Както и недостигът на електронни устройства.

Компенсираме проблемите, като използваме телефони, различни платформи, така че децата да не губят. Предвидили сме и компенсаторни механизми като обучения чрез проекти и чрез извънкласни дейности.

Друго, което е важно да се каже в този момент, е, че често и родителите, и децата се нуждаят от психологическа подкрепа. При нас тя се предоставя непрекъснато. Имат достъп до колегата психолог, който помага както на децата от нашето училище, така и на тези, които се обучават в общообразователни училища и детски градини.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обща снимка на участниците

Над 300 младежи заявиха: Който спаси един човешки живот, спасява цяла вселена

Росена Добрева от Средно училище "П. Яворов" Стралджа спечели Международния филмов и литературен ученически конкурс "Който спаси един човешки живот, спасява цяла вселена" . Наградата, придружена с предложение за месечен стаж, на Росена Добрева връчи генералният директор на Българското национално радио Милен Митев. За участието в конкурса,..

публикувано на 17.07.24 в 10:44

Боклукът – първородният грях на всеки потребител

Отпадъкът е ценен разказвач на механизмите, които движат дадено общество – пресечна точка между природно и културно, локално и глобално. Боклукът разколебава границата между това, което е мое, и това, което не е, между полезно и вредно, приемливо и неприемливо, определено и неопределено. Кой притежава отпадъците, има ли "добър" отпадък и дали..

публикувано на 16.07.24 в 14:25

Евелина Аврамова: За неуморното съхраняване на българщината зад граница

Евелина Аврамова е майка, журналист и учител, която освен на своите деца посвещава живота си на българските деца в чужбина. Тя е говорител на Асоциацията на българските училища в чужбина , основател и ръководител на българското неделно училище "Васил Левски" , което има филиали в трите германски града Кайзерслаутерн, Хомбург и Саарбрюкен. В..

публикувано на 16.07.24 в 11:22
Енчо Господинов

Страдаме от политическа слепота, в която никой не вижда другия, не говори с другия и не слуша другия

За кризата в съвременната демокрация, лидерството днес, опита за покушение над кандидата за президент на САЩ Доналд Тръмп – разговор с Енчо Господинов , дипломат, хуманитарист, легендарен журналист и военен кореспондент, бивш генерален директор на МКЧК. По повод атентата срещу Тръмп, бивш американски президент и настоящ кандидат за същия..

публикувано на 16.07.24 в 09:53
Наталия Недялкова и Мартин Христов

Диви зеленчуци

Наталия Недялкова и Мартин Христов от софийския квартал Филиповци са съвсем млади, не само в градинарството. Желанието им за работа и за знание е искреното и истинско желание на младостта и това е достатъчно повече от достатъчно условие за изграждането на малката им зеленчукова ферма в близост до гр. Годеч. Стремежът им за чиста храна е..

публикувано на 15.07.24 в 16:45