Накъде върви пътят, който превръща едно някогашно дете в голямо дете? Режисьорът Никола Бошнаков разказва в "Нашият ден" за откритите по пътя истории и за заешките работи (в дните на появата на книгата „Заешка му работа“, художник – Мила Попнеделева - Генова). Той не мисли, че с книгите за деца трябва непременно да се цели постигането на някакъв възпитателен или образователен ефект директно.
"Още в детската градина разбрах, че мечтата ми е да съм пенсионер и да играя табла по цял ден... Оттогава твърде малко съм се променял – в общи линии, акъл ми си е същият. Сега вече се оказва, че много по-рядко има с кого да играеш табла в тия времена... Таблата е табиетлийска работа, като че ли остана в някаква друга епоха – иска време. Има и друг проблем – аз не търся случайни хора, приятно се играе с близки хора, с непознати става нещо спортно, което е друго."
Казват, че ако човек прави това, което иска, на практика не работи
"Да, 2006 г. се пенсионирах. Дотогава бях бизнесмен. Имах 7 сергии за вестници, и в кръчмарския бизнес бях и видеотека... Започнах 1996 г. Завърших училище, успях да се влюбя и съответно да се явя на кандидатстудентски изпит в СУ с половин конспект по история и половин конспект по литература (паднаха се теми от другите половини). Съответно започнах работа в цех "Втора боя", Завод за металорежещи машини (ЗММ). С последната заплата и с малко помощ от баща ми – начален капитал за една сергия за вестници. След това настъпиха тези силни инфлационни времена и се купуваха единствено две неща – хляб и вестници. Бизнесът се разрасна, на 10-ия месец имах вече 7 сергии и кръчма. Тогава ме взеха в казармата... бягах от казармата да сключвам договори... Имаше възходи и падения до 2006 г. Както Пеевски и майка му минаваха и си купувах вестници от мене, изкупиха всички вестници – буквално наедро. И с това се приключи."
"Пенсионерският живот"
"Той минава по формулата "Който го мързи да работи по 8 часа на ден, работи по 18."
Книгата
"Много ми е трудно сам да си преценявам текста. Това е стар боен текст – той е минал през множество приятели. Тази книга здраво отлежа. Тя е като писана от някой друг, който е имал повече идеи, по-бързо му е щракала главата, по-гневен е на света, по-категоричен е от мен в много отношения."
Градинарят е един, а идват много началници и комисии
"Често се случва и в живота да сме единствен градинар, а наоколо – само началници. Това е нещо, свързано с нашата народопсихология. Тука всеки работи нещо за малко, щото след малко ще го извикат да става директор. Това е стар текст, но излезе доста точен."
"Заешка му работа"
"Нормалната заешка символика. Има си специалисти по заешката символика. Книжката е посветена на Светлана Комогорова-Комата – тази известна и безкрайно добра преводачка. Тя, като редактор, прочете книгата и след като я попитах "Става ли?", тя каза "Става", това беше редактирането.
По-важна е нейната роля в написването на книгата. В този момент аз бях, много меко казано, в минорно настроение. Комата ме свърза с някакъв англичанин, на когото трябваше да превеждам, докато тича по банките. Англичанинът беше нервен, лишен от правото да си харчи парите, и влизахме непрекъснато в серия сражения. Едни такива 7-8 дни в добро темпо внезапно ме изкараха от минорното настроение в мажорно. И трябваше да направя нещо за Комата. И понеже всеизвестно тя е голям почитател на зайците и борец за позайчване на Вселената, ѝ написах книжка за зайци.
Аз съм късметлия, защото имам приятели, Когато съм имал нужда, никога не съм бил изоставян", заключава Кольо Бошнаков и разказва още за "своите творчески планове".
Чуйте повече в звуковия файл.
Никола Бошнаков е работил като бояджия в цех "Втора боя", продавач на вестници, барман, монтажист, сценарист и режисьор на документални филми. "Заешка му работа" е неговата първа приказка.
Имало едно време едно семейство зайци и то развивало предприемачество, технологии и шоубизнес в оранжерия. Не че работели много – Татко Заек седял, четял дебели книги и благодарение на Майския бръмбар, пощальона, играел кореспондентски шах с един полски заек, а Мама Зайка плетяла пуловери и гледала сериали по телевизията. Вечер пиели морковен сок и замезвали със зеленце, а сутрин пиели зелев сок и закусвали с моркови. Те били родители на едно малко зайче, което не било какво да е, ами едно такова морковено. Колкото и зелев сок да пиело, по-морковено оранжево ставало. Отгоре на всичко не било обикновено морковено зайче, ами цяла зайка и малка мадама. Татко и Мама му викали Морковка.
Това е историята на едно необикновено зайче, което не било какво да е, ами едно такова морковено. В нея се споменават още един Добър (дали) градинар, разни Началници – големи и малки, чужбински делегации и дори става дума за модни тенденции и парфюми. Но най-вече това е история за истинските приятели, които са на една крачка от теб.
Снимки – личен профил на Никола Бошнаков във Фейсбук.Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg