В киното необикновеното се превръща в обикновено. Художниците са творците, които успяват да материализират вътрешния свят на филмовите герои, за да създадат реални или магични пространства, които подпомагат пътуването във времето на една кино продукция чрез декори, костюми, реквизит.
За да разкрием повече от магията на това как се създава визуалният свят на един филм, си говорим с Мира Каланова и Ина Михайлова в близо 50 минути на Епизод 12 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Мира Каланова е български сценограф. Тя е работила по филмите „Сестра“, „Страх“, „Каръци“, „Смарт Коледа“, „Известният непознат“, както и като костюмограф по филмите „Стъпки в пясъка“, „Хълмът на боровинките“, „Пансион за кучета“ и „Случайни чаши“. Сценограф и на множество театрални представления на театралните сцени в България, двукратен носител на „Аскеер“ за сценография и преподавател по „Сценичен и екранен дизайн“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.
Ина Михайлова е български гримьор. Тя се грижи за сценичния грим на актьорите в Театър „София“ и за тези в различни филмови и телевизионни продукции. Има професионален опит като гримьор и в операта и музикалния театър. Гримирала е и актьорите, участвали във въстановките на документалната поредица „5 минути София“.
Преди да започне процесът по реализирането на един филм, в началото стои написаният сценарий, който след това се превръща в неделимо цяло на говоримо слово и картина. Ролята на художниците на кино продукции е да проектират света, който ще бъде създаден след това в реален размер. Сценографът е истинска Ренесансова личност, защото трябва да съчетава в себе си уменията на архитект, дизайнер и инженер, а знанията му за различните видове изкуства да му дават свободата да открива множество връзки между произведенията на изкуството и техния визуален свят.
Освен важната симбиоза с костюмографи и гримьори, сценографът работи плътно с режисьора и оператора на филма. Откриването на подходящите локации, чрез които да се разкаже историята на екран, е сложен и дълъг процес, споделен в пътуване и непрестанни разговори. Основите, на които се изгражда визуалният свят, са общите решения за атмосферата, настроението и светлината, а референциите към други филми или примери от историята на изкуството са неминуеми.
Пред хората, които изграждат материалния свят на филма, стои предизвикателството той да бъде достоверен, дори когато създава несъществуващи обекти и персонажи. За да бъде провокирана определена емоция у зрителя, кино творците боравят с всички познати за него символи – цветове, материи, предмети, светлина.
За всички тези комплексни компоненти, които трябва да съчетаят художниците на филма, както и за много интересни истории от личния професионален опит на Мира Каланова и Ина Михайлова, можете да чуете в епизода.
И още:
· Сценографът – човек с висока визуална култура и знания в много области и изкуства;
· Взаимната работа на сценографите, костюмографите и гримьора;
· Спойката между сценографа, режисьора и оператора;
· Създадените вече произведения на изкуството като референции, които помагат в работния процес;
· Изграждането на достоверна действителност и автентични персонажи;
· Връщането назад във времето чрез филмовите продукции – как се пресъздава един истински живот от миналото;
· Визуалното, което говори повече на зрителя, дори повече и от самите думи;
· Съвместната работа на сценографите с консултанти за спецификите на дадена епоха;
· Изготвяне на т.нар. „досие“ или „библия“ – работна книга, в която всичко се описва подробно;
· Разликата в създаването на визуалния свят в киното и театъра;
· Детайлите, които носят значение за атмосферата в даден филм;
· Вдъхновението от външния свят и времевия контекст, в който живеем.
На 6 януари отбелязваме рождението на Христо Ботев, патрон на програма "Христо Ботев" на БНР. Гостът в "Нашият ден" е потомък на поета революционер – Боян Ботйов, правнук на генерал-лейтенант Кирил Ботев , който е един от тримата братя на възрожденския поет, публицист и революционер. Генерал-лейтенант Кирил Ботев е част от четата на своя..
На 6 януари България чества 177 години от рождението на гениалния поет, публицист, воевода Христо Ботев, чието име звучи като клетва за всеки българин. Ася Николова , директорът на Национален музей "Христо Ботев" в Калофер, разказва в "Нашият ден" за честванията в родния град на поета революционер. Днешният празник е съобразен с новия..
За да можем да кажем, че киното ни предлага мотив да обичаме и питаме, а и да даваме, както дава йовковият Серафим, в "Кино с думи" гостува жената, която се опитва да следва примера на героя от разказа, актрисата, която беше Ирина във филма "Защото обичам лошото време" и която е пресъздавала немалко образи на сцената в театър "София", а и на малкия..
В редакция "Хумор и сатира" посрещаме всяка следваща година с надежда за нещо по-добро и тази година отново не изневерихме на привичката си. Но надеждата си е надежда, а предаванията са по график и в неделя веднага след новините в 18 часа ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос" по..
Преди близо 15 години Институтът за съвременно изкуство в София започна своята поредица от коледни изложби по идея на Яра Бубнова. От самото начало те се организират под мотото "Музейни сувенири от несъществуващия музей за съвременно изкуство в България" – и то продължава да е все така валидно и досега. Макар всяка година концепцията, кураторите..
За да можем да кажем, че киното ни предлага мотив да обичаме и питаме, а и да даваме, както дава йовковият Серафим, в "Кино с думи" гостува жената, която..
Строителният инженер проф. Божидар Янев е ръководител на Инспектората по управление на мостовете на Ню Йорк в САЩ. Той е професор и преподавател в Инженерния..
На 6 януари България чества 177 години от рождението на гениалния поет, публицист, воевода Христо Ботев, чието име звучи като клетва за всеки българин...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg