В киното необикновеното се превръща в обикновено. Художниците са творците, които успяват да материализират вътрешния свят на филмовите герои, за да създадат реални или магични пространства, които подпомагат пътуването във времето на една кино продукция чрез декори, костюми, реквизит.
За да разкрием повече от магията на това как се създава визуалният свят на един филм, си говорим с Мира Каланова и Ина Михайлова в близо 50 минути на Епизод 12 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Мира Каланова е български сценограф. Тя е работила по филмите „Сестра“, „Страх“, „Каръци“, „Смарт Коледа“, „Известният непознат“, както и като костюмограф по филмите „Стъпки в пясъка“, „Хълмът на боровинките“, „Пансион за кучета“ и „Случайни чаши“. Сценограф и на множество театрални представления на театралните сцени в България, двукратен носител на „Аскеер“ за сценография и преподавател по „Сценичен и екранен дизайн“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.
Ина Михайлова е български гримьор. Тя се грижи за сценичния грим на актьорите в Театър „София“ и за тези в различни филмови и телевизионни продукции. Има професионален опит като гримьор и в операта и музикалния театър. Гримирала е и актьорите, участвали във въстановките на документалната поредица „5 минути София“.
Преди да започне процесът по реализирането на един филм, в началото стои написаният сценарий, който след това се превръща в неделимо цяло на говоримо слово и картина. Ролята на художниците на кино продукции е да проектират света, който ще бъде създаден след това в реален размер. Сценографът е истинска Ренесансова личност, защото трябва да съчетава в себе си уменията на архитект, дизайнер и инженер, а знанията му за различните видове изкуства да му дават свободата да открива множество връзки между произведенията на изкуството и техния визуален свят.
Освен важната симбиоза с костюмографи и гримьори, сценографът работи плътно с режисьора и оператора на филма. Откриването на подходящите локации, чрез които да се разкаже историята на екран, е сложен и дълъг процес, споделен в пътуване и непрестанни разговори. Основите, на които се изгражда визуалният свят, са общите решения за атмосферата, настроението и светлината, а референциите към други филми или примери от историята на изкуството са неминуеми.
Пред хората, които изграждат материалния свят на филма, стои предизвикателството той да бъде достоверен, дори когато създава несъществуващи обекти и персонажи. За да бъде провокирана определена емоция у зрителя, кино творците боравят с всички познати за него символи – цветове, материи, предмети, светлина.
За всички тези комплексни компоненти, които трябва да съчетаят художниците на филма, както и за много интересни истории от личния професионален опит на Мира Каланова и Ина Михайлова, можете да чуете в епизода.
И още:
· Сценографът – човек с висока визуална култура и знания в много области и изкуства;
· Взаимната работа на сценографите, костюмографите и гримьора;
· Спойката между сценографа, режисьора и оператора;
· Създадените вече произведения на изкуството като референции, които помагат в работния процес;
· Изграждането на достоверна действителност и автентични персонажи;
· Връщането назад във времето чрез филмовите продукции – как се пресъздава един истински живот от миналото;
· Визуалното, което говори повече на зрителя, дори повече и от самите думи;
· Съвместната работа на сценографите с консултанти за спецификите на дадена епоха;
· Изготвяне на т.нар. „досие“ или „библия“ – работна книга, в която всичко се описва подробно;
· Разликата в създаването на визуалния свят в киното и театъра;
· Детайлите, които носят значение за атмосферата в даден филм;
· Вдъхновението от външния свят и времевия контекст, в който живеем.
Личността, която ще представим днес е Димитър Еленов – актьор, режисьор и театрален педагог! Вълнението за нас е особено този път, чудехме се как точно да го направим и се спряхме на неговите лични изповеди, както и на неговия ученик Димитър Рачков. Ето какво казва той в книгата за Еленов "Свободен, по-свободен, Димитър": За Митко..
След броени дни актьорите от Драматичния театър "Сава Огнянов" заминават за Истанбул, където от 7 до 16 февруари се провежда Международният театрален фестивал на жените драматурзи. Това е третото издание на театралния форум, организиран от държавните театри в Турция. Освен България, в него ще участват театри от Сърбия, Република Северна..
Станислава Гетова-Смокини е илюстратор и автор на фентъзи романа "Филип и Пясъчният кораб". Тя е също така преподавател и собственик на школата по рисуване "Смокини". Плод на нейната отдаденост и ентусиазъм е и Клубът на художника "Борис Георгиев" към НЧ "Алеко Константинов – 1897". Днес от 18:30 ч. в читалището ще се състои дискусията..
Фотографът Емил Данаилов е гост в "Нашият ден", а поводът е "Без причина" – изложбата с пейзажни фотографии, която се открива днес (12 февруари) от 19 ч. в галерия "Контраст". Данаилов пътува със своя фотоапарат по света и снима пейзажи и хора. Вдъхновява се както от Виетнам, Алжир, Исландия и Алпите, така и от красотата на българската..
За крайните проявления на мъжествеността, нейната токсичност, която достига политическите върхове, образа на завоевателя, вожда и неговия стремеж към доминация, власт, територия – разговор в "Нашият ден" с Владия Михайлова , куратор на изложбата "Мачизмът никога не умира" в галерия "Куб" към Регионалния център за съвременно изкуство..
Неотдавна, при посещението ми в новото ателие на Живка, с удивление разбрах, че това място всъщност е било родният ѝ дом. Да, в София – днес вече..
През 2023 г. Софийска градска художествена галерия получава голямо дарение от Юлия Банкова и нейни близки – наследници на големия художник и скулптор..
Мръсен въздух, сковаващ студ, вятър, мъгли и човешката кожа, уязвима от всички тези природни фактори. Разговаряхме с дерматолога и водещ специалист в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg