Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Филмът – комерсиален продукт и/или културна ценност

Снимка: Pixabay

Филмът – не някой конкретен, а всеки – винаги може да бъде повод за разговор. Познат, непознат, успешен или не чак толкова, чужд и най-вече български. Защо обаче го гледаме – заради визията му, заради темата и посланията в него, заради това, че просто един приятел ни го е препоръчал или заради очакванията, които имаме към киното въобще? Въпрос, който води до друг такъв, не по-малко важен: как гледаме на един филм – като на комерсиален продукт или като на културна ценност?

Оказва се, че „или“ често, в повечето случаи, даже почти винаги може да бъде „и“. В природата на киното подобно противопоставяне се размива, защото неговата изначална идея е да предаде историята през авторския поглед и тя да достигне до комерсиален успех. Да привлече максимален брой зрители, да ги задържи и да ги ангажира. Неслучайно според артистичния директор на кинофестивала в Кан Тиери Фремо тайната се крие в постигането на златното сечение – създаването на авторско кино за широката публика.

Синергията между стойностна тема, силно изграден сюжет на сценарно и кинематографично ниво – с интерсна фабула и герои с дълбоки философски послания, органичното присъствие на актьорския състав и осъзнатите внушения води до успех. Филмът, който притежава тези качества и държи на печалба, но не цели само нея, прави добро впечатление както у зрителите, така и у критиката.

Проф. д.н. Любомир Халачев смята, че на филма трябва да се гледа като на нещо, което ни забавлява, поучава, възпитава и ни прави по-добри. Зрителите трябва да търсят това в него, а кинаджийте трябва да го създават, съзнавайки тези търсения.

Преподавателят от НАТФИЗ, с дългогодишен опит в българското кино, беше един от участниците в международната конференция на асоциация „Академика 21“, която попита именно това – филмът културна ценност ли е, или е комерсиален продукт. В нея участваха хора, които добре познават българското и световно кино, преподават го, създават го и говорят за него. И стигнаха до извода, че филмът е и двете.

В „Какво се случва“ проф. Халачев и Боряна Матеева, кинокритик, преподавател в НБУ и също участник в конференцията, споделиха своето мнение по темата. Те я разгърнаха в посока на качествата на един филм, мястото на България на световната карта на киното, значението, което имат за авторите филмовите фестивали като този в Кан и следата, която българското кино оставя в тях – пример за това е селектираният в категорията „Особен поглед“ филм на Весела Казакова и Мина Милева „Women do cry“, успехът на родна почва, който постигнаха филмови продукции като „Голата истина за група „Жигули“ и „Порталът“, нуждата от повече комедии, които да притежават социални сондажи и внушения, анимационни филми и детско кино като елементи в българския кинопейзаж, както и необходимостта от промени в Закона за филмовата индустрия. Най-същественото послание, което те смятат обаче, че е важно да достигне до публиката и хората, които правят кино, обичат го и го гледат, е, че във века на аудиовизията, в който седмото изкуство задава модели, тревожи, вълнува, кара те да мислиш и ти дава колективно изживяване, трябва разговорите за него да се върнат на територията му и да се повдигнат повече въпроси за мисията на киното, обърното към публиката, а именно – какви филми трябва се правят и какви теми трябва да разискват те.

Чуйте всичко това в звуковия файл.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Разказ за пътя и Каменни истории

В галерия „Академика“ при Националната художествена академия бе представена книга на известния наш художник – скулптора Иван Русев, със заглавие „Разказ за Пътя и каменни истории“. Това е първото така цялостно представяне на създадения и активно работещ „Арт център Илинденци“. Изданието проследява пътя на това важно за нашата арт сцена събитие,..

публикувано на 12.06.21 в 12:35
Гергана Стоянова

Гергана Стоянова: Любопитна личност съм, на това уча и децата си

Главен герой в "Нашият ден" е актрисата Гергана Стоянова. Планирането – на чаша чай "Всичко си планирам и се чувствам много добре и много спокойна. Празнувам, планирайки, задължително с чаша черен чай в ръка.  Балчик и хоровата музика "Спечели ме завинаги Балчик, спечели ме завинаги и хоровата музика. Имах честта и привилегията да бъда водещ на..

публикувано на 11.06.21 в 15:46

„Прегаряне“ и животът като състезание

Най-новото заглавие в репертоара на Държавния куклен театър в Стара Загора е представлението за възрастни „Прегаряне“. Постановката е по идея на Ина Божидарова и Веселка Кунчева, която е и автор на текста, а също и режисьор на спектакъла. „Идеята за спектакъла се роди още по време на пандемичната криза. Тогава си преосмислихме живота, това,..

публикувано на 11.06.21 в 14:05

Дзен е самият живот

Това казва в заключение Алън Уотс в книгата си „Духът на дзен“. В нея той проследява зараждането на дзен в древна Индия и пътят на учението в Китай и Япония.  Верен на практическата същност на дзен, Алън Уотс се спира не само на „тайната на дзен“, но и на техниката за практикуване.  Той пише за живота в дзен общността, като разказва за това какво..

публикувано на 11.06.21 в 14:00

Книга на Георги Коритаров

„Свободна зона. Часът е 9 без 5“ е особена книга. Тя излиза, след като авторът ѝ вече не е между нас и съдържа негови коментари от 4 януари до 5 април тази година. В нея можем да се впечатлим за пореден път от журналистическото умение, интелекта, познанията и иронията, характерни за Коритаров.  Вече останаха много малко професионалисти от този..

публикувано на 11.06.21 в 13:54