В голяма част от епизодите дотук една от основните теми, засегнати от участниците в разговорите, беше тази за пиратството на филмово съдържание като пречка за развитие на българското кино. Опитите на държавните власти за неговото ограничаване са оскъдни и неуспешни. Нелегалният достъп до авторско културно съдържание е все толкова разпространен, а действията на интернет потребителите – все толкова свободолюбиви. Защо пиратстването на интелектуална собственост е престъпление и какви са способите за справянето с него?
За пиратството в киното и измеренията на негативното му отражение върху развитието на индустрията си говорим с Мария Палаурова, Димитър Дринов и Ники Стоичков в близо 50 минути на Епизод 14 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Мария Палаурова е изпълнителен директор на „Филмаутор“ – българската организация за колективно управление на авторските и сродни права върху аудиовизуалните произведения.
Димитър Дринов е кинокритик, един от създателите на сайта „Операция Кино“ и част от Форум Филм – киноразпространител на Disney, Universal Pictures и Paramount Pictures за България.
Ники Стоичков е режисьор, продуцент и съосновател на noblink.bg и платформата за българско кино и театър Gledam.bg.
Пиратството на филмово съдържание е един от основните проблеми в индустрията в световен мащаб и всички бизнеси, свързани с интелектуална собственост.
Премиерното представяне на новите филми в стрийминг платформите възпрепятства тяхното разпространение в киносалоните, защото веднъж представен онлайн, той веднага изтича в сайтове за пиратско съдържание.
В българския контекст съществува и недобро разбиране за това какво представляват авторските права – как авторите да защитят произведенията си и как зрителите да не ги нарушават. Знаят ли потребителите каква е вредата, която нанасят, когато пиратстват авторско съдържание?
Истината е, че понякога потребителят няма опции да достига до културно съдържание, но какво е нужно да промени вижданията си, когато вече съществуват много варианти за легален достъп. Възпитава ли се съзнанието за това колко е важно да ценим творческия труд?
И още:
· Пиратството – голямото препятствие пред кино разпространението в България;
· Нелегалният достъп до авторско съдържание = престъпление;
· Законът за авторски права в България;
· Нуждата от платформи, които да предоставят опция за легален достъп до разнообразно културно съдържание;
· Действия за максимално ограничение на пиратстването, за да бъдат възстановени загуби, а средствата да се инвестират в създаването на платформи;
· Навлизането на големите стрийминг платформи – пречка за развитие на платформите за българско кино;
· Нужда от държавна политика в развитието на българското кино;
· Невъзможността за справянето с пиратството и в световен мащаб – Pirate Bay;
· Мрежите за разпространение на телевизионно съдържание като част от проблема с пиратството;
· Възможностите за справяне с пиратството.
В редакция "Хумор и сатира" посрещаме всяка следваща година с надежда за нещо по-добро и тази година отново не изневерихме на привичката си. Но надеждата си е надежда, а предаванията са по график и в неделя веднага след новините в 18 часа ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос" по..
Преди близо 15 години Институтът за съвременно изкуство в София започна своята поредица от коледни изложби по идея на Яра Бубнова. От самото начало те се организират под мотото "Музейни сувенири от несъществуващия музей за съвременно изкуство в България" – и то продължава да е все така валидно и досега. Макар всяка година концепцията, кураторите..
Краят на една година и началото на следващата обикновено е повод за припомняне на по-важното, случило се през нея, и очакванията за новата. Каква беше изминалата 2024 в областта на визуалните изкуства? Кои изложби ще останат в паметта на зрителите и на специалистите? Има ли нови тенденции в работата на българските художници и в политиката..
В първите дни на Новата 2025 година можем да останем още малко в атмосферата на отминаващите празници със специалното коледно издание на спектакъла "Да оцелееш по Коледа". Представлението е stand up комедийно шоу на актрисата Здрава Каменова, с участието на Павел Терзийски. "Събрах няколко истории, повечето истински, около суетенето с подаръци,..
Радина Димитрова е синолог, преводач на китайска литература, професор по китайски език и китайско-испански превод от Автономния национален университет на Мексико. Живее в Мексико сити. Превежда предимно поезия от класически и съвременен китайски на испански, от испански на български. Сред авторите, които е превела, са Бей Дао, Бай Дзюи, Лан Лан, Ян..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен..
Строителният инженер проф. Божидар Янев е ръководител на Инспектората по управление на мостовете на Ню Йорк в САЩ. Той е професор и преподавател в Инженерния..
В неделята пред Богоявление литургийното евангелско четиво от св. ев. Марк ни разказва как св. Йоан Кръстител кръщава на брега на река Йордан и призовава..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg