На 29 юни се отбелязва Националният ден на безопасността на движението по пътищата. Инициативата е на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
Темата коментира в “Нашият ден“ инж. Богдан Милчев от Института по пътна безопасност:
“Това, което виждаме в България в момента, е абсолютно извратена история на този ден – раздаваме флаери по бензиностанциите, ходим по детските градини като клоуни. Не че не трябва да има кампании, но смятам, че идеята, когато предложихме този ден, беше именно това – ден на равносметка. Не ден, в който просто да надуваме фанфари."
Равносметката от 2019 г.
"Статистиката показва, че България се справя изключително добре с пътно-транспортния травматизъм.
Трябва да отчетем това, че през последните две години движението беше силно ограничено във връзка с пандемията.
Смятам, че статистиката и усещането на хората са две различни неща. Когато сме на пътя, не се чувстваме по-защитени и по-сигурни. Пътуването ни не е по-приятно, въпреки милиардите, които се изсипват в инфраструктурата.
Това, което констатираме в последните години, е, че държавните институции възприемат пътната безопасност като досадно служебно задължение и се сещат за нея само когато медиите извадят на преден план някоя тежка катастрофа.
Няма лидерство в пътната безопасност, което да ни поведе и покаже пътя, по който трябва да вървим. Всичко е стихийно и кампанийно.
От Института за пътна безопасност настояваме от следващото правителство да бъде изготвена Пътна карта за развитието на пътната безопасност в краткосрочен етап. И да бъдат много точно и ясно разписани ангажиментите на всички 11 институции, които имат задължение по Закона за движение по пътищата в пътната безопасност – кой, кога и какво трябва да свърши, за да стигне до Визия “Нула“ – нула жертви на пътя.
Тук вече говорим за изцяло нова философия. Да преобърнем мисленето си. Ако в момента всички усилия са насочени към това – да променяме човека, да го наказваме, глобяваме и контролираме, то във Визия “Нула“ усилията са насочени към това да променим средата. И тогава човекът, попаднал в променена среда, ще промени поведението си. Но това разбиране трябва да залегне и в нормативните документи.
Скептичен съм, че нещо ще се промени. Дори при надеждите, които имахме с новото правителство."
Чуйте Богдан Милчев от звуковия файл.
Темата коментира в “Нашият ден“ Алекси Кесяков, експерт по пътна безопасност:
“Първо, трябва да оценим, че пътно-транспортната система е една сложна, многофакторна, отворена система и е социално-техническа. Защото участват хора и машини. И е с изключително висока смъртност. Ако я приравним спрямо смъртността по пътищата, въздушното движение, то всяка година 5000 самолета с 250 души на борда трябваше да падат и да загиват.
И понеже често се сравняваме с Европа, с другите страни трябва да кажем, че положението, в което се намираме, е отражение на състоянието на основните фактори, определящи безопасността на движението.
А това е – поведението на хората, състоянието на инфраструктурата, състоянието на автомобилния парк и не на последно място, качеството на оказаната помощ след пътно-транспортните произшествия.
В този ден всички, които участваме в движението, трябва да знаем, че всичко зависи от нашето поведение.
Днес, в този ден, инфраструктурата няма да се промени изобщо, контролната система ще бъде същата, автомобилът, който караме, ще бъде същият. Единственото, което може да внесе промяна, е нашето отношение към проблема безопасност.
Подготовката на човека за безопасно пътуване започва от първото пътуване. Как в семейството ще научим детето да си слага колана, да бъде в седалката, това е неговото място. Как ще го научим да се пази от опасностите в движението към детската градина, училището и други."
Чуйте Алекси Кесяков в звуковия файл.
В редакция "Хумор и сатира" често правим открития, които засягат човечеството и винаги ги споделяме с него. Какво открихме тази седмица (освен, че Кралят е жив) ще споделим в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос" по стихотворения на..
До какви последици за собствениците на имоти водят направените изменения на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, приети в пленарна зала на 9 февруари 2024 г.? Доколко са съобразени с Конституцията на Република България тези поправки? Как ще бъдат обезщетени собствениците на имоти? Какъв е казусът на Кирил Киров , собственик на имоти около..
На 21 февруари светът отбелязва Международния ден на екскурзовода – професия, която има ключова роля в опазването и популяризирането на културното наследство. По този повод разговаряме с Румяна Титерякова , дългогодишен екскурзовод и преподавател в Пловдивския университет, за предизвикателствата пред професията и необходимостта от баланс между..
Анка Ламбрева е име, което днес малцина познават, но нейната история заслужава да бъде помнена. Тя остава в историята като първата българска жена, осъществила околосветско пътешествие, и доказва, че ограниченията, наложени от времето и обществото, не могат да спрат свободолюбивия дух. По повод 130-годишнината от рождението ѝ Мария Деянова,..
На днешния 21 февруари в Народно читалище "Св. св. Кирил и Методий – 1882" в град Попово ще бъде представена книгата "Трескавец" на Симеон Христов. Авторът е по-известен като китарист и основател на група "Епизод". Книгата разказва за млад духовник, който проповядва по нов начин и лекува вярващите. Срещу него застават Държавата и..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg