Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Варужан Апелян: БДЖ е с 40 години пропуск в развитието спрямо Европа

Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. 

Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.

Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:

“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.

Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.

Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.

И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."


Европа и новите ЖП тенденции

"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.

Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.

Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.

Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."

Екологичност

"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.

Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."

Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС, БДЖ

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Биоразградимост

Анджела Иванова е част от малък екип, чието производство на биоразградими опаковъчно и ламиниращо фолио, е готово, буквално на "нисък старт" да започне с пълна пара. Годините експерименти, тестове, сертифициращи процедури и търсенето на машина се увенчават с успех, защото успехът определено очаква продуктите на компанията на Анджела и..

публикувано на 02.07.24 в 18:53

"Education+", или как да намерим своето професионално място в България?

А сега накъде?  Това е въпросът, който често си задават младите хора след завършване на университет. Точно за тях е платформата Education+. Тя е създадена от млади хора за млади хора и цели да се справи с младежката безработица. Тази иновативна платформа успя да впечатли журито на тазгодишното издание на “Академия за иновации”. В ефира на рубриката..

обновено на 02.07.24 в 12:45

Инж. Венцислав Славков: Спалните вагони са най-предпочитани, но местата са ограничени

В ефира на “Нашият ден” инж. Венцислав Славков , управител на "БДЖ – Пътнически превози" ЕАД, сподели информация за текущите инициативи и предстоящите подобрения в железопътния транспорт в България. Той разказа, че от вчера е започнал да работи извънреден сутрешен влак за Бургас , който спира на спирка "Искърско шосе",  за да осигури връзка с Летище..

публикувано на 02.07.24 в 10:18

Да живееш лесно

Ден преди посрещането на изгрева с July morning на Uriah Heep от много българи, си припомняме друг хит на групата – Easy livin’ – "Да живееш лесно".  Всъщност стремежът към по лек и пълен с повече удобства живот е движил човешката цивилизация, откакто съществува човечеството. Техническите придобивки обаче и разцветът на консуматорското общество..

публикувано на 01.07.24 в 11:10

Светлана Драгнева: Имаме кураж и воля, за да продължаваме напред

Деветнадесетата световна среща на българските медии, традиционно организирана от БТА, се проведе в Одеса, Украйна, между 18-21 юни, под мотото "Медии и общност". Наред с много срещи на различни нива, наред с посещението на ключови места, градове и села, свързани с българите и историята им в Украйна, бяха сключени договори и подписани меморандуми за..

публикувано на 01.07.24 в 10:11